bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
وقتی بحران‌های اقتصادی رخ می‌دهد، مانند بحران ناشی از همه‌گیری کرونا، کشورها منابع مالی - اعم از داخلی و خارجی - برای استفاده دارند. شبکه ایمنی مالی جهانی مجموعه‌ای از نهادها و مکانیسم‌هایی است که در برابر بحران‌ها و تأمین مالی برای کاهش تأثیر آن‌ها تضمین ارائه می‌کند.

 

شبکه ایمنی مالی جهانی ، راه نجاتی برای دنیا نامشخص

گروه بین الملل بازارنیوز:مهدی دهقانی اسکوئی؛ وقتی بحران‌های اقتصادی رخ می‌دهد، مانند بحران ناشی از همه‌گیری کرونا، کشورها منابع مالی - اعم از داخلی و خارجی - برای استفاده دارند. شبکه ایمنی مالی جهانی مجموعه‌ای از نهادها و مکانیسم‌هایی است که در برابر بحران‌ها و تأمین مالی برای کاهش تأثیر آن‌ها تضمین ارائه می‌کند.

این شبکه ایمنی دارای چهار لایه اصلی است: ذخایر بین المللی خود کشورها. ترتیبات جانشینی دو جانبه که به موجب آن بانک‌های مرکزی برای تامین نقدینگی بازارهای مالی، ارزهای خود را مبادله می‌کنند. ترتیبات مالی منطقه ای که به وسیله آن کشورها منابع را برای اهرم مالی در شرایط بحران جمع آوری می کنند، و در آخر صندوق بین المللی پول.

همانطور که نمودار هفته ما نشان می دهد، این شبکه ایمنی مالی جهانی به طور قابل توجهی در دهه گذشته گسترش یافته است و منابع آن متنوع تر شده اند.

شبکه ایمنی مالی جهانی ، راه نجاتی برای دنیا نامشخص

نمودار : وضعیت شبکه ایمنی مالی جهانی

منبع: صندوق بین­المللی پول

توضیحات: شبکه ایمنی مالی جهانی به طور قابل توجهی گسترش یافته و چند لایه تر شده است و محافظت قوی تری در برابر بحران ایجاد می کند.

 

نموداری که از سری ویژه اخیر صندوق بین المللی پول در مورد COVID-19 گرفته شده است، نشان می دهد که از زمان بحران مالی جهانی، کل ذخایر بین المللی بیش از دو برابر شده است. تا پایان سال 2020 به حدود 14 تریلیون دلار می رسد. سایر لایه های شبکه ایمنی حدود ده برابر افزایش یافت و به حدود 4 تریلیون دلار رسید.

این افزایش نشان دهنده گسترش قراردادهای سوآپ دو جانبه در طول بحران مالی جهانی و همه گیری اخیر کرونا و همچنین ایجاد ترتیبات مالی منطقه ای جدید به ویژه در اروپا است. (به عنوان مثال، مکانیسم ثبات اروپا) و در آسیای جنوب شرقی (چند جانبه سازی حرکت چیانگ مای). صندوق بین‌المللی پول همچنین منابع موجود را پس از بحران مالی جهانی بیش از دو برابر کرده است.

این بیمه تقویت شده به طور مؤثری از شوک در سال اول بحران COVID-19 کم کرد. افزایش ترتیبات سوآپ دوجانبه، در درجه اول سوآپ های فدرال رزرو ایالات متحده، حمایت نقدینگی سریع را فراهم کرد و به ثبات بازارهای مالی جهانی و جریان سرمایه به اقتصادهای بازارهای نوظهور کمک کرد.

تامین مالی از ترتیبات تامین مالی منطقه ای، پایین باقی ماند، زیرا تقاضا توسط سیاست های اقتصاد کلان حمایتی در اقتصادهای پیشرفته و تامین مالی به موقع از سایر منابع شبکه ایمنی مالی جهانی مهار شد.

به نوبه خود، صندوق بین المللی پول همچنان محور اصلی شبکه ایمنی باقی ماند، کاهش خدمات بدهی را تصویب کرد و به تعداد بی سابقه ای از کشورها کمک مالی کرد. از جمله اقتصادهای کم درآمد و بازارهای نوظهور که از ترتیبات دوجانبه یا منطقه ای بهره مند نبودند.

همزمان که کشورها همچنان با پیامدهای همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کنند و با خطرات افزایش شرایط مالی سخت تر روبرو هستند، استفاده مداوم از شبکه ایمنی مالی جهانی احتمالا تا پایان بحران مورد نیاز خواهد بود.

 

Source:https://blogs.imf.org/2021/11/30/global-financial-safety-net-a-lifeline-for-an-uncertain-world/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

 

 

 

برچسب ها: کرونا ، دنیا ، شبکه بانکی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: