bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
ایرج رهبر، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران عزم دولت برای جلب همکاری چینی‌ها در طرح مسکن ملی را عجولانه دانست و گفت: همه می‌دانند چینی‌ها در ساخت‌وساز‌های ایران خوشنام نبوده‌اند.

مشارکت احتمالی چینی‌ها در ساخت‌وساز‌های داخلی در ابتدای امر بار‌ها توسط وزارت راه تکذیب شد. در نهایت دولت اعلام کرد در حال مذاکره با چینی‌ها پیرامون ورود فناوری‌های جدید ساخت‌وساز است تا متناسب با سبک معماری و هویتی ایران بتوانیم سرعت، کیفیت و قیمت تمام‌شده را مدیریت کنیم. طرح نهضت ملی مسکن ایران را بزرگ‌ترین پروژه انبوه‌سازی ایران می‌دانند. عاقبت حضور و مشارکت چینی‌ها در طرحی که بزرگ‌ترین طرح انبوه‌سازی ایران را یدک می‌کشد چیست؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.


وعده‌ای که محقق نمی‌شود
واکنش منفی انبوه‌سازان تاثیری در تصمیم دولت نداشته است. دولت تلاش دارد تا با همکاری چینی‌ها، وعده بزرگ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در عرض ۴ سال را محقق کنند. آیا دولت موفق می‌شود هرسال یک میلیون مسکن بسازد و تحویل دهد؟ ایرج رهبر رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیور گفت: «دولتمردان در طرح نهضت ملی مسکن مصمم هستند که در عرض یکسال؛ یک میلیون مسکن ملی بسازند. به نظر می‌رسد با توجه به فراهم نبودن شرایط زیر‌بنایی، وعده موردنظر به این سرعت محقق نشود».

وی با بیان این که ساخت مسکن توسط دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود در پاسخ به این سوال که ملزومات اجرای این وعده چیست؟ اظهار داشت: «دولت طبق وعده خود باید بتواند در چهار سال آینده ۴ میلیون خانه بسازد بنابراین مقدماتی مثل اقدامات بانکی، جمع‌آوری زمین باید تا دو ماه آینده فراهم شود».

به گفته وی به تازگی فراخوانی در راستای واگذاری زمین مازاد توسط ارگان‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی، ابلاغ شده است. به نظر می‌رسد تحقق این امر بیش از یکسال به طول بیانجامد؛ بنابراین نهضت ملی مسکن بعید است در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم آغاز شود، زیرا بخش کوچکی از کار شروع شده و نیازمند مدت زمان طولانی‌تری خواهد بود.

بدنامی چینی‌های در پروژه‌های عمرانی
رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران از ورود چینی‌ها به بازار مسکن و انبوه‌سازی داخلی انتقاد کرد و افزود: «ایران در حوزه مسکن، دارای نیرو‌های متخصص است و از این لحاظ با آمریکا برابری می‌کند. چینی‌ها در حوزه ساخت‌وساز خوشنام نیستند و سابقه خوبی در بازار ایران ندارند؛ بنابراین چرا باید از کارگران یا متخصصان چینی استفاده کنیم؟».

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چینی‌ها همیشه پروژه‌های ایران را نیمه‌کاره رها کرده‌اند تصریح کرد: «حضور و ورود چینی‌ها در بازار انبوه‌سازی به طور حتم، اثر سویی خواهد داشت، زیرا بدقولی و عدم حضور آن‌ها در فاینانس خط ریلی تهران ـ اصفهان و نیمه کار رها کردن آزادراه تهران ـ شمال پس از دو سال نشان می‌دهد که چینی‌ها از خوشنامی لازم در بازار‌های ساخت‌وساز ایران برخوردار نیستند».

به گفته ایرج رهبر، حضور چینی‌ها در بازار‌های ساخت‌وساز به واسطه توافقات مربوط به تهاتر نفت و کالا انجام می‌شود و هیچ سودی نصیب ایران نمی‌کند.

تجربه موفق همکاری با ترکیه
رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در ادامه به حضور انبوه‌سازان ترکیه در بازار ساخت‌وساز ایران و نتایج مثبت آن اشاره کرد و افزود: «در ابتدای آغاز ساخت‌وساز مسکن مهر، انبوه‌سازان ترکیه برای ارتقای کیفیت و کمک به انبوه‌سازان داخلی وارد بازار شدند و ساخت حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی در پرند و ۳۳تا ۳۵هزار واحد در پردیس را برعهده گرفتند. طی ۱۰سال گذشته تاکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد کار تحویل داده شده است».

وی اضافه کرد: «انبوه‌سازان داخلی همگام با سیستم صنعتی انبوه‌سازی ترکیه کار کردند و در صنعتی‌سازی ارتقا یافتند، اما متاسفانه بی‌اعتقادی دولت یازدهم و دوازدهم به ساخت مسکن ملی و وقفه هشت‌ساله؛ باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری مثل ضرر مالی، بی‌اعتمادی و دلسردی انبوه‌سازان شد».

مشکل مصالح نداریم
رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مشکل مصالح نداریم گفت: «برای ساخت مسکن، مشکل مصالح نداشته و بازار داخلی پاسخگوی تامین مصالح برای ساخت یک میلیون واحد مسکن است. به‌طور مثال برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تن تولید سیمان نیازمندیم. بازار داخلی پاسخگوی نیاز انبوه‌سازان است. همچنین تولید فولاد برای این میزان ساخت مسکن کفایت می‌کند. تنها مشکلی که گاهی انبوه‌سازان را با مشکل مواجه کرده محاسبات مربوط به نرخ مصالح مطابق با قیمت جهانی است».

رهبر در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «نرخ فروش فولاد مطابق با قیمت‌های جهانی است. اگر این طور است باید دستمزد روزانه کارگر (۷۰دلار) هم مطابق قیمت‌های جهانی باشد، اما این طور نیست و گاهی نرخ مصالح، انبوه‌سازان را با مشکلاتی مواجه می‌کند».

وی ادامه داد: «اگر مدیریت‌ها در حوزه مسکن قوی باشد انبوه‌سازان می‌توانند بر حوزه کاری خود مسلط‌تر بوده و طرح‌های خوبی را به مرحله اجرا بگذارند».

/گسترش‌نیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: