bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
دبیر کمیسیون مبارزه با فاچاق کالا آذربایجان شرقی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
دبیر کمیسیون مبارزه با فاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی ضمن تشریح مواد قانونی مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تشدید مبارزه با قاچاق کالا را راهبردی دقیق برای ممانعت از بروز نوسانات ارزی عنوان کرد.

تشدید مبارزه با قاچاق کالا، راهبردی برای ممانعت از نوسانات ارزی

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ «جهانگیر اسکندرزاده» دبیر کمیسیون مبارزه با فاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی در  گفتگو با بازانیوز پیرامون آخرین وضعیت مبارزه با ورود اجناس قاچاق از طریق مبادی ورودی این استان اظهار کرد: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید این نکات را خاطر نشان کرد که با توجه به راه‌اندازی و تکمیل نسبی سامانه‌هایی همچون سامانه قانونی و شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا و ...، ظرفیت‌های مناسبی در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم  گردیده است. به طور خاص در این موارد در مبارزه با این امر از ظرفیت بند "ذ" ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده ۱۳ و تبصره ۴ ماده ۱۸ این قانون بهره برداری خواهد شد.


وی افزود: در ارتباط با بند "ذ" ماده ۲ این قانون، باید عنوان کرد که عرضه هر گونه کالا وارداتی فاقد شناسه کالا و رهگیری در سطح بازار خرده‌فروشی، مصداق قاچاق کالا خواهد بود. علاوه بر این و در توضیح بیشتر این مسئله  کالا‌های وارداتی همچون لوازم خانگی، پوشاک، دخانیات و ...، که مشمول و موفق به دریافت کد شناسه کالا و رهگیری شده‌اند می‌توانند به بازار‌های خرده فروشی عرضه شوند، در غیر این صورت محصول فاقد این کد کالا قاچاق محسوب خواهد شد.


اسکندرزاده ادامه داد: به موجب این بند قانونی، منشاء و سر انجام کالا وارداتی و مآلا اسناد مثبته گمرکی به هیچ وجه بررسی نمی‌شود و به صرف نداشتن شناسه کالا و یا رهگیری کالا قاچاق محسوب خواهد شد و اسناد مثبته گمرکی به هیچ وجه پذیرفته نخواهد شد.


دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق آذربایجان شرقی پیرامون تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: به موجب مصوبات دولت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرامون خرید و فروش، حمل و نگهداری ۶ قلم کالا ضوابطی  تعیین و ابلاغ شده است؛ در صورت عدم رعایت هر یک از این ضوابط، انجام آن معامله تخلف محسوب شده و در نهایت برای مجریان آن مجازات جرم قاچاق کالا به اجرا در خواهد آمد. پیرامون این مسئله باید خاطر نشان کرد قابل ذکر است که این ضوابط  شاکل حال کالا‌های تولید داخل نیز می‌شود.



وی افزود: دخانیات، دام زنده، دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده‌ها و کالا‌های اساسی، لوازم خانگی، برقی و الکترونیک و در آخر فرآورده‌ها و مشتقات نفتی قابل اشتعال از جمله کالا‌هایی هستند که تاکنون ضوابط برای خرید، فروش، حمل و نگهداری آن تصویب و ابلاغ شده و  اکنون مراحل تعیین و تکلیف این کالا‌ها عمدتا مربوط به ثبت سیستمی اطلاعات در سامانه‌های اطلاعاتی همچون سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبار‌ها می‌شود


وی در پایان تاکید کرد: طبق آنچه که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده است، در حال حاضر برخورد با موضوع قاچاق کالا و ارز، از مسیر سنتی به سمت شناسایی سیستمی کالا‌های موضوع قاچاق در دستور کار این ستاد قرار خواهد گرفت.


گفتنی است؛ روز گذشته جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان آذربایجان شرقی برگزار شد که در آن به ضرورت اجرای مواد قانونی مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی انبار‌های سازمان اموال تملیکی و تشکیل کمیته‌های تخصصی مبارزه با قاچاق در این استان تاکید شد و در دستورالعمل کمیسیون قرار گرفت. این جلسات تاکنون در چند استان کشور برگزار شده و به گفته مسئولین به زودی به کل کشور تسری خواهد یافت.



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: