bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران گفت: برای این‌که شرایط اقتصاد کشور بهبود پیدا کند، باید قدرت بانک‌ها مهار شود.

حجت‌الاسلام علی نعمتی درباره ضرورت اصلاح نظام بانکداری اظهار داشت: نظام بانکداری کشور کاملاً مسیر نظام بانکی ربوی را در پیش گرفغته و تا زمانی‌که این نظام بانکی اصلاح نشود، نمی‌تواند انتظار حل مشکلات اقتصادی کشور را داشت.

وی گفت: بانک‌های خصوصی نقش مهمی در نابسامانی‌های اقتصادی و خلق بی‌رویه پول و نیز ربوی شدن نظام بانکی داشتند. از زمانی که مجوز تأسیس بدون ضابطه بانک‌های خصوصی صادر شد، فاتحه نظام بانکی کشور را باید می‌خواندیم. امروز بانک‌های خصوصی به هیچ ضابطه‌ای پایبند نیستند و بدون هیچ اصول و قواعدی به خلق پول بی‌پشتوانه و یا به عبارت دیگر خلق پول از هیچ اقدام می‌کنند.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران خاطرنشان کرد: برای خلق پول حتماً نباید دولت به بانک مرکزی دستور دهد که پول جدید چاپ کند، بلکه بانک‌های خصوصی هم بدون اینکه اثری از اقدام غیرقانونی خود به جا بگذارند، از هیچ و بدون مجوز دست به خلق پول می‌زنند.

نعتمی ادامه داد: در سیستم بانکی کشور هم شیوه پرداخت تسهیلات مشکل دارد و هم شیوه دریافت سپرده. از این حیث که بانک‌ها تسهیلاتی را با نرخ بهره ۱۸ درصد به ظاهر پرداخت می‌کنند، اما وقتی بیشتر بررسی می‌شود، می‌بینیم که با سود مرکبی که بانک‌ها حساب کرده‌اند تا ۲۵ درصد هم سود دریافت می‌کنند، اما از سوی دیگر سپرده‌های مردم را در ازای سود اندک جذب کرده‌اند و در اینجا فقط سپرده‌گذار و تسهیلات‌گیرنده متضرر هستند و جیب بانک پرپول‌تر از قبل می‌شود.

وی تأکید کرد: برای اینکه شرایط اقتصاد کشور بهبود پیدا کند، ابتدا باید قدرت بانک‌ها مهار شود. برای این کار ابتدا بهتر است از بانک‌های خصوصی شروع کرد؛ یعنی با ادغام همه بانک‌های خصوصی در بانک‌های دولتی بزرگترین خدمت به نظام بانکی و اقتصادی کشور انجام خواهد شد؛ زیرا با این عمل قدرت خلق پول از هیچ از بانک‌های خصوصی سلب می‌شود. دوم اینکه نظام بانکداری کشور ضابطه‌مند عمل می‌کند و نظارت‌پذیری بر آن‌ها بیشتر خواهد شد.

/تهران نیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: