bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
بلبرینگ جزء مهمترین اختراعات بشر محسوب می شود که در راه اندازی چرخه تولید و به حرکت در آوردن لوازم گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از بلبرینگ ها برای تمامی خودروها، دوچرخه ها، اسکیت ها، موتورسیکلت ها، قطار، هواپیما و لوازم گوناگون دیگر استفاده می‌ کنند. از برخی مدل ‌های بزرگتر و پیچیده تر بلبرینگ، در ماشین آلات صنعتی و توربین ها هم بهره می برند.

تاریخچه پیدایش بلبرینگ در صنعت

بلبرینگ جزء مهمترین اختراعات بشر محسوب می شود که در راه اندازی چرخه تولید و به حرکت در آوردن لوازم گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از بلبرینگ ها برای تمامی خودروها، دوچرخه ها، اسکیت ها، موتورسیکلت ها، قطار، هواپیما و لوازم گوناگون دیگر استفاده می‌ کنند. از برخی مدل ‌های بزرگتر و پیچیده تر بلبرینگ، در ماشین آلات صنعتی و توربین ها هم بهره می برند.

بلبرینگ در صنعت

بلبرینگ امروزه در صنعت، کاربردهای بسیار زیادی داشته و سرعت پیشرفت در صنایع مختلف را روز به روز افزایش می دهد. در ابتدای تولید از موادی مانند چوب و سپس برنز جهت تولید بلبرینگ استفاده می ‌کردند که کم ‌کم متریال های دیگری مانند: استیل، آهن، همچنین سرامیک و شیشه در روند تولید مورد استفاده قرار گرفته اند.

اولین برند مطرح جهانی که بلبرینگ را در تنوع بالا به بازار ارائه کرده، برند SKF می باشد که در حال حاضر بلبرینگ SKF جزء پرمتقاضی ترین محصولات موجود در بازار است.

تاریخچه پیدایش بلبرینگ در صنعت

آشنایی با انواع بلبرینگ و رولبرینگ

 

بلبرینگ از خانواده یاتاقان ها است که به دلیل داشتن قابلیت چرخش به عنوان یک قطعه مهم و اصلی در صنایع گوناگون شناخته می ‌شود. بلبرینگ می ‌تواند از اصطحکاک و خوردگی و ساییدگی دو سطح جلوگیری کرده و امکان حرکت دو قطعه را آسان تر نماید.

بلبرینگ و رولبرینگ از زیر مجموعه برینگ های غلتشی هستند که از دو عدد رینگ و مجموعه ‌ای از اجزای غلتاننده تشکیل می شوند. شکل استاندارد این قطعات شامل ساچمه یا رولر سوزنی یا رولر مخروطی است که این شکل استاندارد اجزای چرخنده، تأثیر زیادی در نحوه کارکرد آن ها دارد.

اجزای غلتاننده انواع بلبرینگ و رولبرینگ در قفس های مخصوصی مهار می شوند که فاصله اجزاء چرخنده از یکدیگر همواره ثابت بوده و در حین چرخش با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند، به همین جهت امکان اتصال و استفاده از بلبرینگ و رولبرینگ بسیار ساده است.

در انواع بلبرینگ و رولبرینگ از لحاظ نوع ساچمه و رولر تفاوت‌ هایی مشاهده می‌ شود که به عنوان مشخصه اصلی تمایز بین این دو محصول محسوب می گردد.

 

تاریخچه پیدایش بلبرینگ در صنعت

معرفی انواع بلبرینگ

 

بلبرینگ شیار عمیق

این نوع بلبرینگ به دلیل طراحی ساده غیرقابل تفکیک بوده و در سرعت های زیاد، کاربردهای متنوع دارد. بلبرینگ شیار عمیق خود به چند دسته تقسیم بندی می شود.

  1. بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه
  2. بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
  3. بلبرینگ شیار عمیق از جنس فولاد ضد زنگ
  4. بلبرینگ شیار عمیق با شیار جازدنی

 

بلبرینگ تماس زاویه ای

در این مدل از بلبرینگ حلقه داخلی و خارجی نسبت به یکدیگر زاویه دارند، در نتیجه بار شعاعی و محور تحمل زیادی داشته و هر چه میزان زاویه تماس بیشتر باشد، میزان تحمل بار نیز بیشتر می گردد. بیشترین کاربرد این بلبرینگ در دستگاه تراش و دستگاه های سی ان سی است. این نوع بلبرینگ را در چند مدل تولید می نمایند:

  1. بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه
  2. بلبرینگ تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس
  3. بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه

 

بلبرینگ خود تنظیم

شیارهایی که بر روی این بلبرینگ برای قرار گیری ساچمه وجود دارد، به صورت منحنی هستند؛ به همین جهت در مواقع انحراف و ناهمراستایی می ‌تواند به راحتی حلقه بیرونی و حلقه داخلی را تنظیم کند. بلبرینگ خود تنظیم نیز در چند گروه تولید می شود:

  1. بلبرینگ خود تنظیم بدون کاسه نمد
  2. بلبرینگ خود تنظیم با کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ
  3. بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض

 

بلبرینگ کف گرد

تحمل بار محوری بر روی این بلبرینگ از یک یا دو جهت است و به هیچ عنوان نباید تحت بار شعاعی قرار بگیرد. کاربری گسترده این نوع بلبرینگ جهت عدم کشیده شدن سطوح بر روی یکدیگر می باشد. این بلبرینگ را در دو گروه تولید می کنند:

  1. بلبرینگ کف گرد یک ردیفه
  2. بلبرینگ کف گرد دو ردیفه

 

بلبرینگ ایگرگ

این نوع بلبرینگ از یک محفظه تشکیل شده که ظاهر بیرونی آن قوسی شکل و دارای کاسه نمد در دو طرف است. از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و کاربرد آن بیشتر در صنعت تسمه نقاله، صنایع غذایی و ماشین آلات کشاورزی می باشد. با توجه به گستره کاربرد این نوع بلبرینگ در چندین مدل تولید می گردد:

  1. بلبرینگ با طوقه قفلی نامتقارن و پیچ بی سر
  2. بلبرینگ با سیستم قفل کننده پیچ بی سر
  3. بلبرینگ با بوش تبدیل
  4. بلبرینگ با انطباق داخلی

 

انواع رولبرینگ عبارتند از:

  • رولبرینگ استوانه ای
  • رولبرینگ سوزنی
  • رولبرینگ مخروطی
  • رولبرینگ بشکه ای

تاریخچه پیدایش بلبرینگ در صنعت

نحوه تشخیص بلبرینگ اصل

در ساله ای اخیر به دلیل حجم بالای تقاضا در بازار بلبرینگ و رولبرینگ و ورود برندهای متفرقه تشخیص بلبرینگ اصلی و با کیفیت کاری بسیار سخت است.

خطرات زیادی که بلبرینگ های تقلبی به بار می آورند از کاهش ایمنی در سیستم های هواپیمایی، قطارها، ماشین ‌آلات مختلف که ارتباط مستقیم با سلامتی و جان انسان ها دارد و ضررهای مالی جبران ناپذیر که برای دستگاه های مختلف به وجود می آورند.

در اینجا به چند نکته مهم برای تشخیص بلبرینگ اصل اشاره می کنیم:

توجه به ظاهر بسته بندی

برای تشخیص بسته ‌بندی بلبرینگ اصلی از نوع تقلبی بهتر است، تا ابتدا ظاهر کالاها و نوع بسته بندی آن را در وب سایت های معتبر این شرکت ها بررسی کرده تا در بازار به شکل بهتری با آنها آشنایی داشته باشید.

شناخت برندهای معتبر

چندین برند معتبر تولید کننده بلبرینگ هستند که با شناخت آنها از لحاظ نوع نام، ویژگی‌ های بلبرینگ و حتی نحوه حک برند بر روی بلبرینگ ها به شکل بهتری می توانید این قطعات را از نوع تقلبی تشخیص دهید.

بررسی اطلاعات کاتالوگ

با بررسی اطلاعات درج شده در کاتالوگ های بلبرینگ که به همراه این محصول ارائه می گردد، می توانید کد حک شده بر روی کاتالوگ را با محصول اصلی مقایسه نمایید.

وزن بلبرینگ

با بررسی وزن این قطعات نیز می توانید به عنوان یک راه مناسب از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید.

 

عوامل موثر بر قیمت بلبرینگ

 

در هنگام تهیه بلبرینگ با تنوع بالایی از این محصول در بازار روبه رو می شوید که ممکن است برای بدست آوردن یک قیمت مناسب دچار سردرگمی گردید.

عوامل زیادی می ‌تواند بر قیمت بلبرینگ تأثیر بگذارد که در صورت شناخت آن ها امکان خرید مقرون به صرفه و باکیفیت و اصل فراهم می آید.

برخی از عوامل موثر بر قیمت بلبرینگ عبارتند از:

  • جنس متریال بکار رفته که می‌تواند از فولاد، برنج، پلی آمید یا متریال های دیگر باشد.
  • نوع بلبرینگ متناسب با استفاده می ‌تواند در انواع بلبرینگ های شیار عمیق، بلبرینگ خود تنظیم، بلبرینگ تماس زاویه ای و مدل ‌های مختلف دیگر انتخاب شوند.
  • سایز بلبرینگ ها که متناسب با دستگاه های مختلف تولید می گردد.
  • تکنولوژی ها و دستگاه های پیشرفته مورد استفاده در روند تولید این بلبرینگ ها موجب بالاتر بودن کیفیت این محصول هستند.
  • کشور سازنده این محصول و همچنین کارخانجات تولید کننده جزء عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر قیمت می باشند.

 

 

نکات مهم در هنگام خرید بلبرینگ

 

در صورتی که در هنگام خرید بلبرینگ برخی از نکات مهم را مورد نظر قرار دهید و به طور حتم از خرید خود رضایت کافی را به دست می آورید.

اولین نکته برای خرید، مشخص کردن بودجه و هزینه لازم برای خرید این محصول است.

دومین نکته مطالعه کامل دفترچه راهنما و دستورالعمل های دستگاه مورد نظر، تا به دقت مشخص شود که کدام بلبرینگ ها و با چه سایزی مناسب برای دستگاه هستند.

نکته بعدی انتخاب یک برند معتبر در بین برندهای تولید داخل یا برندهای بین المللی که کیفیت قطعات بالایی دارند.

آخرین نکته انتخاب یک مجموعه مناسب برای خرید بلبرینگ اصل باشد که در حال حاضر دست شما برای انتخاب این مرکز به دلیل گسترده بودن فضای اینترنت باز است، به راحتی می توان از طریق وب سایت های آنلاین محصول مورد نظر را تهیه نمود.

 

 

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: