bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
رئیس انجمن کشت فرا سرزمینی گفت: در کشت فرا سرزمینی ونزوئلا، برزیل، روسیه، قزاقستان و اوکراین چند کشور مهم واصلی هستند که می‌توانیم در این پنج کشور بیش از ۵۰ درصد نیاز واردات محصولات کشاورزی را تولید کنیم.

علی رضوانی زاده ، در خصوص اجرا کشت فرا سرزمینی در کشورهای هدف، گفت: بیش از ۲۰ سال است که کشاورزی فرا سرزمینی را در کشورهای مختلف شروع کردیم ازنظر انجمن کشت فرا سرزمینی ۲۰ کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در کشاورزی فرا سرزمینی دارند.

وی افزود: همچنین بیش از ۴۷ کشور پذیرنده سرمایه در کشت فرا سرزمینی هستند، اما بحث اقلیم کشورها، امکانات، روابط سیاسی و یکسری شاخص‌های دیگر تعیین‌کننده انتخاب کشورهای هدف است.

رئیس انجمن کشت فرا سرزمینی عنوان کرد: نگاه بخش خصوصی خلق ثروت در حوزه کشاورزی بوده و نگاه دولت این است که امنیت غذا را رقم بزند.

رضوانی زاده بیان کرد: بخش خصوصی و دولتی تاکنون نشستی را برگزار نکرده‌اند تا به برنامه مشترکی دست پیداکرده و تقسیم‌کار کنند. متأسفانه با غیبت بخش خصوصی، دولت در کشت فرا سرزمینی تصمیم می‌گیرد و از طرفی هم قانوناً شرکت‌های دولتی اجازه ندارند که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه گفت: امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی به این کشت توجه ویژه داشته باشند، زیرا باور و نگاه هوشمندانه‌ای به کشت فرا سرزمینی دارند.

رئیس انجمن کشت فرا سرزمینی خاطرنشان کرد: طی این چند ماه فرصت‌ها را هرروز از دست می‌دهیم این در حالیست که قیمت خرید یا اجاره زمین برای کشاورزی در کشورهای هدف طی سه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد گران‌تر شده است و قطعاً طی یک سال دیگر روند افزایشی قیمت بیشتر خواهد بود لذا امیدواریم به‌زودی اتفاقات خوبی رخ دهد.

رضوانی زاده اظهار کرد: در کشت فرا سرزمینی ونزوئلا، برزیل، روسیه، قزاقستان و اوکراین چند کشور مهم واصلی هستند که می‌توانیم در این پنج کشور بیش از ۵۰ درصد نیاز واردات محصولات کشاورزی را تولید کنیم.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی در کشورهای هدف برای کشورمان هم ارزان‌تر تمام‌شده و هم به سهولت وارد کشور می‌شود همچنین بخش خصوصی نیز در کشورهای هدف قدرت اقتصادی پیدا می‌کند و باعث تقویت روابط اقتصادی با کشورهای دیگر می‌شود.

رئیس انجمن کشت فرا سرزمینی بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی در کشت فرا سرزمینی سالیانه سودی بیش از ۳۰ الی ۱۰۰ درصد دارد بنابراین کشت فرا سرزمینی کار اقتصادی بوده و به تقویت روابط دیپلماسی با کشورهای هدف کمک می‌کند.

رضوانی زاده تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی از بخش خصوصی در خارج از کشور حمایت نمی‌کند، زیرا حمایت از بخش خصوصی را درست نمی‌داند درصورتی‌که دیپلمات کشورهای دیگر از تجار کشور حمایت‌های زیادی می‌کند خوشبختانه اخیراً نگاه به دیپلماسی اقتصادی پررنگ‌تر شده و در حال حاضر مسیر کشت فرا سرزمینی روان‌تر است.

وی در خصوص مشکل اصلی کشت فرا سرزمینی در کشورهای هدف گفت: بیش از ۹۰ درصد مشکلات کشت در کشورهای هدف عدم توجه به سرمایه‌گذاری در کشاورزی فرا سرزمینی است.

/ میزان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: