bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
در حالی که اقتصاد جهان از ویروس همه گیر کرونا بهبود می یابد، تورم در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در حال افزایش است.

 

افزایش هزینه های حمل و نقل ممکن است تورم پایین آسیا را افزایش دهد+نمودار

گروه بین الملل بازارنیوز:مهدی دهقانی اسکوئی؛ در حالی که اقتصاد جهان از  ویروس همه گیر کرونا بهبود می یابد، تورم در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در حال افزایش است. تقاضای متوقف‌شده ناشی از محرک‌ها و اختلالات ناشی از همه‌گیری کرونا به تسریع تورم، گسترش در سراسر جهان از طریق عوامل جهانی مانند قیمت‌های بالاتر غذا و انرژی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل کمک می‌کند. نمودار هفته نشان می دهد که چگونه تورم آسیا نسبت به سایر مناطق معتدل تر بوده است و به بانک های مرکزی فضایی برای پایین نگه داشتن نرخ بهره و حمایت از بهبود اقتصادی داده است. با این حال، افزایش ملایم قیمت ها در آسیا ممکن است در سال آینده شاهد شتاب بیشتری باشد. چشم انداز همچنان نامشخص است و بانک های مرکزی باید آماده باشند تا در صورت افزایش فشارها و انتظارات تورمی، سیاست های سخت گیرانه خود را اعمال کنند.

افزایش هزینه های حمل و نقل ممکن است تورم پایین آسیا را افزایش دهد+نمودار

  1. نمودار (1): وضعیت تورم در آسیا در مقایسه با سایر نقاط جهان
  2. منبع: صندوق بین المللی پول
  3. توضیحات: افزایش آرامتر قیمت غذا و انرژی تورم مصرف کننده را در آسیا نسبت به بقیه مناطق کمتر نگه داشته است.

عوامل متعددی تورم پایین آسیا را شرح می­دهند. در میان اقتصادهای نوظهور آسیا، بهبود با تاخیر باعث شده است که تورم اصلی - که هزینه‌های ناپایدار غذا و انرژی را کاهش می‌دهد - نصف نرخ تورم همتایان در دیگر مناطق باشد. و هزینه مواد غذایی - که حدود یک سوم سبدهای شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهد - در سال گذشته 1.6 درصد در مقابل 9.1 درصد در سایر مناطق رشد داشته است. این منعکس کننده عوامل منحصر به فردی مانند فصل برداشت در هند، بازگشت جمعیت خوک­ها از اپیدمی اخیر آنفولانزای خوکی در چین، و افزایش قیمت برنج است. در مقابل، کاهش تورم در اقتصادهای پیشرفته آسیا مجموعه متفاوتی از عوامل را منعکس می کند. این منطقه نسبت به اروپا و ایالات متحده از تورم خاموش انرژی بیشتری بهره­مند بوده است.

در نهایت، برخی از کشورهای آسیایی ویروس همه گیر کرونا را به گونه ای مدیریت کردند که از اختلالات عمده عرضه و فشار ناشی از آن بر قیمت ها جلوگیری کردند. برای مثال، کره از طرح ردیابی و تماس با بیماران استفاده کرد، در حالی که استرالیا و چین با بستن مرزها و قرنطینه‌های محلی، سرایت­ها را کنترل کردند.

فشارهای تورمی گسترده در نهایت، با کاهش عدم تطابق عرضه و تقاضا و محرک ها در سطح جهانی ملایم و محدود خواهد شد. اما در سال 2022، با تقویت و بیشتر شدن بهبود، تأثیر مداوم هزینه های حمل و نقل بالا می تواند به تورم بی خطر آسیا در سال 2021 پایان دهد. یکی از معیارهای هزینه های حمل و نقل جهانی یعنی شاخص بالتیک[3]، امسال تا اکتبر سه برابر شد: تحلیل ما نشان می‌دهد که چنین افزایش بزرگی در هزینه‌های حمل و نقل، تورم را برای 12 ماه فزاینده می­کند، که می‌تواند حدود 1.5 واحد درصد به تورم آسیا در نیمه دوم سال 2022 اضافه کند. بنابراین سیاستگذاران منطقه باید برای اقدامات لازم آماده باشند.

 

Source:https://blogs.imf.org/2021/12/22/higher-shipping-costs-may-lift-asias-low-inflation/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1] Higher Shipping Costs May Lift Asia’s Low Inflation

[2] Yan Carrière-Swallow , Pragyan Deb and Daniel Jiménez

[3] شاخص بالتیک (BDI) نرخ انتقال محموله‌های فله خشک (عمدتاً مواد خام صنعتی) به وسیله کشتی‌های باربری را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، میزان تقاضای ظرفیت حمل و نقل به وسیله کشتی را در مقابل عرضه کشتی‌های باربری محموله‌های خشک اندازه‌گیری می‌کند.

برچسب ها: حمل و نقل ، تورم ، آسیا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: