bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
سخنگوی کمیسون اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انقاد از رویکرد بنگاه داری دولت در گروه خودروسازی ایران‌خودرو گفت: میزان سهم دولت در این شرکت بیش از ۶ درصدی است که از سوی وزارت صمت اعلام شده است.

سهم دولت در «ایران‌خودرو» بیش از ۶ درصد است/ شرکت‌های زیرمجموعه‌ای دولتی نباید در امور اقتصادی دخالتی داشته باشند

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز ضمن انتقاد از تداوم رویکرد بنگاه‌داری دولت در خصوص شرکت‌های مهم اقتصادی همچون ایران‌خودرو ساپیا، با رد سهم ۶ درصدی دولت (سهام متعلق به وزارت صمت) در گروه خودروسازی ایران خودرو، اظهار کرد: سهم دولت در گروه ایران‌خودرو خیلی بیشتر از آن رقمی است که از سوی وزارت صمت اعلام شده است، اما در حال حاضر نمی‌توانم عددی را پیرامون این مسئله اعلام کنم.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: وجود چنین مسئله‌ای در ساختار اقتصادی کشور نه پسندیده است و نه قابل پذیرش. ما (مجلس) وقتی می‌گوییم دولت بنگاه داری نکند و یا از اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی صحبت می‌کنیم، به این معنا است که به سمتی حرکت کنیم که فرایند خصوصی سازی بنگاه‌های اقتصادی در کشور به معنای واقعی و درست خود انجام شود نه اینکه وزارت صمت بفروشد وزارت رفاه بخرد و وزارت رفاه بفروشد تامین اجتماعی بخرد و تامین اجتماعی بفروشد و شستا بخرد و ادامه این روند غلط همچنان ادامه داشته باشد.


وی تاکیدکرد: متاسفانه این قبیل واگذاری‌های غلط را نمی‌توان خصوصی سازی عنوان کرد چرا که در فرایند خصوصی سازی هیچکدام از شرکت‌های زیرمجموعه‌ دولتی نباید در امور اقتصادی دخالت داشته باشند و حتی پیرامون این مسئله من در جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر صمت، به ایشان عرض کردم که در حال حاضر خود وزارت صمت بزرگترین تاجر و سرمایه گذار در صنعت خودرو کشور است و این یعنی وجود یک رقیب بزرگ دولتی برای صنعتگر که زور کسی هم به او (دولت) نمی‌رسد و در چنین شرایطی صنعتگران ما ما نمی‌تواند در تقابل با دولت اقتصاد کشور را ارتقاء ببخشند.


مرحبا همچنین خاطرنشان کرد: خصوصی سازی بنگاه‌های دولتی همچون ایران‌خودرو باید به معنای واقعی و با استفاده از روش‌های صحیح انجام شود، رویکردی که در نهایت بنگاه‌های اقتصادی دولتی را در عین ایجاد شفافیت در سهام به سهولت و بدون هیچ مشکلی به صنعتگر بخش خصوصی واگذار و اداره شود؛ علاوه بر نکات مذکور حضور افرادی متخصص دارنده خصیصه‌های همچون اهلیت تجربی، فنی و مالی می‌تواند واگذاری بنگاه‌های دولتی را به یک نتیجه مطلوب منتج کند. نقش دولت در اقتصاد کشور تنها باید در مواردی همچون حمایت از تولیدکنندگان، تسهیل در فرایند اعطای تسهیلات به صنعتگران و در نهایت اجرای قوانین خلاصه شود نه اینکه در مقابل صنعتگر بخش خصوصی نقش رقیبی سرسخت را ایفا کند.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ادامه و پیرامون نحوه قیمت‌گذاری برخی از خودرو‌های خارجی در بازار ایران می‌گوید: من شنیدم که بعضی از شرکت‌های خودروساز خارجی هنگام شنیدن نحوه قیمت‌گذاری تولیدات آن‌ها در ایران، از تعجب  شاخ در آوردند. در چنین شرایطی است که خیلی از خصوصی سازی‌هایی که در کشور ما انجام می‌شود به هدف مطلوبی نرسیده است و در گذشته ما شاهد آن بودیم که موسسات بسیار بزرگی مثل «کشت وصنعت مغان» و «هپکو» را به افرادی واگذار کردیم و پس از مدتی آن را بعد هم پس گرفتیم. در صورتی که اگر این امر توسط افراد با اهلیت علمی انجام می‌شد اکنون شاهد توسعه، سود آوری و پیشرفته این بنگاه‌های اقتصادی بودیم.


مرحبا در پاسخ به سوالی در مورد آینده ایران خودرو و اینکه ممکن است این صنعت هم به سرنوشت هپکو و کشت و صنعت مغان دچار شود گفت: برای صنایعی که تحت مدیریت دولت هستند، الزاماتی وجود دارد که بر اساس آن دولت باید به فکر مردم و افکار عمومی باشد و گذشته از افرادی که بدون تخصص مسئولیت می‌گیرند و شرکت‌ها را به فنا می‌دهند. در دنیا ثابت شده است که دولت تاجر و صنعتگر خوبی نیست و نباید هم باشد و اگر ما بخواهیم همین روش را ادامه دهیم آینده روشنی برای صنعت ما متصور نخواهد بود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: