bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
به طور کلی، نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ، یک قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد شده و به واسطه آن بر سر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق می‌کنند.

به طور کلی، نمونه قرارداد مشارکت در ساخت ، یک قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد شده و به واسطه آن بر سر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق می‌کنند، در این قرارداد آورده و یا همان سرمایه مالک زمینی است که ساختمان در آن ساخته می‌‌شود و سرمایه سازنده نیز هزینه‌هایی است که در حین عملیات ساخت متحمل می‌‌شود و نهایتاً هر کدام از طرفین مطابق توافقشان از سهمی از ساختمان ساخته شده بهره‌مند می‌‌شوند.

جزئیات تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت را فراموش نکنید

معمولا طرفین این نوع مشارکت برای نوشتن قرارداد کار سخت و پیچیده‌ای در پیش دارند زیرا جزئیاتی در این روابط وجود دارد که آوردن همه آن‌ها در قرارداد ضروری است.

برای مثال سهمیه سود طرفین

محاسبه میزان آورده هر فرد

نحوه ساخت و ساز در ملک

مدت قرارداد

نحوه فسخ یک طرفه قرارداد در صورت لزوم

قانون حاکم بر قرارداد و داوری

علاوه بر این موارد موضوعات دیگری نیز بین طرفین مورد بحث قرار می‌گیرد که باید طبق قانون و به شکل مفصل در بندهای قرارداد آورده شود.

ریسک‌های یک قرارداد جامع مشارکت در ساخت

  • همانطور که گفته شد مالک، ملک خود را به عنوان آورده در اختیار سازنده قرار می‌دهد، بنابراین ریسک مالک در این معامله بالاتر از سازنده است؛ به همین دلیل مالکان باید در انتخاب سازنده با دقت عمل کنند و با سازنده‌های خوش قول همکاری کنند.
  • لازم است سازنده پشتوانه مالی قوی برای به پایان رساندن این قرارداد داشته باشد و مالک باید قبل از انجام مشارکت این موضوع را بسنجد و با علم به آن قرارداد را منعقد کند چرا که اگر سازنده پشتوانه مالی نداشته باشد در حین انجام کار، ممکن است ضربه بزرگی به سازنده وارد شده و اتمام قرارداد سالها طول بکشد.

همین ریسک لزوم تنظیم قرارداد را در اسرع وقت ثابت می‌کند. هر چه زودتر قرارداد را تنظیم و امضا کنید از جزئیات رابطه به شکل رسمی بهتر آگاه می‌شوید.

وینداد مرجع حقوقی کسب‌وکارهای ایران انواع خدمات حقوقی را به افراد حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهد، شما نیز در صورتی که نیاز به قرارداد مشارکت در ساخت دارید می‌توانید به نمونه قراردادهای آماده وینداد سری بزنید و یا به صورت اختصاصی درخواست تنظیم قرارداد خود را در سامانه ثبت کنید.

قراردادها در سامانه وینداد در مدت 2 تا 5 روز آماده می‌شوند و طبق آخرین قوانین مربوطه نوشته می‌شوند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: