bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
امروز یکشنبه قیمت لیر ترکیه در میانه معاملات روز ۰٫۵ درصد کاهش داشت، به محدوده دو هزار و ۲۰ تومان رسید.

قیمت لیر ترکیه یکشنبه ۱۹ دی ماه در میانه معاملات روز با ۰٫۵ درصد به دو هزار و ۲۰ تومان رسید. نسبت به معاملات روز گذشته ۱۰ ریال کاهش یافت.

هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته، یعنی ۱۳ دی ماه با رقم دو هزار و ۲۴۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۹٫۸۲ درصدی معادل ۲۲۰ تومانی را تجربه کرده است.

لیر بدترین عملکرد خود را در ۲۰۲۱ از زمان به قدرت رسیدن اردوغان در دو دهه گذشته تجربه کرد و ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. ارزش لیر در روز‌های اخیر به رقم ۱۳٫۸ در برابر دلار رسید.

طی سال ۲۰۲۱ شاهد از دست دادن ۴۵ درصد از ارزش لیر در برابر دلار بودیم و به گفته کارشناسان اقتصادی این روند ادامه‌دار خواهد بود.

تورم در کشور ترکیه به بالاترین میزان خود طی ۱۹ سال گذشته رسیده و اکنون برابر با ۳۶٫۱ درصد است. اقتصاددانان هشدار می‌دهند که به علت سیاست غیرمتعارف اردوغان در کاهش و امتناع از افزایش نرخ بهره قیمت‌ها در این کشور همچنان بالا خواهد رفت.


رییس جمهور ترکیه با بیان این که برای تسکین نگرانی‌های شهروندان‌مان نسبت به افزایش نرخ ارز جایگزین مالی جدید ارائه می‌کنیم تاکید کرد: «به وعده خود در مورد ممانعت از بروز احساس فشار بر روی کارکنان کشور در مقابل افزایش قیمت‌ها عمل می‌کنیم».

گولدم آتابای، اقتصاددان درباره وضعیت گفت: «آزمایشی در حال انجام است و شخص رئیس جمهور تمام مسئولیت‌های این آزمون و خطا را بر عهده دارد. نرخ‌های بهره ممکن است تا جایی که امکان داشته باشد پایین آورده شوند.»

اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند با سقوط ارزش لیر، تورم در سال آینده تا نزدیک ۳۰ درصد افزایش یابد و بر روی افزایش قیمت‌های اجناس وارداتی تاثیر خواهد گذاشت.

/ تجارت نیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: