bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت می‌زنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.

به گزارش بازارنیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های توسعه اقتصادی کشور، برخوردار از ظرفیت‌های توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و تجارت خارجی و دستیابی به اهداف مشترک و رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در تجارت خارجی عصر روز گذشته (یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰) در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری به امضا رسید.

شالبافیان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر در صنعت گردشگری و خسارت‌ها و آسیب‌هایی که طی این مدت به این صنعت وارد شده است، بیان کرد: صنعت گردشگری به دلیل مشکلات ساختاری که دارد، سال‌هاست رنج می‌برد. یکی از این مشکلات عدم نهادینه شدن گردشگری در جای جای ادارات کشور است.

معاون گردشگری تاکید کرد: اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت کشور می‌زنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.

او تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا، آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد و مشکلات ساختاری به‌گونه‌ای مضاعف شد. هیچ نهاد تضمین‌کننده برای این شوک‌ها نداریم. به طور تقریبی از سازوکار‌های بیمه‌ای بی‌بهره‌ایم.

شالبافیان بیان کرد: با واکسیناسیون گسترده و عمومی که در سطح کشور اتفاق افتاد و مرز‌ها باز شدند، روزنه‌های امید به صنعت گردشگری بازگشت.

معاون گردشگری بیان کرد: یکی از دغدغه‌های من این است که چگونه می‌توان قدمی برای این صنعت برداشت. همچنین یکی از دغدغه‌های مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه گردشگری این بود که گردشگری جدی‌تر برای اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کند.

خوشبختانه دولت سیزدهم دغدغه دارد تا در حوزه گردشگری کار‌هایی انجام دهد، نقش‌آفرینی برای صنعتی که آسیب‌دیده و ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد. کمتر حوزه‌ای را می‌توان پیدا کرد که راحت بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های ما این است که بتوانیم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه ایجاد کنیم و نقش حمایت گونه‌ای برای کسب‌وکار‌های گردشگری داشته باشیم

معاون گردشگری تاکید کرد: به دلیل ویژگی‌های ذاتی که حوزه گردشگری دارد حمایت و عدم حمایت از این صنعت سریع نمود می‌کند. اگر بتوانیم حمایت‌های بیرونی نظام‌مند را برای این حوزه تدوین کنیم، اثرات آن را قطعا خواهیم دید.

شالبافیان گفت: این جلسه ماحصل چندین گفتگو با معاون وزیر صنعت معدن تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران است. این سازمان با علاقه‌ای که به حوزه گردشگری دارد، این‌موضوع را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

او با اشاره به اینکه معاونت گردشگری دو هفته پیش میزبان ۴۰ رایزن اقتصادی بود، بیان کرد: با پیگیری‌ها و مساعدتی که وزرای صمت و میراث‌فرهنگی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشتند، گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد و در بخش‌های مختلفی که این سازمان فعالیت دارد، جای گرفته است.

معاون گردشگری گفت: موضوعات گردشگری با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در قالب تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد و در آن ۲۵ مورد از همکاری‌های مشترک تدقیق و تدوین شده است و امروز نیز به امضا رسید. از روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به عنوان اولین دستاورد این تفاهم‌نامه، معاونت گردشگری میزبان چهار نفر از رایزنان بازرگانی است که برای بازار‌های ترکیه، هندوستان، عراق و پاکستان فعالیت می‌کنند. این گفتگو‌ها و ارتباطاتی که شکل می‌گیرد می‌تواند در بلندمدت ثمرات خوبی داشته باشد.

شالبافیان افزود: رایزن‌های بازرگانی در همکاری با معاوت گردشگری به طور مشخص نسبت به فعالیت‌ها و مراودات گردشگری با کشور محل خدمت خود آشنا خواهند شد و تحقیقات بازاری که معاونت گردشگری برای آن‌ها آماده کرده است در یک روز کاری توضیح داده می‌شود. همچنین بخش خصوصی ذی‌ربط در این جلسات، امکان آشنایی با رایزنان بازرگانی را خواهند داشت. امیدواریم که اهداف مشترک ما با سازمان توسعه تجارت ایران یعنی جای گرفتن گردشگری در دستور کار این سازمان بیش از پیش قرار گیرد و موجب توفیق و توسعه گردشگری کشور شود.

نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود

امکانات سازمان توسعه تجارت ایران در خارج از کشور به کمک صنعت گردشگری می‌آید

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: با توجه به امکانات و ابزار‌هایی که این سازمان در خارج از کشور دارد می‌توانیم به کمک حوزه گردشگری بیاییم. مراکز تجاری و رایزن‌های بازرگانی که در کشور‌های مختلف داریم از جمله این ابزار‌ها هستند که به نوعی می‌تواند مجموعه‌های بازاریابی، تبلیغی و ترویجی برای فرصت‌های گردشگری ایران در کشور‌های هدف باشد.

او افزود: در کنار این ابزارها، رویداد‌ها و هیئت‌هایی داریم که از ایران به همراه مقامات و وزرا اعزام می‌شود یا هیئت‌هایی که از سمت کشور‌های مقصد به ایران سفر می‌کنند. در این هیئت‌ها می‌توانیم موضوعات گردشگری را مطرح کنیم و توافق‌هایی در این زمینه انجام شود، همچنین می‌توانیم چالش‌هایی را که بر سر راه توسعه گردشگری در کشور‌های هدف وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگر که می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند، کمیسیون‌های مشترک است که بخش قابل توجهی از این کمیسیون‌ها به عهده وزارت صمت است و در کنار آن اکثریت کمیته‌های تجاری کمیسیون‌های مشترک را این وزارتخانه مدیریت و راهبری می‌کند، گردشگری نیز به عنوان موضوع ویژه می‌تواند در این کمیسیون‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه به فرصتی که پیش آمده و نیرو‌های جوانی که در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی مستقر شدند، یکی از موضوعات اصلی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، مسئله گردشگری چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب رویداد‌هایی است که باید مدیریت کند و چه در قالب فرصت‌های نمایشگاهی در داخل و خارج ایران وجود دارد. می‌توانیم شرکت نمایشگاه‌ها را کمک کنیم تا به سمت ترویج گردشگری برود

در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران فعالان بخش خصوصی حضور داشتند و مواردی را درباره مشکلات خود در صنعت گردشگری مطرح کردند.

موضوع تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران شامل همکاری، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این معاونت و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور افزایش سهم صنعت گردشگری در توسعه تجارت کشور و همکاری و مشارکت در حمایت‌های قانونی و اجرای برنامه و پژوهش‌ها جهت تسهیل فرآیند فعالیت‌های مرتبط با صادرات گردشگری از جمله برند ملی گردشگری ایران است.

همکاری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در بازار‌های هدف خارجی، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیر نفتی و تشویق فعالان و کسب‌وکار‌های گردشگری به منظور توسعه بازار، ارتقای برند ملی گردشگری و رشد ورودی از اهداف امضای این تفاهم‌نامه است.





/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: