bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن تشریح علل نوسان نرخ ارز طی چند روز اخیر گفت: عده‌ای می‌گویند با انجام توافق نهاییدر وین قیمت ارز به کمتر از ۲۰ هزار تومان خواهد رسید، این یک گزاره غلط است چرا که با لغو تمامی تحریم‌ها قیمت دلار نهایتا ۲۵ هزار تومان خواهد شد.

«بازار ارز» در انتظار یک نتیجه نهایی/ قیمت دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان نخواهد شد

گروه بورس بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با روند مثبت مذاکرات وین، بازار ارز کشور نیز تحولات مثبتی را طی روز‌های اخیر تجربه کرده است و در هفته‌های اخیر روند نرخ ارز در بازار ارز نسبت به ماه‌های پیش کاهشی بوده است؛ نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که بر خلاف رزش پی در پی نرخ ارز در هفته‌های پیش، نرخ ارز در بازار آزاد با حالتی سرگشته در میان کانال ۲۸ و ۲۷ هزار تومان دائما در حال نوسان است.


«علی قنبری» اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نوسانات چند روزه نرخ ارز در بازار آزاد اظهار کرد: علت این امر چندان مبهم نیست چرا که شاخص‌های اقتصادی علاوه بر تعاملات اقتصادی تابع مسائل سیاسی است و طبیعی است که زمانی که احیای برجام بر سر زبان‌ها میوفتد ارز نیز دچار نوساناتی شود.


این اقتصاددان با تاکید بر احیای مجدد برجام گفت: در صورت تداوم روند مثبت مذاکرات و احیای مجدد برجام، بازار ارز هم خود را با شرایط مثبت موجود در جامعه هماهنگ می‌کند و در حدود ۲۷ هزار تومان تثبیت می‌شود؛ معتقدم در صورت تعلیق و یا حتی لغو تمومی تحریم‌ها نرخ ارز در بازار روندی کاهشی تری را نسبت به وضعیت فعلی خواهد گرفت.


وی خاطر نشان کرد: البته باید این نکته را یادآورشد که نمی‌توان در شرایط فعلی اقتصادی کشور انتظار این مسئله را داشت که نرخ ارز در بازار برای مدت طولانی ثابت بماند بلکه دولتکردان باید تدابیری را اتخاذ کنند که این بازه زمانی در فاصله زمانی بیشتری ادامه یابد. با توجه به رویکرد مثبت دولت در تعامل اقتصادی با همسایگان، با لغو تحریم‌ها و رفع موانع صادراتی، نرخ ارز در بازار تثبیت خواهد شد و یا حداقل شاهد نوسانات ملایم تری در بازار ارز خواهیم بود چرا که ماهیت بازار ارز این گونه نیست که اصلا تغییر نرخ نداشته باشیم.


قنبری در پایان و در پاسخ به این سوال که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، حداقل نرخ ارز در بازار نرخ ارز به چه میزانی خواهد رسید گفت: اگر توافق در شهر وین صورت بگیرد و تحریم‌های بین المللی لغو شود و در کنار آن درآمد‌های نفتی ایران به داخل کشور برگردد نرخ ارز در بازار نهایت در ارقام ۲۶ تا ۲۵ توقف خواهد کرد؛ این که عده‌ای می‌گویند با انجام توافق ارز به کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌رسد، کاملا در اشتباه به سر می‌برند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: