bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
طبق طرح عدالت بنزینی دولت سیزدهم قرار است به هر ایرانی ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق بگیرد.

به گزارش بازارنیوز - سرویس اقتصادی، اخبار مربوط به قیمت بنزین همیشه برای مردم جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است؛ چراکه تغییرات قیمت بنزین به‌صورت مستقیم بر قیمت سایر کالا‌ها تأثیر می‌گذارد و افزایش قیمت آن حتی به میزان اندک هم باعث جهش چندبرابری قیمت سایر کالا‌ها می‌شود؛ از همین رو اخبار مریوط به طرح جدید بنزینی دولت باعث به‌وجود آمدن موجی از نگرانی در بین مردم شده است.

۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی؛ سهمیه هر ایرانی
بر طبق این طرح قرار است تمامی مردم چه افرادی که مالک خودرو هستند و چه افرادی که فاقد خودرو، همگی بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یکسال در ایران اقامت داشته باشند، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کنند و دریافت‌کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن بهره‌مند شوند. هدف دولت از اجرای این طرح، توزیع عادلانه بنزین در بین تمامی اقشار بوده است، اما بسیاری از مردم معتقدند این طرح مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است و با اجرایی شدنش بعد از مدت زمان کوتاهی با رشد تورم روبه‌رو خواهند شد و قیمت بسیاری از اقلام افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کن. در مقابل موافقان این طرح براین باورند اجرایی شدن آن به نفع اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و منجر می‌شود آن دسته از مردم که از داشتن خودرو بی‌بهره هستند از اعتبار نقدی آن استفاده کرده و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد
جواد اوجی وزیر نفت گفته است: «دولت در این طرح هیچگونه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، بلکه مصمم است یارانه‌ای که امروز به خودرو‌ها داده می‌شود را به‌صورت عادلانه بین همه مردم اعم از کسانی‌که خودرو دارند و کسانی‌که خودرو ندارند، تقسیم کند.» به گفته وزیر نفت طرح آزمایشی اختصاص بنزین به افراد به‌جای خودرو در قشم و کیش آغاز شده و به محض کارشناسی‌شدن طرح و رفع ابهام‌ها، برحسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس‌جمهور در کل کشور اجرایی می‌شود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره این طرح می‌گوید: «در طرح اختصاص بنزین به هر کدملی، مردم ایران در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند: گروه نخست کسانی هستند که خودرو دارند و همه سهمیه‌شان را مصرف می‌کنند و گروه دوم کسانی را شامل می‌شود که تمام یا بخشی از سهمیه‌شان مصرف نشده باقی می‌ماند. این افراد که اغلب فاقد خودرو هستند، می‌توانند با نصب سامانه مبادله بنزین در گوشی خود، سهمیه سوخت خودشان را با عرضه در بخش فروش اپلیکیشن مربوط، نقد کنند.

وی با بیان این‌که در این سامانه هم می‌توان از میزان موجودی بنزین مطلع شد و هم آن را برای بازار اینترنتی بنزین به فروش رساند می‌افزاید: «اگر میزان بنزینی که افراد استفاده می‌کنند بیشتر از سهمیه باشد، بخش «سهمیه» و «آزاد» جداگانه محاسبه خواهد شد و افراد متوجه می‌شوند که چند لیتر بنزین سهمیه‌ای و چند لیتر بنزین آزاد استفاده شده و از میزان پرداختی خود مطلع می‌شوند.»

براساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد طرح عدالت بنزینی دولت سیزدهم اگر با کنترل قیمت کالا‌ها و با پیاده‌سازی غیرعجولانه صورت بگیرد، می‌تواند حامی اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد؛ در غیر این‌صورت در شرایط کنونی نمی‌توان بدون توجه به انتظارات تورمی طرحی را به مرحله اجرا درآورد.

/تهران نیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: