bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
مجری طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به‌واسطه اتصال روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت، دست‌کم ۱۰ هزار روستای کمتر از ۲۰ خانوار نیز به اینترنت متصل شده‌اند.

به گزارش بازارنیوز، بر اساس بند ۲ ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد تا پایان برنامه ششم توسعه۸۰ درصد روستا‌های ۲۰ خانوار به بالای کشور را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند.

با این‌که در این برنامه اتصال روستا‌های کمتر از ۲۰ خانوار کشور مورد تایید قرار نگرفته بود، اما در این سال‌ها و در فرایند اتصال روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات، روستا‌های کمتر از ۲۰ خانوار نیز تحت پوشش قرار گرفتند.

در این پیوند، «ایرج روحی» مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه روستایی، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره وضعیت اتصال روستا‌های کمتر از ۲۰ خانوار به اینترنت گفت: اکنون به دلیل این‌که روستا‌های زیر ۲۰ خانوار در میان روستا‌های بالای ۲۰ خانوار قرار دارند، با استفاده از پوشش مخابراتی که وجود دارد به اینترنت متصل شده‌اند. به همین واسطه اکنون دست‌کم ۱۰ هزار روستای کمتر از ۲۰ خانوار نیز به اینترنت متصل هستند. در یک سال و نیم آینده در کنار پوشش روستا‌های بالای ۲۰ خانوار، بخشی از زیادی از روستا‌های زیر ۲۰ خانوار نیز به اینترنت متصل خواهند شد.

۱۲۵۰ دستگاه ATM

روحی تاکید کرد: در چند سال اخیر با استفاده از اعتبارات توسعه زیرساخت ارتباطات روستایی یک‌هزار و ۲۵۰ دستگاه ATM (خودپرداز) توسط پست بانک در روستا‌ها نصب شده است. این کار موجب رونق کسب و کار روستائیان می‌شود.

مجری طرح خدمات عمومی اجباری» (USO) افزود: شخصاً رصد روستاها، به‌ویژه روستا‌هایی که اتصال آن‌ها از متوسط کشوری (ارتباط ۸۰ درصدی) کمتر است را دنبال خواهم کرد. سعی داریم تا پایان امسال به همه استان‌های پر مساله سفر کنیم تا بتوانیم مشکلات‌شان را شفاف و بخشی از آن‌ها را حل کنیم.

وی برای تسریع روند اتصال روستا‌های کشور به اینترنت، گفت: برخی روستا‌ها مانند روستا‌های استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان علاوه بر این‌که دارای وسعت زیادی هستند، اتصال‌شان به شبکه ارتباطی نیز پایین‌تر از متوسط کشوری است. این استان‌ها را به ۲ بخش تقسیم کردیم تا رسیدگی به آن‌ها تسریع شود و در واقع این ۲ استان بزرگ را در اجرای اتصال به اینترنت چهار استان مد نظر خواهیم داشت و بر همین اساس عملیات‌های اجرایی نیز افزایش جدی خواهد داشت.

۱۰ هزار روستا در صف اتصال به اینترنت سیار پرسرعت هستند

روحی با تاکید بر این‌که توسعه متوازن و عدالت محور یکی از راهبرد‌های وزارت ارتباطات است، خاطرنشان‌کرد: در آینده نزدیک برای رفع مشکلاتی که در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کردستان و لرستان وجود دارد به این مناطق سفر خواهیم کرد.

وی گفت: اکنون ذائقه‌ها تغییر کرده و این مساله روی حجم کاری که برعهده گرفته‌ایم سایه می‌اندازد. روستا‌های بزرگ ما اکنون به اینترنت ثابت (ADSL) متصل هستند، اما هنوز نتوانسته‌ایم به اغلب آن‌ها اینترنت سیار ببریم. مردم در این حوزه مطالبه دارند که چرا روستای کناری با خانوار و جمعیت کمتر اینترنت سیار دارد و ما نداریم؟

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه روستایی خاطرنشان‌کرد: اگر این مساله را نیز به وظایف خود اضافه کنیم، ممکن روستا‌های بدون ارتباط یا دارای ارتباط بی‌کیفیت، از هفت‌هزار روستا به ۱۰ هزار روستا برسد. باید این را به خاطر داشته باشیم که توسعه روستایی، فراتر از اتصال روستا‌ها به اینترنت است، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات، ایجاد پلتفرم‌های خدماتی از دیگر وظایفی است که ما به دنبال تحقق آن هستیم.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: