bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
در واقع با توجه به پیوند تجاری امارات متحده عربی با قدرت­های اقتصادی جهان به خصوص چین و ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای در حال توسعه که عموماً روزهای شبنه و یک شنبه را به عنوان تعطیل پایان هفته در نظر گرفته اند، اتخاذ این تصمیم برای امارات متحده عربی به عنوان یک ضرورت احساس می شد. د

دلیل تغییر تعطیلات هفتگی در امارات متحده عربی

 

گروه بین الملل بازارنیوز:مهناز میرزاده؛ امارات متحده عربی به عنوان اولین کشور در جهان عرب، به دلایل متعدد اقتصادی تصمیم گرفت به مانند کشورهای غربی و اروپایی روزهای شنبه و یک شنبه را تعطیلات پایان هفته خود اعلام نماید. همان طور که اشاره شد مهم­ترین دلیل این تغییر، مسائل اقتصادی است. در واقع انتظار می­رود این اقدام موقعیت امارات متحده عربی را در نقشه تجاری جهان به عنوان یک مرکز اقتصادی جهانی ارتقا دهد، زیرا به تقویت یکپارچگی اقتصاد ملی با اقتصادها و بازارهای مختلف جهانی کمک می کند و باعث ارتقاء آن می شود. نمودارهای 1 و 2 به ترتیب نشان دهنده نقشه تجاری امارات متحده عربی با سایر کشورهای جهان در سال 2019 برای صادرات و واردات است.

دلیل تغییر تعطیلات هفتگی در امارات متحده عربی

نمودار (1): نقشه تجاری امارات متحده عربی در سال 2019 برای صادرات

Source: www.trademap.org

دلیل تغییر تعطیلات هفتگی در امارات متحده عربی

نمودار (2): نقشه تجاری امارات متحده عربی در سال 2019 برای واردات

Source: www.trademap.org

 

 در واقع با توجه به پیوند تجاری امارات متحده عربی با قدرت­های اقتصادی جهان به خصوص چین و ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای در حال توسعه که عموماً روزهای شبنه و یک شنبه را به عنوان تعطیل پایان هفته در نظر گرفته اند، اتخاذ این تصمیم برای امارات متحده عربی به عنوان یک ضرورت احساس می شد. در گذشته با توجه به تعطیلی روزهای پنج شنبه و جمعه در امارات متحده عربی و همچنین تعطیلی شنبه و یک شنبه در بیشتر شرکای تجاری این کشور، منجر به عدم بهره برداری از چهار روز از هفته در تبادلات مالی و تجاری می­شد که به طور مشخص تأثیرات منفی بر وضعیت و موقعیت تجاری این کشور داشت.

به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی در امارات متحده عربی این اقدام دولت تصمیم صحیح و مناسبی بوده است که می تواند منافع بسیاری برای کشور آن ها در بلندمدت در پی داشته باشد. سیستم جدید کار هفتگی در امارات متحده عربی در ابتدای ژانویه 2022 به اجرا در آمد. بر اساس بیانیه رسمی دفتر رسانه در امارات متحده عربی مهم ترین ویژگی برنامه اجرا شده در امارات به شرح زیر است:

  1. دوره تعطیلات هفتگی به جای دو روز (پنج شنبه و جمعه)، تقریباً دو روز و نیم (بعد از ظهر جمعه، شنبه و یک شنبه) خواهد بود.
  2. به مانند کشورهای غربی و اروپایی آخر هفته در امارات متحده عربی، شنبه و یک شنبه خواهد بود.
  3. ساعت کاری برای روز جمعه نصف روز خواهد بود. به این صورت که کارمندان بخش خصوصی و دولتی چهار ساعت و نیم و از ساعت هفت و نیم تا دوازه بعد از ظهر مشغول به کار هستند.
  4. ساعات کاری روزهای عادی (دوشنبه تا پنج شنبه) از ساعت هفت و نیم صبح تا سه و نیم بعد از ظهر خواهد بود.
  5. زمان اقامه خطبه و نماز جمعه یکپارچه و به صورت سراسری بوده و به همین دلیل در تمام نقاط امارات متحده عربی در طول سال دقیقاً از ساعت یک و ربع بعد از ظهر آغاز می شود.
  6. ساعات کاری انعطاف پذیر بوده و امکان اعمال دورکاری فراهم است، اما این بستگی به ماهیت کار دارد.

واکنش ها به تغییر در زمان تعطیلات هفتگی در امارات متحده عربی متفاوت بوده است. به گونه ای که موافقان این اقدام بیان می کنند که 1) این تصمیم به نفع کارمندان بخش های مختلف خواهد بود و سطح رفاه آن ها را افزایش خواهد داد؛ 2) منافع و وجه جهانی دولت امارات متحده عربی را تقویت خواهد کرد؛ 3) علاوه بر آن بازده اقتصادی خوب و قابل توجهی را نصیب امارات متحده عربی خواهد کرد.

در مقابل مخالفان اجرای این برنامه بیان می کنند که حریم خصوصی افراد مسلمان در ادعای فریضه های عبادی روز جمعه به خطر خواهد افتاد. با این حال دولت در بیانیه خود اعلام نموده است که با توجه به اینکه در روز جمعه افراد فقط چهار ساعت و نیم مشغول به کار هستند و قبل از اقامه نماز جمعه تعطیل می شوند، خللی در برنامه­های عبادی آن­ها ایجاد نمی شود و می توانند با آسودگی خاطر به مسائل عبادی خود در روز جمعه بپردازند.

حال باید دید با گذشت زمان این برنامه چه آثاری بر روی جامعه و اقتصاد امارات متحده عربی خواهد داشت. در واقع موفقیت امارات متحده عربی در اجرای این برنامه می تواند سایر کشورهای منطقه را به پیروی آن ترغیب نماید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: