bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
این روز‌ها بازار ارز کشور با عقب نشینی پی در پی قیمت دلار، شرایط متفاوت تری را نسبت به هفته‌های گذشته خود سپری کرده است؛ بسیار از کارشناسان معتقدند که وقوع این امر مهم ناشی از اخبار مثبت و امیدوار کننده‌ای است که از سوی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین، مخابره می‌شود.

دلار همچنان در حال سقوط / علت عقب نشینی‌های اخیر نرخ ارز در بازار چیست؟بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ با شروع دور هشتم مذاکرات وین و ارسال گزارش‌های مثبت از سوی «علی باقری» رئیس تیم مذاکره کنندگان ایرانی، بازار ارز کشور نیز به دنبال این موضوع شرایط متفاوت‌تری را نسبت به هفته‌های گذشته خود سپری می‌کند؛ برسی‌های اخیر حاکی از آن است که نرخ دلار در بازار‌های غیر رسمی به مانند روز‌های گذشته درحال ریزش و عقب نشینی دقیقه‌ای است.


 همزمان با ورود هئیت سیاسی ایران به شهر وین، قیمت دلار در بازار‌های غیر رسمی شاهد نوسانات متعددی شد به گونه ای که تا قبل از این، قیمت ارز از سوی دلالان با ارقامی همچون ۲۹ هزار ۹۰۰ تا ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری و مبادله می‌شد اما برسی‌های جدید از وضعیت بازار حاکی از آن است که انتشار اخبار مثبت از سوی دیپلمات‌های ایرانی، نرخ دلار در بازار سیاه را به کانال ۲۸ هزار تومان کشانده است.  (نمودارشماره ۱)

قیمت ارز همچنان در حال سقوط / علت عقب نشینی‌های اخیر بازار ناشی چیست؟

(نمودار شماره ۱)


بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان ، تنها بخشی از وقایع مثبت بازار ارز طی چند روز اخیر بود؛ پیرامون ماهیت بازار‌های غیر رسمی ارز همچون کانال‌های تلگرامی باید باید  این نکته را هم خاطر نشان کرد که به اذعان دلالان ارزی، نحوه قیمت‌گذاری ارز  کاملا غیر واقعی بوده و قیمت اصلی ارز در بازار آزاد  یک هزار تومان پایین‌تر از قیمت درج شده در کانال‌های تلگرامی بوده است، در واقع نرخ کنون دلار در بازار آزاد باید رقمی بالغ بر ۲۷ هزار تومان باشد.

دلار همچنان در حال سقوط / علت عقب نشینی‌های اخیر نرخ ارز در بازار چیست؟

 نکته مهمی که در مورد بازار ارز وجود دارد این است که بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی بازار ارز مدت‌هاست که با قیمت‌گذاری‌های غیر واقعی و بی پایه و اساس از سوی دلالان بازار ارز از طریق کانال‌های تلگرامی دست و پنجه نرم می‌کنند و این مسئله اکنون به چالشی دشوار برای برای این نهاد تبدیل شده است. چندی پیش نیزمشاهده شده است که برخی از سوداگران بازار ارز در جهت تامین منافع خود، با تاسیس کانال تلگرامی با نام «صرافی ملی» به دنبال برهم زدن شرایط بازار ارز بودن که در نهایت این امر با واکنش به موقع صرافی ملی رو به رو شد.


تداوم شیب کاهشی قیمت ارز طی روز‌های آینده

 با ریزش قیمت ارز در بازار کاذب فردایی، قیمت دلار و یورو  در بازار حقیقی نیز  از چندی پیش  روندی کاهشی به خود گرفته‌اند؛ بر اساس آخرین برسی‌های انجام شده از سوی خبرنگار بازارنیوز، قیمت یورو در صرافی‌ها ۳۰ هزار تومان و در کنار آن دلار نیز با رقم ۲۶ هزار ۴۰۰ خریداری و از طرفی دیگر با رقم ۲۶ هزار ۹۰۰  به فروش می‌رسد. جدول زیر گزارشی کوتاه و در عین حال جامعی را از نوسان قیمت دلار و یورو، در یک ماهه اخیر را (۱۵ آذر تا ۱۵ دی) ارائه داده است. (نمودارشماره ۲)

 

دلار همچنان در حال سقوط / علت عقب نشینی‌های اخیر نرخ ارز در بازار چیست؟

(نمودارشماره ۲)


بازار ارز نیازمند ثبات است تا کاهش


«احمد لواسانی» رئیس کانون صرافان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ریزش اخیر قیمت ارز در بازار اظهار کرد: همزمان با پایان و آغاز سال نو میلادی، تقاضا برای ارز در بازار کاهش پیدا کرد، علاوه بر این مدیریت حواله‌های ارزی از سوی بانک مرکزی عرضه و تقاضا موجود در بازار ارز را در یک فرایند مرتب و منظیم قرار داد و اکنون نقل و انتقال ارز به متقاضیان در شرایط کاملا مطبوبی در حال انجام شدن است که در جایگاه خود آثار مثبتی را در بازار به ارمغان آورده است.

 

رئیس کانون صرافان افزود: علاوه بر موارد مذکور، ارسال اخبار مثبت و امیدوارکننده از روند مذاکرات وین، از دیگر عوامل موثر در بهبود وضعیت بازار ارز و به تبع باعث کاهش قیمت دلار و یورو در بازار  محسوب می‌شود. درحال حاضر بازار آن قدر که نیازمند ثبات است به کاهش و یا افزایش نرخ ارز نیازی ندارد، گرچه کاهش نرخ ارز نیز می‌تواند یک امر مثبت در نظام ارزی کشور تلقی شود؛ فعالان اقتصادی بخش خصوصی بیشتر نیازمند ثبات بازار هستند تا کاهش نرخ ارز چرا که با تحقق این امر، این افراد می‌توانند با خیالی راحت به فعالیت اقتصادی خود بپردازند.

 

عرضه و تقاضا در بازار ارز به مرحله تعادل رسیده است


«احمد مجتهد زاده» رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز در گفتگو با بازار نیوز نسبت به تحولات اخیر بازار ارز و آغاز کاهشی شدن قیمت دلار و یورو در بازار آزاد واکنش نشان داده و پیرامون این مسئله اظهار کرد: بازار ارز، همواره مبتنی بر عرضه و تقاضای دو طرف فروشنده و تقاضا کننده استوار بوده بنابراین در خصوص وضعیت فعلی بازار ارز می‌توان گفت که طی چند روز اخیر، به دلیل کاهش تقاضا مردم در بازار و ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا برای دریافت ارز،  بازار در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد.

 

رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: درحال حاضر ارسال اخبار مثبت از سوی مذاکرات وین نقش بسیار پررنگی در  کاهش تقاضا ارز داشته و اکنون می‌توان ادعا کرد به دلیل انتشار این گونه اخبار  ذهنیتی در افکار مردم  به  وجود آمده که با احیای مجدد برجام قیمت ارز نیز فرور خواهد ریخت. به زبان ساده می‌توان گفت این فرضیه اکنون باعث شده است  تعداد فروشنده ارز افزایش و از سوی دیگر متقاضیان نیز کاهش یابد، مسئله‌ای که اکنون باعث کاهش چشمگیر ارز در بازار شده است.


وی در پایان و پیرامون تاثیر اجرای سیاست اصلاح ارز ۴۲۰۰ بر بازار ارز کشور گفت: یقینا اجرای این سیاست در ساختار نظام ارزی کشور چندان بی تاثیر نخواهد بود چرا که با تک نرخی شدن نرخ ارز و کاهش فاصله میان ارز ترجیحی، نیمایی و بازار آزاد شرایط بازار نیز کمی معتدل تر خواهد شد؛ تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ با ارز نیمایی و بازار ارز  تا کنون مشکلات متعددی را برای اقتصاد کشور فراهم ساخته است. با یکسان سازی نرخ ارز و اعمال یک نرخ ثبت به عنوان مبنای کار، بازار  وضعیت با ثبات‌‍ تری را تجربه خواهد کرد.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: