bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
رئیس پیشین پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی گفت: با تقویت بانک اطلاعتی شهروندان و ارتقاءزیر ساخت‌های الکترونیکی، دریافت وام با استفاده از سیم‌کارت امکان پذیذ خواهد بود.

متقاضیان تسهیلات بانکی بخوانند/ دریافت وام با استفاده از سیم‌کارت تا چه حد امکان پذیر است؟

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ تازه‌ترین اظهارات «علی صالح‌آبادی» رئیس کل بانک مرکزی حاکی از آن است که نظام بانکی کشور در نظر دارد که برای اخذ وثیقه وام‌های خرد به سمت اعتبارسنجی حرکت کند که بتوان برای رفاه حال مشتریان بانکی، امکان تحقق ارائه تسهیلات بانکی با استفاده از سیم کارت، سهام عدالت و یارانه متقاضیان فراهم شود.


به تازگی نیز «محبوب صادقی» مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی از الزام بانک‌ها به اعتبارسنجی متقاضیان وام خبر داد و گفت: دسترسی به سامانه اعتبارسنجی برای عموم مردم فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های کریدیت و پرداخت هزینه‌ای حدود ۱۰۰۰ تومان از وضعیت اعتبار سنجی خود مطلع شوند و در آینده این امکان در نرم‌افزار‌های موبایلی نیز مهیا خواهد شد.


پیش از این هم، مسئولان بانک‌های دولتی و خصوصی درباره پرداخت تسهیلات بدون اخذ ضامن و الزامات تحقق این امر توضیحاتی ارائه کردند که طبق اعلام «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در صورت تعریف سازوکار و صدور دستورالعمل‌های مربوطه و تغییر قرارداد‌های بانکی، می‌توان برای تسهیلات خرد این موضوع را عملیاتی کرد.


«احمد مجتهدی» رئیس پیشین پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اظهار نظر اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر نحوه گرفتن وام با سیم‌کارت به عنوان ضامن تسهیلات اظهار کرد: طرح مد نظر رئیس کل بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرد (وام گرفتن) بر اساس سیمکارت، یارانه و سهام عدالت نیز ناشی مبتنی بر بانک‌های اطلاعاتی موجود از مشتریان بانکی است چرا که طی این سال‌ها با توسعه نظام بانکداری کشور دیگر نیازی نیست که فرد برای دریافت خدمات بانکی در بانک حضور یابد.


رئیس پیشین پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی تشریح کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در اقصا نقاط جهان بانک‌های دیجیتالی تاسیس شده‌اند که خدمات بانکی متنوعی را به مشتریان خود از راه دور و با استفاده از بستر‌های اینترنتی ارائه می‌دهند. با توجه به ظرفیت بانک اطلاعاتی دولت‌ها از جمعیت کشور خود، به تبع این روز‌ها شاهد افتتاح حساب در این بانک‌ها با استفادهاز بستر‌های اینترنتی هستیم.


وی در پاسخ به این سوال که با تقویت بانک‎های اطلاعاتی کشور و عرضه سیم کارت به عنوان ضمانت برای دریافت تسهیلات از بانک‌های معتبر، غیرقابل اجرا است یا خیر، خاطر نشان کرد: بله، با تحقق این مولفه اجرای چنین موضوعی چندان دور از ذهن نخواهد بود. درحال حاضر موضوع اعتبار سنجی برای دریافت تسهیلات از بانک و موسسه‌های اعتباری نظام بانکی کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به بیانی بهتر، این مسئله در حالی به نحوه احسن انجام خواهد شد که اطلاعات ارائه شده از سوی شهروندان به بانک و دیگر نهاد‌های دولتی می‌دهند قابل استناد و تایید در سامانه‌های دولتی باشد.


مجتهدی توضیح داد: مثلا فردی متقاضی دریافت وام از یکی از بانک‌های کشور است؛ در گام نخست اولین کاری که برای ارائه تسهیلات به وی انجام می‌شود این است که با ثبت اطلاعات شخصی فرد در یک سامانه جامع مشخصات هویتی متقاضی را تایید و پس از بررسی اطلاعات فرد با استفاده از سیم‌کارت، با استعلام‌ه مهم از اطلاعاتی بانکی فرد در سامانه صیاد و یا دیگر بستر‌های اینترنتی بانک مرکزی متوجه می‌شوند که که این فرد چک برگشتی و تسهیلات معوقه دارد یا خیر.


وی تاکید کرد: البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که این سازوکار فقط برای تسهیلات خرد بانکی جواب مثبت خواهد داد، چرا که امکان دارد برای دریافت وام‌هایی با ارقام درشت قابل اجرا بوده و به نظر می‌رسد که برای این کار از چارچوب‌های متفاوت‌تر و در عین حال و پیچیده‌ای را مورد استفاده قرار دهند.


رئیس پیشین پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی پیرامون نتایج مثبت اعطای تسهیلات بانکی بر اساس بانک‌های اطلاعاتی مشتریان بانکی گفت: در حال حاضر ما چنین موقعیتی را در ساختار بانکداری کشور به شکل خدمات ابتدایی بانکی شاهد هستیم و اکنون بانک مرکزی به دنبال حرکت به سمتی است که اعطای تسهیلات با ارقام مشخصی با ریسک و معطل کمتری صورت بپذیرد.


وی در پایان تاکید کرد: طی سالیان اخیر بانک‌های حاضر درکشور‌های اروپایی تجربه موفقی را در بانکداری دیجیتال تجربه کرده اند و اکنون شاهد آن هستیم که این بانک‌ها در کشور خود فقط دارای یک بخش مرکزی بوده و در نقاط مختلف کشور متبوع خود هیچ شعبی ندارند؛ با تقویت بانک‌های اطلاعاتی مشتریان بانکی، اعطای تسهیلات بانکی با ارقام خرد مسئله دور از ذهن نخواهد بود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: