bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ضمن اشاره به آخرین وضعیت منابع بلوکه شده ایران در کشور عراق گفت: متاسفانه و به رغم موافقت تلویحی آمریکا مبنی بر پرداخت بدهی‌های بغداد به تهران، طرف عراقی برای بازپرداخت این مطالبات بهانه تراشی‌های متعددی را انجام می‌دهند.

یک بام و دو هوای بغداد در پرداخت بدهی‌های ارزی ایران/ عراقی‌ها بهانه تراشی می‌کنند

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) پیرامون پرداخت بدهی‌های گازی عراق  به ایران عنوان کرده است که طرف عراقی مذاکرات متعددی را با طرف ایرانی دارد و در خصوص این مسئله نسیز جمهوری اسلامی ایران  بسیار اصرار زیادی به پرداخت بدهی‌های خود دارد ، در حال حاضر وزارت برق عراق آمادگی لازم برای پرداخت تمامی بدهی‌های خود به کشور ایران را دارد و در راستای این امر بانک مرکزی در نظر دارد این مبلغ زا به بانک تجارت عراق ارسال کند.


«سید حمید حسینی» دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و سخنگو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت بدهی‌های عراق به ایران در دو حوزه برق و گاز اظهار کرد: تاکنون میان دو طرف، مذاکره و یا سازوکار‌هایی برای به ثمر رساندن این کار انجام شده و در همین جهت  سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز تلویحا اعلام کرده است که این کشور مشکلی با پرداخت بدهی عراق به ایران را ندارد، اما با این وجود عراقی با مطرح کردن بهانه‌هایی از انجام این کار امتناع می‌کنند.

 

سخنگو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی تشریح کرد: در حال حاضر به دلیل وجود پروژه‌های عظیم برقی، عمده مبالغ پرداخت شده عراق به ایران تنها شامل بدهی‌هایی است که از سوی این کشور به شرکت توانیر پرداخت شده است؛ تاکنون هیچ اقدامی از سوی مقامات عراقی برای پرداخت بدهی گازی این کشور انجام نشده است.


دبیرکل اتاق متشرک بازرگانی ایران و عراق پیرامون اظهار نظر مقامات عراقی به منظور پرداخت بدهی‌های عراق به ایران با استفاده  از واحد پولی این کشور (دینار) تاییدکرد: عراقی‌ها بدهی‌های خود را بپردزاند، برای ما فرقی ندارند که به شکل دلار پرداخت شود یا دینار؛ در  چنین شرایطی طرف عراقی چه دینار بده و  چه دلار و یورو به نفع بازار ارز ما خواهد بود.


وی عنوان کرد: در برخی موارد طرف‌های عراقی بدهی خود به ایران را با خرید واکسن جبران کردند، ولی با توجه افزایش بدهی عراق به ایران، میزان پرداختی این کشور در مقابل رشد دریافتی این کشور هیچ است؛ در مجموع آن رقمی که به عنوان بدهی پرداخت و آن چه که دریافت می‌شود به هیچ وجه یکسان نبوده و تاکنون عراقی‌ها برای این مسئله بهانه‌های متعددی را مطرح کرده‌اند.


این فعال بخش خصوصی، نظارت دقیق بانک‌های آمریکایی بر سیستم بانکی عراق را یکی از مهمترین بهانه‌های طرف عراقی عنوان کرد و در خصوص آن گفت: عراقی‌ها پیرامون مشکلات بانکی خود ادعا می‌کنند که همه اطلاعات مرتبط با منابع درآمدی این کشور به بانک‌های آمریکا منتقل و پس از تایید، اجازه پرداخت بدهی‌ها  انجام می‌شود؛ درحال حاضر دولت عراق موافق پرداخت بدهی خود به ایران است، اما به دلیل امتناع بانک TBI که زیر مجموعه‌ای از بانک JPMorgan آمریکا است، امکان پرداخت این امر میسر نیست.


وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر مشکلات بانکی، تجار عراقی آماده برای معاملات تجاری با ایران، قیمت‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که به هیچ وجه مورد قبول مقامات ایران نیست چرا که خریداران دولتی عراق به هنگام معامله با ایران ارقامی مناسب و در عین حال حجم قابل توجهی را در معاملات خود در نظر دارند، اما این امکان برای تجاری بخش خصوصی امکان پذیر نیست. در حال حضار و بر اساس نکات مذکور میزان بدهی‌های عراق به ایران همان رقم ۵ تا ۷ میلیارد دلاری است که این شکور به ایران بدهکار است.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: