گروه بین الملل بازارنیوز:مهدی دهقانی اسکوئی؛ در حالی که اقتصاد جهان از ویروس همه گیر کرونا بهبود می یابد، تورم در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در حال افزایش است. تقاضای متوقفشده ناشی از محرکها و اختلالات ناشی از همهگیری کرونا به تسریع تورم، گسترش در سراسر جهان از طریق عوامل جهانی مانند قیمتهای بالاتر غذا و انرژی و افزایش هزینههای حمل و نقل کمک میکند. نمودار هفته نشان می دهد که چگونه تورم آسیا نسبت به سایر مناطق معتدل تر بوده است و به بانک های مرکزی فضایی برای پایین نگه داشتن نرخ بهره و حمایت از بهبود اقتصادی داده است. با این حال، افزایش ملایم قیمت ها در آسیا ممکن است در سال آینده شاهد شتاب بیشتری باشد. چشم انداز همچنان نامشخص است و بانک های مرکزی باید آماده باشند تا در صورت افزایش فشارها و انتظارات تورمی، سیاست های سخت گیرانه خود را اعمال کنند.
عوامل متعددی تورم پایین آسیا را شرح میدهند. در میان اقتصادهای نوظهور آسیا، بهبود با تاخیر باعث شده است که تورم اصلی - که هزینههای ناپایدار غذا و انرژی را کاهش میدهد - نصف نرخ تورم همتایان در دیگر مناطق باشد. و هزینه مواد غذایی - که حدود یک سوم سبدهای شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهد - در سال گذشته 1.6 درصد در مقابل 9.1 درصد در سایر مناطق رشد داشته است. این منعکس کننده عوامل منحصر به فردی مانند فصل برداشت در هند، بازگشت جمعیت خوکها از اپیدمی اخیر آنفولانزای خوکی در چین، و افزایش قیمت برنج است. در مقابل، کاهش تورم در اقتصادهای پیشرفته آسیا مجموعه متفاوتی از عوامل را منعکس می کند. این منطقه نسبت به اروپا و ایالات متحده از تورم خاموش انرژی بیشتری بهرهمند بوده است.
در نهایت، برخی از کشورهای آسیایی ویروس همه گیر کرونا را به گونه ای مدیریت کردند که از اختلالات عمده عرضه و فشار ناشی از آن بر قیمت ها جلوگیری کردند. برای مثال، کره از طرح ردیابی و تماس با بیماران استفاده کرد، در حالی که استرالیا و چین با بستن مرزها و قرنطینههای محلی، سرایتها را کنترل کردند.
فشارهای تورمی گسترده در نهایت، با کاهش عدم تطابق عرضه و تقاضا و محرک ها در سطح جهانی ملایم و محدود خواهد شد. اما در سال 2022، با تقویت و بیشتر شدن بهبود، تأثیر مداوم هزینه های حمل و نقل بالا می تواند به تورم بی خطر آسیا در سال 2021 پایان دهد. یکی از معیارهای هزینه های حمل و نقل جهانی یعنی شاخص بالتیک[3]، امسال تا اکتبر سه برابر شد: تحلیل ما نشان میدهد که چنین افزایش بزرگی در هزینههای حمل و نقل، تورم را برای 12 ماه فزاینده میکند، که میتواند حدود 1.5 واحد درصد به تورم آسیا در نیمه دوم سال 2022 اضافه کند. بنابراین سیاستگذاران منطقه باید برای اقدامات لازم آماده باشند.
Source:https://blogs.imf.org/2021/12/22/higher-shipping-costs-may-lift-asias-low-inflation/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery
[1] Higher Shipping Costs May Lift Asia’s Low Inflation
[2] Yan Carrière-Swallow , Pragyan Deb and Daniel Jiménez
[3] شاخص بالتیک (BDI) نرخ انتقال محمولههای فله خشک (عمدتاً مواد خام صنعتی) به وسیله کشتیهای باربری را نشان میدهد. به عبارت دیگر، میزان تقاضای ظرفیت حمل و نقل به وسیله کشتی را در مقابل عرضه کشتیهای باربری محمولههای خشک اندازهگیری میکند.