bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
علیرغم آنکه به خاطر تحریم‌های آمریکا و سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری در حوزه نگهداری و تعمیرات تاسیسات نفتی، تولید نفت ونزوئلا کاهش یافته بود اما شرکت دولتی نفت این کشور اخیرا از افزایش قابل توجه تولید نفت ونزوئلا خبر داده است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اویل پرایس، علی رغم سال‌ها سوءمدیریت و عدم سرمایه گذاری کافی در حوزه نگهداری و تعمیرات تاسیسات نفتی در کنار تحریم‌های شدید آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا که منجر به کاهش قابل توجه تولید نفت این کشور شده بود، اما شرکت نفت دولتی این کشور اخیراً از بالا رفتن قابل توجه تولید نفت ونزوئلا خبر داده است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک برای ماه دسامبر سال ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا در ماه نوامبر به روزانه ۱۲۴ هزار بشکه رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن ۹ درصد افزایش داشته و نسبت به ۴۳۴ هزار بشکه در روز ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است.

این میزان تولید بسیار بیشتر از ۵۶۹ هزار بشکه در روز متوسط تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ بوده و کمی با رسیدن به رقم یک میلیون بشکه در روز سال ۲۰۱۹ این کشور فاصله دارد.

اصلی‌ترین دلیل رشد تولید نفت ونزوئلا کمک‌های فنی و فروش مواد رقیق کننده از سوی ایران به این کشور بوده است.

سال ۲۰۱۹ بود که وزارت خزانه داری آمریکا فروش میعانات گازی و مواد رقیق کننده به ونزوئلا را که اتفاقاً برای استخراج نفت فوق سنگین این کشور بسیار حیاتی است ممنوع اعلام کرد.

تا پیش از اعمال این تحریم‌ها که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا به شکل بسیار شدیدی علیه ونزوئلا اعمال شد آمریکا یکی از بزرگترین تامین کنندگان مواد رقیق کننده نفتی ونزوئلا محسوب می‌شد.

از آن جهت واردات این رقیق کننده‌ها برای ونزوئلا حیاتی است که نفت میدان اورینوکو این کشور بسیار سنگین بوده و بدون اضافه کردن رقیق کننده امکان استخراج آن وجود ندارد.

نبود این مواد ونزوئلا را مجبور کرده بود تا در سال ۲۰۱۹ نفت شیرین سبک با قیمت بالای خود را با نفت فوق‌سنگین میدان اورینوکو ادغام کند تا بتواند نفت این میدان را استخراج کند و این مسئله باعث کاهش قابل توجه درآمد‌های نفتی این کشور شده بود.

/ فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: