به گزارش بازارنیوز، حمل و نقل مقولهای مهم و قابل توجهای در حیات هر جامعهای است و حمل و نقلهای درون شهری تا حمل و نقلهای جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را پاسخ میدهد.
خطوط مختلف حمل و نقل در کنار سهولت در جابه جایی، اشتغالزایی و ایجاد شغل برای حرفههای گوناگون را نیز به همراه دارند.
جاده، به عنوان اولین مسیر ارتباط بین افراد و مکانهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از پیشرفت ماشینها و بهبود جاده ها، قطارهای شهری و بینشهری به دایره حمل و نقل اضافه شدند.
جابه جایی سهم بیشتری از بار توسط قطار و امکان عبور از مناطق مختلف و فراهم آوردن فرصت سفر برای گروه بیشتری از مردم سبب محبوبیت حمل و نقل ریلی در بخشهای باری و جادهای شد و بعد از دورهای هواپیماها نیز به چرخه حمل و نقل وارد شدند.
جادههای استان سمنان شاهرگهای حیاتی حمل و نقل کشور
حمل و نقل در استان سمنان به ۲ طریق جادهای و ریلی و در برخی مواقع از طریق خطوط هوایی انجام میشود و چهار جاده اصلی کشور از این استان گذر میکند. مرکز استان نیز از طریق ۹ جاده امکان دسترسی به استانهای همجوار را فراهم میکند.
یکی از پرحادثهترین جادههای کشور، مسیر تهران-مشهد با گذر از استان سمنان است که طبق آمارهای اعلامی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ شمار تصادفات در این محور به ۱۲ هزار میرسد.
کارشناسان حوزه راه، نبود جذابیتهای بصری، وجود نواقص جاده ای، طولانی بودن مسیر، بی توجهی به نصب اعلام اخطار و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از مهمترین دلایل تصادفات برشمردند.
به بهانه ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل به بررسی وضعیت حمل و نقل جادهای استان سمنان به عنوان یکی از پر ترددترین مسیرها نگاه بخشهای مختلف و مرتبط پرداخته ایم.
نیاز حیاتی بخش تولید به حمل و نقل
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان در گفتگو با ایرنا بیان کرد: تولیدکنندگان با مشکل نبود ماشینهای باری برای جابه جایی تولیدات خود مواجه هستند و این درحالی است که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در گمرکها منتظر ترخیص هستند.
رستم سعدالهی اظهارداشت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل و نرخ بالای کرایه مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که با ورود این کامیونها ناوگان حمل ونقل جادهای بهبود مییابد.
۶۰ درصد خودروهای سنگین سمنان فرسوده است
رئیس اتحادیه کامیون داران سمنان در گفتگو با ایرنا بیان کرد: محدودیت سوخت گیری در روز، افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی و لاستیک و نبود حمایتهای بیمهای مناسب، از مشکلات مهم رانندگان و حمل و نقل باری است.
مجتبی مومن آبادی تصریح کرد: یک طرفه بودن برخی از محورهای استان و افزایش تردد کامیونها از بندرعباس و بندرامام در آزادراه قم-گرمسار در کنار افزایش میزان تردد روزهای تعطیل با وجود ظرفیت کم جادههای استان مشکل ساز است.
وی افزود: بسیاری از رانندگان باتجربه و قدیمی به دلیل نبود حمایتهای بازنشستگی مناسب همچنان فعال هستند، با استقبال و ورود نسل جوان میانگین سنی رانندگان در استان سمنان ۴۵ سال است.
مومن آبادی با اشاره به توقف کامیونها در گمرک خاطرنشان کرد: ۱۵۰ شرکت برای انجام امور واگذاری این کامیونها تعیین شدند و افزایش ۲ برابری اسقاط و حق العمل در کنار کارشکنی حوزههای مرتبط مشکلاتی به همراه دارد.
وی اضافه کرد: این کامیونها سرمایههای ارزشمند ناوگان حمل ونقل جادهای هستند که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شده و در اختیار رانندگان قرار گیرد.
رانندگان مسافربری کنترل میشوند
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان در گفتگو با ایرنا بیان کرد: استفاه از اتوبوسها پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل قرطینهها و تعطیلیهای بلندمدت کاهش چشمگیری یافت و برای حل مشکلات مالی ۴۰ دستگاه اتوبوس فروخته شد و شمار اتوبوسهای استان سمنان به ۱۱۰ رسید.
مجید عرفانی ادامه داد: سن متوسط اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی استان سمنان ۱۵ سال و در مرز فرسودگی است که به دلیل قیمت ۷۰میلیارد ریالی هر دستگاه اتوبوس، امکان ورود اتوبوسهای جدید به چرخه حمل و نقل جادهای استان سمنان کم است.
وی افزود: کاهش تعداد اتوبوسهای مسافربری و رکود، سبب خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان باتجربه مسافربری و ورود به حوزه حمل و نقل کالا شد.
عرفانی با اشاره به کنترل مستمر رانندگان مسافربری استان سمنان افزود: نحوه استقرار راننده و تصویر کامل چهره وی به وسیله نصب دوربین بر روی داشبورد و پشت فرمان ماشین در سامانه "پردازش نظارت ترافیک جاده ای" کنترل میشود و به محض تخلف در سراسر کشور با راننده برخورد میشود.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا استان سمنان، بیشترین تصادفات خودروهای سنگین را مربوط به رانندگان غیربومی دانست و ابرازداشت: طول راههای استان سمنان به طول حدود ۶ استان کشور است که خستگی، خواب آلودگی رانندگان در میانه راه سبب بروز حوادث و تصادفات میشود.
عرفانی در خصوص رعایت دستورالعملهای بهداشتی در حمل و نقل مسافر افزود: رانندگان موظف به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس برای حمل مسافر بودند و در مسیرهای زیر چهارساعت امکان اضافه کردن مسافر را داشتند.
وی افزود: حدود ۴۰ مرتبه با شرکتهای مسافربری متخلف به خاطر رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی برخورد شده است.
سخن آخر
ارتقای وضعیت جاده ها، توجه بیشتر به نصب و تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رفع نواقص جادهای و نقاط حادثه خیز، بهبود شرایط بصری و احداث مجتمعهای خدماتی در کنار کنترل ناوگان باری و مسافری کاهش حوادث و شرایط مطلوب را به همراه دارد.
با افزایش ایمنی راه ها، حل مشکلات رانندگان، ورود و ترخیص ناوگان سنگین از گمرک، و افزایش آگاهی رانندگان، میتوانیم امیدوار به کاهش تصادفاتها باشیم.
/ایرنا