bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
تجربه های جهانی تأمین مالی گروه های تروریستی؛ بوکوحرام/2
بوکوحرام نیز مانند سایر سازمان های تروریستی دست به سرقت می زند. سرقت به عنوان تنها گزینه ای است که بوکوحرام برای تأمین درآمد پایدار برای گروه و اعضای خود، از دولت و شهروندانش به آن همیشه متوسل است.

گروه بین الملل بازارنیوز:سید مهدی میرحسینی؛در این بخش از سلسله مقالات تجربه های جهانی تأمین مالی گروه های تروریستی؛ قسمت دوم درخصوص بوکوحرام، به بررسی شیوههای تامین مالی این جریان تروریستی پرداخته می شود:

  1. پیک های نقدی و سیستم حواله نقدی پول

با تشدید نظارت ها بر نظام های مالی رسمی در نیجریه، بوکوحرام به استفاده از پیک های نقدی و سیستم حواله نقدی برای انتقال پول در ایالت ها و مناطقی که با دولت می جنگید، متوسل شد. این مسئله جدا از اینکه به اعضای بوکوحرام این فرصت را می‌دهد تا بدون هیچ مانعی از سوی مؤسسات مالی و بانک مرکزی، پول جابه‌جا کنند، استفاده از پیک‌های نقدی و سیستم حواله به طور بالقوه به بوکوحرام کمک می‌کند تا منابع درآمدی خود را پنهان کند. این سیستم که مبتنی بر اعتماد متقابل بین فرستند و گیرنده پول است، سال هاست توسط بوکوحرام استفاده می شود تا بتوانند نظام مالی رسمی را دور بزند. با این حال، یکی از معایب این سیستم، احتمال عدم افشای مبلغ واقعی دریافتی از فرستنده توسط واسطه است. پژوهش ها نشان می دهد که بوکوحرام از این روش برای دریافت پول از حامیان مالی خود استفاده کرده است.

  1. بنیادهای خیریه جعلی

موسسات خیریه جعلی، منبع اصلی کمک‌های مالی بوکوحرام از زمان تأسیس آن و یکی از شاهراهای تامین کننده منابع مالی بوکوحرام محسوب می شود. پژوهش ها نشان می دهد که این موسسات در نیجریه، با نام کمک های اسلامی به افراد کم بضاعت، سالانه بیش از 10 میلیون دلار وجه نقد و کالا از مردم و سایر نهادهای مخفی و غیر قابل ردیابی دریافت کرده و از آن برای پرداخت حقوق جنگجویان خود، خرید سلاح و انجام حملات تروریستی استفاده می کنند. این بنیادهای خیریه به توصیه کشورهای حاشیه خلیج فارس در نیجریه تاسیس می گردد تا آنها بتوانند کمک های مالی خود را به دست شورشیان بوکوحرام برسانند. تحقیقات نشان می دهد که از سال 2015 تا به امروز، حجم کمک های کشورهای حاشیه خلیج و آل سعود به عنوان "کمک های مردمی مسلمانان" به بوکوحرام بیش از 35 درصد افزایش یافته است.

  1. اخاذی از مردم محلی و غصب غنائم جنگی

استفاده از زور برای گرفتن پول از ساکنان محلی همواره یکی از استراتژی های سازمان تروریستی بوکوحرام بوده است. تروریست های بوکوحرام بر این باورند که مردم هر منطقه تصرف شده توسط آنها، باید بهای گزاف آن را بپردازند.

گرفتن پول و اخاذی از قربانیان منطقه تحت تصرف یکی از گزینه های درآمدی بوکوحرام است. اگر خانواده های قربانیان و مردم محلی مورد هجوم بوکوحرام، امکان پرداخت مالی نداشته باشند، با ارزش‌ترین اقلام موجود در خانه‌های آن ها و یا مواد غذایی و کشاورزی مردم منطقه را به غنیمت می گیرند. در موارد دیگر، خود مردم منطقه ممکن است به عنوان غنایم جنگی در نظر گرفته شوند و در این صورت زنان و دختران آن ها به عنوان برده جنسی به اسارت گرفته شده و به فروش می رسند. بوکوحرام سالانه درآمد هنگفتی از فروش دختران و زنان به کشورهای حاشیه خلیج فبه دست می آورد.

  1. سرقت از مراکز دولتی، بانک ها و فروشگاه های بزرگ خصوصی

بوکوحرام نیز مانند سایر سازمان های تروریستی دست به سرقت می زند. سرقت به عنوان تنها گزینه ای است که بوکوحرام برای تأمین درآمد پایدار برای گروه و اعضای خود،  از دولت و شهروندانش به آن همیشه متوسل است.

طبق آمار سال 2019 گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، بوکوحرام هفته ای بیش از 500 هزار دلار از طریق دستبرد به مراکز دولتی، بانک ها و موسسات مالی و کارگزاری های ارزهای خارجی و فروشگاه های زنجیره ای خصوصی در نیجریه به دست می آورد.

  1. فروش طلا و جواهرات

اعضای بوکوحرام در سراسر مرزهای نیجر، چاد و کامرون به تجارت طلا و جواهرات می پردازند تا از آن برای تأمین مالی جنگ های تروریستی خود در نیجریه استفاده کنند. فروش طلا و جواهرات یک تجارت پرسود در بسیاری از مناطق شمال نیجریه است که بخش اعظمی از آن به طور انحصاری در اختیار بوکوحرام است. گزارش شده است که برخی از فروشندگان طلا برای اینکه امکان فروش مستمر داشته باشند، باج های سنگینی به بوکوحرام می دهند.

در گزارش سال 2013 و 2015 گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، هر پارت از فروش طلا و جواهرات توسط بوکوحرام، عددی معادل 35 تا 40 هزار یورو ارزش مالی دارد. بیشتر این طلاها توسط عاملین مردمی بوکوحرام از کشور خارج و به کشورهای دیگر از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده می شود. بخش دیگری از طلاها، به صورت توافق با سران برخی قبایل نیجریه، در قبال دریافت کالا، مواد غذایی و یا زنان و دختران به فروش می رسد.

 

منابع

  1. Adisa, Waziri (2021) "TRANSNATIONAL ORGANIZED CRIME, TERRORIST FINANCING AND BOKO HARAM INSURGENCY IN NIGERIA," Journal of Terrorism Studies: Vol. 3 : No. 1 , Article 1.
  2. Adisa, W. B. (2016) Colonialism and the Military: A Discourse On the History of Judicial Corruption in Nigeria, AFFRIKA: Journal of Politics, Economics and Society, 6 (2): 33-60
  3. Akanji, O. O. (2019) Sub-regional Security Challenge: ECOWAS and the War on Terrorism, Insight on Africa, 11 (1): 94-112
  4. Campbell, J. (2020) Financing Boko Haram, Council of Foreign Affairs,

https://www.cfr.org/blog/financing-boko-haram

  1. Fanusie, Yaya J. and Entz, Alex (2017) Boko Haram: Financial Assessment, Center On Sanctions

and Illicit Finances, Foundation for Defense of Democracies, http:

medium.com/@FDD/bokoharam-financial -assessment-be9e9cd27b01

  1. FATF (2013) Terrorist Financing in West and Central Africa, Paris, Financial Action Task Force
  2. FATF (2016) Terrorist Financing in West and Central Africa, Paris, Financial Action Task Force
  3. Maza, K. D. ; Koldas, U. & Aksit, S. (2020) Challenges of Combating Terrorist Financing in the Lake Chad Region: A Case of Boko Haram, SAGE Open, April-June, 1-17
  4. Ogba-Ojukwu, N. & Osode, P. C. (2020) The Legal Combat of Financial Crimes: A Comparative Assessment of the Enforcement Regimes in Nigeria and South Africa, African Journal of Legal Studies, 1-23,
  5. Onuoha, Freedom (2016) Split in ISIS-Aligned Boko Haram Group,

studies.aljazeera.net/en/reports/2016/10/split-isis-aligned-boko-haram-group

Premium Times (2020) NIDCOM ‘aware of Conviction of Six Nigerians by UAE for Boko Haram funding, Premium Times,

https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/425335-nidcom-aware-of-conviction-of-six-nigerians-by-uae-for-boko-haram-funding.html

  1. Zenn, J. (2019) The Islamic State's Provinces on the Peripheries: Juxtaposing the pledges from Boko Haram in Nigeria and Abu Sayyaf and Maute Group in the Philippines, Perspectives on Terrorism, 13 (1): 87-104

 

برچسب ها: بوکوحرام ، نیجریه ، بانک
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: