bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
همزمان با تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های نفتی کشور، در سال‌های اخیر صادرات محصولات غیر نفتی تبدیل به ابزاری مهم و کارآمد برای خنثی سازی آثار تحریم مورد استفاده قرار گرفته بود، حال به نظر می‌رسد با انتخاب افراد ناکارآمد در سازمان توسعه تجارت،ویترین تجارت خارجی ایران، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

ویترین تجارت ایران، در سراشیبی سقوط
گروه بازرگانی بازارنیوز؛ در روز‌هایی که ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در حال مبارزه با همه زورگویان و در راس آن‌ها کشور ظالم آمریکاست، حال و روز تجارت و اقتصاد ایران از داخل به دلیل انتخاب‌های غیرکارشناسی که بر اساس رفاقت و روابط فامیلی انجام شده، خراب‌تر هر زمان دیگری شده است.

 

چند ماه پیش با انتخاب دولت انقلابی آیت الله رئیسی توسط مردم؛ این امید دوباره در دل هم میهنان  به وجود آمد که دولت سیزدهم برای پیش‌برد اهداف خود ، انتخاب افراد و مدیران را به مانند دولت گذشته بر اساس دوستی، روابط و لابی انجام نخواهد داد و در دولت فعلی ملاک انتخاب مدیران ارشد دولتی تخصص و تعهد افراد خواهد بود، مسئله‌ای که به لطف خدا در بیشتر سازمان ها و وزارتخانه ها دولت به مرحله اجرا درآمده و اکنون شاهد حضور جوانان با استعداد این مرز و بوم هستیم در پست‌های مدیریتی متعددی هستیم.

البته نگارنده، با این موضوع قائل است که اصلاح رویه غلط دولت نیازمند زمان زیادی خواهد بود و اکنون اما انتظار آحاد مردم از دولت انقلابی بسیار  بالا بوده و بروز کوچکترین در این دولت عیب وایراد محسوب می شود ؛ رسانه اقتصادی بازارنیوز به منظور جلوگیری از نفوذ برخی تفکرات اشتباه این مطلب را منتشر کرده و امید زیادی دارد که این رویه مانند بسیاری از کارهای این دولت اصلاح شود.

 

 در حال حاضر «انتصابات فامیلی»،به دور از تخصص و تجریه می‌تواند برای حکومت اسلامی اقدامی ناپسند و قبیح تلقی شود و اکنون نیز تقویت شایسته سالاری یکی از شعارهای آیت الله رئیسی در دولت سیزدهم بوده و این مسئله اکنون دقیقا نقطه مقابلی در مقابل انتصاب فامیلی محسوب می‌شود. خوشبختانه ما در این دولت جدید به نسبت دولت گذشته کمتر شاهد بروز چنین مسئله‌ای هستیم اما اخیرا دیده می‌شود که در برخی دستگاه ها بی عدالتی‌های انتصابات فامیلی به ندرت در حال انجام شدن است.

 

در حال حاضر وزارت صمت یکی از آن سازمان‌ها است که به گفته نماینده مجلس؛ سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم در اقدامی غیر قابل توجیه برادر همسر خود را به عنوان رئیس کمیته انتصابات و همچنین ریاست فولاد مبارکه منسوب کرده است که مسئله‌ای دهنده این است که؛ آقای وزیر به مانند رئیس جمهور خیلی به شایستگی افراد توجه و اعتقادی ندارد.

 

علاوه بر این مسئله مهمتری که در چند روز  اخیر رخ داده است بلاییست که بر سر شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران به عنوان ویترین تجارت داخلی و خارجی ایران رخ داده است؛ چالشی دشواری که اکنون و با گذشت چهار ماه از عمر دولت سیزدهم توسط رئیس بی تجربه و جوان سازمان توسعه تجارت ایران به وقوع پیوسته است. انتصابات مبتنی بر رفاقت فاجعه مهمی است که خیلی زود گریبان تجارت خارجی و داخلی ایران را گرفته است.

 

شرکت نمایشگاه‌های بین المللی همواره به عنوان ویترین تجارت ایران شناخته شده و این روز‌ها این شرکت به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی کشور در حوزه تجارت خارجی این روز‌ها درگیر اتفاق مهمی همچون نمایشگاهی بین المللی در اکسپوی دبی ۲۰۲۰ است. درحال حاضر حضور ایران در چنین نمایشگاه مهم و جهانی به دلیل بروز اختلافات متعددی در بطن دولت جدید در مرحله اجرا و محتوا، دچار مشکلات فراوانی شده  و اکنون مسئولین فعلی این سازمان همه تقصیرات را به گردن دولت قبل می‌اندازند.

 

اما اتفاق مهم‌تر انتخاب و تعویض اعضای هیئت مدیره نمایشگاه بین المللی در این شرایط حساس توسط علیرضا پیمان پاک معاون جوان و بی تجربه سازمان توسعه تجارت به صورت رابطه‌ای دوستانه از میان افرادی است که هیچ سابقه اجرایی ندارند که هیچ حتی تخصص کاری و تحصیلات آن‌ان هیچ تناسبی با جایگاه انتخابی آن وجود ندارد.

 


به طور مثال عضوی در ترکیب هئیت مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین المللی وجود دارد که تخصص ان ساخت انیمیشن و   کارتن برای کودکان و خردسالان بوده است؛ عضو و دیگر هئیست مدیره این شرکت فردی است که در واقع تخصص کاری وی عکاسی در آتلیه بوده.اما از همه عجیب‌تر انتخاب داماد نماینده  پیشین ساری و معاون اسبق پارلمانی وزارت صمت در دولت حسن روحانی، به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین المللی از دیگر نقاط ضعف مدیریت علیرضا پیمان پاک است .

 

متاسفانه عملکرد چند ماهه آقای پیمان پاک در جایگاه رئیس سازمان توسعه تجارت سبب بروز برخی نارضایتی‌ها در بدنه سازمان و کارشناسان شده و اکنون این آثار منفی این انتخاب غلط به پای دولت انقلابی نوشته می شود، دولتی که شبانه روز در حال زحمت برای رفع مشکلات مردم است نباید فردی با کج سلیقگی این زحمات را از بین ببرد.

 

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: