bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
سهم ذخایر طلا در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان در حال رشد است و حالا به بالاترین سطح خود در 31 سال اخیر رسیده است در همین زمان سهم دلار در این ذخایر به سرعت در حال کاهش است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از راشاتودی، سهم ذخایر طلا در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان در حال رشد است و حالا به بالاترین سطح خود در 31 سال اخیر رسیده است در همین زمان سهم دلار در این ذخایر به سرعت در حال کاهش است.


طبق اعلام انجمن جهانی طلا در طول یک دهه گذشته ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان 4,500 تن رشد کرده است. تا پایان ماه سپتامبر میزان این ذخایر به 36,000 تن رسیده است که این بالاترین سطح این ذخایر از 1990 تا کنون است. میزان ذخایر طلا نسبت به دهه گذشته 15 درصد رشد کرده است.


در همین زمان سهم دلار در ذخایر ارزی خارجی بانک‌های مرکزی جهان با سقوط شدیدی در این دهه روبرو شده است. در پایان سپتامبر سهم دلار از ذخایر ارزی جهان نسبت به ارزهای دیگر به پایین‌ترین میزان خود در ربع قرن اخیر رسید.
تحلیل‌گران می‌گویند بانک‌های مرکزی جهان به ویژه در اقتصادهای در حال ظهور همچنان به گرایش خود به سوی طلا ادامه داده‌اند که این نشان می‌دهد نگرانی‌های جهانی از رژیم پولی دلاری در حال رشد است. در 9 ماه ابتدایی سال 2021 تایلند 90 تن، هند 70 تن و برزیل 60 تن طلا خریداری کرده‌اند.


بانک‌های مرکزی جهان پس از بحران مالی 2008 که باعث شد ارزش دارایی‌های دلاری مانند اوراق قرضه آمریکا که به عنوان ذخایر مالی پرطرفدار بود، کاهش یابد، به سوی خرید و ذخیره طلا رو آورده‌اند.

برچسب ها: طلا ، دلار ، بانک مرکزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: