bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی ضمن برطرف کردن اشکالات سیستمی در نظام تامین و تهیه سموم مصرفی، مکانیزم‌های تعیین استاندارد سموم را براساس قوانین و مقررات حفظ نباتات کشور و شیوه نامه‌های بین المللی و قوانین جاری اصلاح کنند.

به گزارش بازارنیوز، محمدجواد عسکری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: در شرایط کنونی به دلیل عدم هماهنگی در میان دستگاه‌های متولی و مسئول از جمله وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی شاهد منع صادرات برخی محصولات کشاورزی به دلیل عدم رعایت استاندارد از نظر میزان سموم در محصولات هستیم. این موضوع علاوه بر محروم کردن کشور از منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، زیان وارده به محصول کشاورزان عزیز را به دنبال داشته و موجب نگرانی عمیق مردم شده بنابراین انجام اقدامات در این زمینه لازم و ضروری است.

وی توضح داد: لازم است وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی با جدیت و هماهنگی بین بخشی اشکالات سیستمی در نظام تامین و تهیه سموم مصرفی را برطرف کنند. همچنین اطلاعات سموم وارداتی را براساس کشور مبدا در یک سال اخیر تهیه و ارائه کنند. مکانیزم‌های تعیین استاندارد سموم براساس قوانین و مقررات حفظ نباتات کشور و شیوه نامه‌های بین المللی و قوانین جاری را مورد بررسی و خوانش مجدد قرار داده و اصلاح شود همچنین مشخص شود چه کسانی و با کدام واحد‌های سازمانی در فرآیند تائید فنی واردات سموم دخالت داشته‌اند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده، ایردات فنی مشابهی که منجر به برگشت محصولات کشاورزی صادراتی می‌شود را مشخص کرده و در جهت رفع آن تلاش شود. همچنین نتیجه بررسی‌های هیات‌های مشترک کشور‌های مقصد صادرات با دستگاه‌های متولی صادرات تهیه و برای اقدام بعدی در اختیار کمیسیون کشاورزی قرار گیرد.

وی در پایان در تذکر دیگری گفت: با توجه به تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی انتظار می‌رود که ضمن بررسی همه جانبه تاثیر حذف ارز بر تامین نهاده‌ها به ویژه نهاده‌های دامی اقدامات لازم در این خصوص برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی در کشور انجام شود.

/ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: