bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درگفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از عدم شفافیت در صنعت خودرو کشور گفت: با تحقق شفافیت در ساختار صنعت خودرو، مردم می‌توانند اعتماد از دست رفته خود نسبت به این صنعت را باری دیگر بدست بیاورند؛ اکنون وظیفه وزارت صمت و اقتصاد است که این امر را به سرانجام برسانند.

تحقق شفافیت؛ راهکاری مهم در بازگشت اعتماد مردم به صنعت خودرو کشور/ وزارت صمت میزان سهام مستقیم و غیر مستقیم دولت را مشخص کند

گروه کشت وصنعت بازارنیوز؛ سعید ترکاشوند- «محمد صفایی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز ضمن انتقاد از خلاء شفافیت در ساختار سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون ایران‌خودرو و سایپا اظهار کرد: عدم شافیت و در کنار آن قیمت‌گذاری‌های دستوری همواره از جمله مهمترین علل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور در طول سال‌های اخیر بوده که در نهایت هم به ضرر این صنعت و سپس سرمایه‌گذار و مصرف کننده تمام شده است. در این میان عده‌ای هم هستند که با سوداگری سود و منافع بسیار زیادی را برای خود دست و پا کرده‌اند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم که با راهکار‌هایی همچون تحقق شفافیت در ساختار سهام دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو، ایجاد یک بازار رقابتی سالم و حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بتوانیم صنعت خودرو کشور را از وضعیت اسفناک فعلی نجات دهیم.


وی پیرامون فرایند واگذاری سهام این دو شرکت تاکید کرد: در حال حاضر دو وزارتخانه اقتصاد و صمت به عنوان متولیان اصلی در زمینه واگذاری بنگاه‌های دولتی، موظفند که به منظور اجرای هر چه بهتر این ماموریت شفافیت لازم در ساختار اقتصادی تمامی بنگاه‎‌های اقتصادی، به ویژه گروه‌هایی همچون ایران‌خودرو فراهم سازند.


صفایی در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز مبنی بر تکرار سرنوشت کارخانه نیشکر هفت‌تپه در قبال آینده ایران‌خودرو به دلیل عدم شفافیت در ساختار سهام و واگذاری غیر کارشناسی گفت: علت پدید آمدن وقایع تلخ برای کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه این بود که واگذاری این شرکت در آن برهه زمانی غیر بر اساس رانت و اعمال نظر‌های غیر کارشناسی انجام شده بود؛ درحال حاضر چنین مسئله‌ای در صنعت خودرو وجود ندارد، اما این باعث نمی‌شود که شفافیت در صنعت خودرو کشور کم رنگ و کم اهمیت شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: با تحقق این شفافیت، مردم می‌توانند اعتماد از دست رفته خود به صنعت خودرو کشور را باری دیگر بدست بیاورند؛ یقینا یکی از اقدامات مهم برای تحقق این هدف، مشخص شدن میزان سهام مستقیم و غیر مستقیم دولت در سهام این دو گروه خودرو سازی خواهد بود، که انجام آن نیز بر عهده وزاتخانه‌های صمت و اقتصاد و سازمان بورس قرار دارد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: