bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
در گفتگو با یک کارشناس صنعت خودرو مطرح شد؛
یک کارشناس خودرو گفت: با اجرایی شدن مالیات بر خودرو‌های خارجی (به ارزش بیش از یک میلیارد تومان) پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای خودرو‌های داخلی افزایش و در نتیجه باعث افزایش قیمت آن‌ها در بازار خودرو کشور شود.

مالیات‌های چند میلیونی از خودرو‌های چند میلیاردی/ این مسئله چه تاثیری بر بازار خودرو کشور خواهد گذاشت؟

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روزی از انتشار لیست بلند بالای خودرو‌های خارجی مشمول پرداخت مالیات می‌گذرد و در صورت تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت می‌تواند از خودرو‌های خارجی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان مالیات‌های چند میلیونی دریافت کنند.


درحال حاضر خودرو آلمانی BMW ۷۳۰ i با قیمتی بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون با مالیاتی بالغ بر ۳۲۸ میلیون تومان و خودرو‌های کره‌ای هیوندای النترا مونتاژ سال ۹۷ و سانگ یانگ (نیوکوراندو) به ارزش ۱ میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان و با مالیاتی به رقم ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به ترتیب مشمول بیشترین و کمترین مالیاتی هستند که در خصوص خودرو‌های خارجی بالای یک میلیارد تومان وضع شده است.

 

مالیات‌های چند میلیونی از خودرو‌های چند میلیاردی/ این مسئله چه تاثیری بر بازار خودرو کشور خواهد گذاشت؟


اکنون این سوال در ذهن‌ها به وجود خواهد آمد که اجرای چنین سیاستی بر روی این قبیل خودرو‌ها چه تغییراتی را در قیمت آنها و در عین حال چه آثاری را بر فضای کلی بازار خودرو کشور از خود خواهد گذاشت؛ «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو پیرامون همین مسئله در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: در  مرحله نسخت باید به این مسئله اشاره کرد که اجرای این سیاست از سوی دولت، تفاوتی چندانی را در قیمت این قبیل خودرو‌ها بر جا نخواهد گذاشت چرا که مالکان اتومبیل‌های به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، می‌دانند که فقط هزینه نگهداشتن چنین ماشین‌های گران قیمتی سالانه رقمی بالغ بر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود و این در حالی است که در صورت تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مالیات اخذ شده از خودرو‌هایی با چنین قیمت، عددی بالغ بر ۴۰ تا ۴۵ و نهایتا ۳۰۰ میلیون برآورد شده است.


این کارشناس صنعت خودرو، پیرامون تاثیر اجرای سیاست اخذ مالیات از خودرو‌های خارجی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در فضای کلی بازار خودرو کشور گفت: به رغم نکات مذکور باید این فرضیه نسبتا محال را هم در نظر داشته باشیم که با اجرای این سیاست امکان افزایش قیمت خودرو داخلی در بازار نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

 

زاوه تشریح کرد: این احتمال نیز وجود دارد که با اجرایی شدن کامل قانون مالیات بر خودرو‌های خارجی با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان، صاحبان این خودور‌ها به منظور عدم پرداخت مالیات به دولت اقدام به فروش خودرو‌های گران قیمت خود کرده و به سمت خوردو‌های داخلی به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان متمایل شوند، مسئله‌ای که در نهایت می‌تواند باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت خودرو‌های داخلی شود.


وی لیست میزان مالیات تعیین شده برای خودرو‌های خارجی را نا متعارف و نا معقول دانسته و در توضیح این ادعای خود گفت: بر اساس آیین نامه‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، میزان مالیات دریافتی از خودرو‌های خارجی باید رقمی ۰/۵ تا ۱ درصد باشد؛ درحال حاضر جدول نهایی مالیات از خودرو‌های خارجی بیش از یک میلیارد تومان، کاملا غلط و غیر کارشناسی شده است ؛ علاوه بر این نقدی که پیرامون این موضوع وجود دارد این است که بر اساس این لیست مالیات برخی از خودرو‌های خارجی در همه مدل‌ها کاملا یکسان است.

 

 این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: این یک امر غلط است چرا که با مدل ۲۰۱۰  یک خودرو در قیاس با مدل‌ سال‌های  ۲۰۱۶ و یا ۲۰۱۷  قیمت‌های بسیار متفاوتی دارد؛ این نکته (مدل خودرو‌های خارجی) در جداول مالیاتی سازمان امور مالیاتی کاملا مشهود است چرا که در این جداول به وضوح مشخص شده است که کدام خودرو با چه مدلی و چه قیمتی، مستحق رداخت چه حد از مالیات است


زاوه در پایان و درباره برنامه جامع وزیر صمت برای کنترل بازار خودرو عنوان کرد: برنامه مد نظر وزیر صمت، به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای را در وضعیت بازار خودرو از خود به جا بگذارد  چرا که علت گرانی‌های اخیر خودرو در بازار کشور، ناشی از نرخ بالای تورمی است که در ساختار اقتصاد کشور وجود دارد، مسئله‌ای که وزیر صمت نمی‌خواهد به آن توجه کند. مادامی که اقتصاد کشور درگیر با تورم در حوزه‌هایی همچون پایه پولی، بی انضباطی مالی وکسری بودجه مواجه باشد به تبع آثار خود را در بازار‌هایی مانند خودرو نشان می‌دهد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: