bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
دولت سیزدهم با انعقاد تفاهم­­‌های ماه­‌های گذشته نشان داده است که قصدی جدی برای حل مشکلات مالی بنگاه­‌های اقتصادی دارد. اهتمام ویژه به عملیاتی شدن طرح‌­ها، کسب و کار‌ها را قادر می­‌سازد که جریان نقدینگی و سرمایه در گردش را در سرتاسر زنجیره تامین مدیریت کرده و آن را بهینه کند که این امر نوید بخش رونق و رشد اقتصادی در آینده خواهد بود.

بنا به اعلام دفتر مطالعات راهبرد رونق تولید، در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم، اهتمام ویژه‌­ای به استفاده از روش‌های نوین تامین مالی و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی شده است. دولت قصد دارد با استفاده از طرح تامین‌مالی زنجیره‌ای به مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشار‌های تحریم‌های بین‌المللی کمک کند بطوری­که با اجرای این طرح، دولت به‌جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزار‌های اعتباری بهره می‌برد. یکی از اهداف مهم طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و درواقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شوند.

این دولت قصد دارد با استفاده از طرح مذکور، هزینه تمام‌شده محصولات و همچنین مطالبات غیر جاری بانک‌ها را کاهش دهد و در این راستا اخیراً نیز تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان «تأمین مالی زنجیره‌ای تولید زنجیره­ای تولید» با پیگیری وزارت صمت بین این وزارتخانه و وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و هفت بانک عاملی امضا شد.

پیرو این موضوع گزارشی پیرامون مبانی و مفاهیم و کاربرد‌های تامین مالی زنجیره‌ای توسط پژوهشگران دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید تهیه شده است که در ادامه خلاصه‌ای از آن آمده‌است:

تأمین مالی زنجیره­ تامین (تامین مالی زنجیره­‌ای)
تامین مالی زنجیره تامین یا SCF یک رویکرد خلاقانه است که شرکت­‌ها جهت تخصیص منابع مالی و بهینه‌­سازی جریان­های مالی در زنجیره تامین از آن استفاده می­کنند. این رویکرد کاهش هزینه ها، افزایش سودآوری و کارایی هرچه بیشتر سازمان را به دنبال دارد و با ارائه گزینه­‌های انتخابی برای پرداخت­‌ها، باعث بهینه‌­سازی نقدینگی در شبکه می­‌شود.

تامین جریانات نقدی دربنگاه­‌های اقتصادی
مدل­های تامین‌مالی زنجیره­‌ای با بهینه­‌سازی سرمایه در گردش از طریق مدیریت سه مولفه حساب­‌های پرداختنی، حساب‌های دریافتنی و موجودی، بر عملکرد شرکت تاثیر می­‌گذارند و امکان دسترسی شرکت­های یک زنجیره تامین را به منابع مالی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر فراهم می­کند. اصلی‌ترین مزیتی که از طریق اجرای این طرح به دست می‌­آید شامل کاهش نقدینگی مورد نیاز و آزادسازی حجم زیادی از سرمایه درگیر است که همین امر منجر به بازدهی بیشتر سرمایه گذاری و حداکثرسازی سود سهامداران می­‌شود.

در ادامه به اختصار به بیان برخی از مزایای این طرح پرداخته شده است:

تسریع و بهبود فرایند تأمین­‌مالی سرمایه در گردش بنگاه­‌های تولیدی
کاهش نیاز به دریافت تسهیلات جدید برای تأمین­مالی سرمایه در گردش
کاهش مطالبات غیرجاری بانک­‌ها
کاهش انحراف منابع و افزایش کارایی تخصیص منابع (منابع مالی، نهاده‌های تولید و …)
افزایش شفافیت و نظارت پذیری جریان مالی اقتصاد
کاهش زمینه­‌های توزیع رانت و حذف واسطه­‌ها در زنجیره­های تأمین و توزیع
کاهش هزینه تمام شده محصول و افزایش رفاه مصرف­کننده
کاهش نوسانات بازار (قیمت و تولید)
افزایش بهره­‌وری و سودآوری بنگاه و در نهایت کل صنعت
زمینه­‌سازی برای اصلاح سیاست­‌های حمایتی
زمینه­‌سازی برای اصلاح نظام بانکی
افزایش کارایی و شفافیت نظام مالیاتی

در عصر کنونی مدیران شرکت­‌ها با توجه به محدودیت­‌های منابع مالی و تنگ شدن رقابت، تحت فشار فزاینده­ای قرار دارند تا هزینه­‌های عملیاتی و بهای تمام شده را کاهش دهند. لکن عملیاتی شدن روش‌­های نوین تامین مالی نیازمند یاری دولت و نهاد­های مالی مرتبط با آن است.

دولت سیزدهم با انعقاد تفاهم­­‌های ماه­‌های گذشته نشان داده است که قصدی جدی برای حل مشکلات مالی بنگاه­‌های اقتصادی دارد. اهتمام ویژه به عملیاتی شدن این طرح‌­ها، کسب و کار‌ها را قادر می­‌سازد که جریان نقدینگی و سرمایه در گردش را در سرتاسر زنجیره تامین مدیریت کرده و آن را بهینه نمایند که این امر نوید بخش رونق و رشد اقتصادی در آینده خواهد بود.

/ میزان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: