bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع یکی از اقدام‌های «علی‌اکبر محرابیان» به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم است که بر همین اساس در روز جاری (چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه) تلاش برای ساخت ۹۱۳ مگاوات آن وارد مرحله عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی شد.

به گزارش بازارنیوز، افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیروی دولت سیزدهم آن را اعلام کرد و براساس آن مقرر شد که احداث ۱۰ هزار مگاوات آن توسط صنایع انجام شود.

براین اساس و با هدف اجرایی شدن این هدف، ۱۹ مهرماه امسال وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که برپایه آن صنایع بزرگ کشور می‌توانند برای تامین نیاز‌های برقی خود برای ساخت نیروگاه اقدام کنند.

در همین زمینه، امروز قرارداد احداث نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی بین شرکت «غدیر انرژی لامرد» و شرکت «فراب» امضاء شد.

«علی مسعودی» مدیرعامل شرکت غدیر انرژی لامرد، در مراسم امضاء قرارداد این نیروگاه با بیان اینکه به دلیل ضرورت برق‌رسانی به کارخانه آلومینیوم جنوب این شرکت هم اکنون با احداث پُست‌های فشار قوی ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت و احداث ۴۶ کیلومتر خط اتصال از طریق دو خط دو مداره، برق کارخانه آلومینیوم را تا احداث نیروگاه تأمین کرده است، افزود: با این اقدام ظرفیت اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر در شهر جنوبی لامرد فراهم شده است.

وی گفت: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد از نوع کلاس F است که واحد نخست گازی آن با ظرفیت ۳۱۵ مگاوات کمتر از ۱۸ ماه دیگر وارد مدار خواهد شد.

مسعودی ادامه‌داد: با ساخت این پروژه ۳۴۵ تا ۴۹۰ هزار متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: با احداث این نیروگاه علاوه بر تامین برق کارخانه آلومینیوم جنوب، برق سایر صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز تامین خواهد شد و با توجه به اتصال نیروگاه به شبکه سراسری، برق پایدار شبکه برق در جنوب کشور را نیز به همراه خواهد داشت.

در این نشست «علی وکیلی» مدیرعامل شرکت فراب نیز گفت: این قرارداد چند مرحله‌ای است و کل قرارداد ۹۱۳ مگاوات است که در مرحله نخست واحد گازی با ظرفیت ۳۱۵ مگاوات اجرا خواهد شد.

وی، حجم قرارداد واحد نخست را ۹۷ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: قرارداد کامل نیروگاه ۵۰۰ میلیون یورو است.

مدیرعامل فراب، مدت زمان اجرای قرارداد واحد نخست را ۱۶ ماه اعلام کرد.

وکیلی، بر ضرورت افزایش راندمان نیروگاه‌ها با هدف کاهش مصرف سوخت تاکید کرد و گفت: این نیروگاه با بازده بالا ساخته خواهد شد.



/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: