bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مجدد به تغییر سیستم توزیع عادلانه ارز و همچنین حمایت ریالی از سفره عموم مردم خبر داد.

در هفته‌های اخیر مباحث مختلفی پیرامون اصلاح نظام یارانه و تغییر تخصیص ارز مطرح شد.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز روزگذشته_سیزدهم دی- به تغییر روش یارانه‌ها از ارزی به ریالی در سال آتی خبر داد.

او گفت: سال آینده ارز دو نرخی نخواهیم داشت چرا که این نوع حمایت سر سفره مردم قرار نمی‌گیرد.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی تغییر روش تخصیص نرخ ارز را امری مهم در کنترل قاچاق به آن سوی مرزها، ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان و صرفه جویی در میزان مصرف اعلام کردند، اما به واسطه افزایش قیمت اقلام پروتئینی، ایجاد زیرساخت‌های لازم قبل از اجرا و افزایش نظارت و مدیریت دقیق بر بازار به منظور دسترسی آحاد جامعه به خرید و تامین مایحتاج سبد مصرفی یک ضرورت عنوان کردند.

ارز ترجیحی دی برای اقلام اساسی تامین شد
معاون بازرگانی وزارت جهاد از تامین ارز ترجیحی کالا‌های اساسی تا پایان دی ماه خبر داد، هر چند فعالان بازار معتقدند که دولت شک و شبهه تغییر در تخصیص نرخ ارز را باید رفع و شفاف سازی لازم در این خصوص داشته باشد.

قیمت هر شانه تخم مرغ با تغییر ارز به ۱۱۰ هزار تومان می‌رسد
حمید رضا کاشانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۷ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با نرخ مصوب همچنان فاصله دارد.

کاشانی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان نگران توزیع عادلانه ارز ترجیحی و آینده تولید هستند و همواره این نگرانی وجود دارد که با تغییر روش تخصیص ارز چه تمهیداتی قرار است بکار گرفته شود.

به گفته وی، اگر تغییر روش تخصیص ارز بتدریج به یکباره اتفاق افتاد، سرمایه در گردش بشدت بالا می‌رود که با این وجود ۵۰ درصد صنعت طیور توانایی ادامه تولید را ندارند.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون تولید تخم مرغ به میزان کافی است و عرضه با نرخ‌های بالاتر ناشی از مشکلات سیستم توزیع است که به سود ۲۰ تا ۳۰ درصد سازمان حمایت رضایت ندارند.

روزانه تخم مرغ را ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تن تولید می‌شود.

قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار، مجدد روند صعودی به خود گرفته است به طوریکه از یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان و بالاتر عرضه می‌شود.

کاشانی می‌گوید: اگر توزیع هوشمند بر توزیع سیستم سنتی غالب شود و عرضه تخم مرغ به صورت عمده از طریق سامانه بازرگام در اختیار مغازه داران قرار گیرد، شاهد کنترل و آرامش بازار خواهیم بود.

نیازی به واردات مرغ نداریم
سید صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر با مازاد تولید مرغ در برخی استان‌ها روبرو هستیم به طوریکه شرکت پشتیبانی امور دام مجبور به خرید و جمع آوری مرغ مازاد است.

به گفته وی، اگر جلوی واردات گوشت مرغ و تخم مرغ نطفه دار گرفته نشود، در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکل خواهیم شد.

عظیمی گفت: در شرایط فعلی منطقی نیست که با ارز ترجیحی مرغ وارد شود و از طرف دیگر پشتیبانی امور دام مجبور به خرید مرغ مازاد شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت مرغ در ماه‌های مهر و آبان به اوج خود رسیده بود که واردات تخم مرغ نطفه دار و عرضه مرغ منجمد، قیمت مرغ را به نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان و در برخی مناطق به کمتر از آن رسانده است.

تغییر نرخ ارز باید تدریجی اتفاق افتد
علی اسداله زاده عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی توزیع کنندگان نهاده‌های دامی گفت: در جلسات مختلف به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم که تغییر روش تخصیص ارز ترجیحی بتدریج اتفاق بیفتد، به طوریکه پس از پرداخت یارانه ۵ دهک جامعه، نیمی از ارز نهاده‌های دامی تغییر و نیمی دیگر با ارز دولتی تامین شود تا جهش قیمتی در بازار رخ ندهد.

به گفته وی، برآورد‌ها حاکی از آن است که در سه ماه باقی مانده تا پایان سال مجموع نرخ ارز تخصیصی نهاده دامی و دیگر کالا‌ها تغییر کند.

اسداله زاده گفت: در شرایط کنونی به دلیل چند نرخی بودن قیمت، تخصیص ارز ترجیحی به واردات منجر به قاچاق مرغ به آن سوی مرز‌ها می‌شود، درحالیکه با تغییر تخصیص ارز و یکسان شدن قیمت با بازار‌های جهانی دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: احتمال می‌رود با تغییر تخصیص ارز، قیمت هر کیلو مرغ در بازار داخل به ۵۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به پرداخت یارانه جای هیچ گونه نگرانی نیست.

این موضوع را رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست خبری خود تاکید کرده بود. او گفت: با تغییر روش تخصیص ارز نرخ اقلام واقعی می‌شوند، اما با حمایت‌های یارانه‌ای دولت از دهک‌های خاص، این نگرانی برای دهک‌ها ضعیف جامعه از بین خواهد رفت.

آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ در بازار‌های جهانی ۲ دلار است که با تغییر تخصیص نرخ ارز و واقعی شدن قیمت، نرخ مرغ در بازار داخل به همین محدوده می‌رسد.

تیم اقتصادی دولت بر این باورند که در سال آتی، حمایت‌ها از معیشت و سفره مردم، به جای ارز (تولید و واردات) به ریال (مردم و مصرف کننده) تخصیص پیدا کند تا رانت و فساد در سیستم توزیع کالا‌ها و ملزومات از بین برود.

/باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: