bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
سخنگوی دولت عراق روز سه شنبه گفت که ایران به دلیل پرداخت نشدن بدهی، عرضه گاز به عراق را کاهش داده است که باعث کمبود گسترده برق در مرکز و جنوب این کشور شده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: سخنگوی دولت عراق روز سه شنبه گفت که ایران به دلیل پرداخت نشدن بدهی، عرضه گاز به عراق را کاهش داده است که باعث کمبود گسترده برق در مرکز و جنوب این کشور شده است.

احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفت که عرضه گاز از ایران از 50 میلیون مترمکعب به حدود 8.5 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافته است. این کاهش باعث شده است که سیستم برق ملی حدود 4000 مگاوات از دست بدهد و مجموع تولید حدود 13000 مگاوات باشد.

سخنگوی دولت عراق گفت که تولید روزانه عراق در تابستان به حدود 21000 مگاوات رسید در حالی که تقاضا در این کشور حدود 35000 مگاوات است. آنچه که این وضعیت را در اوج تقاضای زمستان تشدید کرده است، تعمیر و نگهداری مورد نیاز برای برخی از نیروگاه‌ها قبل از ماه‌‌های گرم تابستان است.

وی گفت: کاهش گاز بیش از دو ماه پیش آغاز شد، اما ما آنقدرها احساس نکردیم زیرا هوا معتدل بود.

احمد موسی با بیان اینکه عراق با ایران میلیاردها دلار قبوض پرداخت نشده انرژی به ایران بدهکار است، گفت: تماسی بین وزارت برق و وزارت نیرو برای حل مشکل پرداخت وجود دارد.

علیرغم صرف میلیاردها دلار از زمان تهاجم به رهبری آمریکا در سال 2003 که منجر به سرنگونی صدام حسین شد، بسیاری از شهرها و شهرک‌های عراق هنوز با قطعی شدید برق و خاموشی مواجه هستند. بحران مزمن برق در این کشور به اعتراضات دامن زده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور در اواخر سال 2020 به خبرنگاران گفت که عراق از سال 2003 حداقل 60 میلیارد دلار برای بخش برق هزینه کرده است.

عراق علیرغم اینکه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، تقریباً یک سوم نیاز برق خود را به ایران وابسته است. بغداد از سوی واشنگتن تحت فشار بود تا خود را از واردات انرژی ایران که از سال 2018 تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است، رها کند. از آن زمان، واشنگتن بارها معافیت بغداد را برای دوره هایی بین 45 تا 120 روز تمدید کرده است.

عراق در سال های اخیر گام هایی برای توسعه منابع گاز طبیعی و بخش برق برداشته است. این کشور قراردادهای چند میلیارد دلاری را با شرکت‌های خدمات انرژی چندملیتی مانند جنرال الکتریک آمریکا و زیمنس آلمان امضا کرده است تا زیرساخت‌های برق خود را - آسیب دیده از دهه‌ها جنگ، تحریم‌ها و فساد - و شروع پروژه‌های انرژی پاک را بهبود بخشد.

این کشور در حال مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اردن برای واردات برق است، اما این گفتگوها هنوز به معاملات دائمی منتهی نشده است.

برچسب ها: عراق ، گاز طبیعی ، عراق ، ایران
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: