bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس پیشین کمیسیون پولی و بانکی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا ضمن انتقاد از عدم شفافیت مالی اتاق‌های بازرگانی کشور گفت: طی سال‌های اخیر هیچ نظارتی درخصوص بودجه نجومی اتاق بازرگانی انجام نشده و در این سال‌ها اتاق‌های بازرگانی از محل حق عضویت و پرداخت درصدی از میزان درآمد ناشی از واردات کالا، درآمد هنگفتی را به دست آورده است.

اتاق بازرگانی در چنگال مافیای قدرت/ حداقل درآمد سالیانه اتاق‌های بازرگانی رقمی بالغ بر ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان است

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا جهان بیگلری» فعال اقتصادی و رئیس سابق کمیسیون پولی و بانکی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اخذ حق عضویت‌های کلان از تجار عضو اتاق‌های بازرگانی اظهار کرد: متاسفانه طی دو دهه اخیر مدیریت و اداره اتاق‌های بازرگانی بر عهده افرادی خاصی بوده است، به بیانی بهتر ما طی این سال‌ها شاهد حضور پر رنگ مافیای قدرت در ساختار اتاق‌های بازرگانی بوده‌ایم، مسئله‌ای که متاسفانه با گذشت سال به یک امر معمول تبدیل شده و در حال حاضر هم این مافیای قدرت در حال گسترده و پیچیده‌تر شدن است. در این بین هم نباید از نقش آفرینی «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی دولت دوازدهم در اتاق‌های بازرگانی غافل شد.


رئیس سابق کمیسیون پولی و بانکی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا درباره نحوه انتخاب برخی از اعضای هئیت رئیسه تعدادی از اتاق‌های بازرگانی گفت: متاسفانه همرمان با رشد این مافیا ما شاهد آن بودیم که افراد دست نشانده‌ای از طریق دخالت مستقیم مقامات بلند پایه دولتی همچون معاون اقتصادی دولت دوازدهم در انتخابات اتاق حضور یافته و در نهایت با استفاده از تقلب به عنوان عضو هئیت رئیسه انتخاب شدند. در این میان اگر کسی از میان اعضای هئیت رئیسه علیه ایشان (نهاوندیان) حرف می‌زد توسط خود او تعویض و نفر مد نظر را جایگزین آن فرد برکنار شده می‌گمارد.


وی در تشریح نفوذ حضور این مافیا در ساختار اتاق بازرگانی گفت: به عنوان مثال «مسعود خوانساری» رئیس فعلی اتاق بازرگانی تهران سابقه مدیرکلی دهداری‌ها و کارمندی وزارت راه را در رزومه کاری خود دارند، اما پس از باز نشستگی یک یکدفعه به عنوان رئیس اتاق تهران انتخاب شد و این در حالی به وقوع پیوشت که ایشان سابقه‌ای در حوزه تجارت نداشتند. علاوه بر این نهاوندیان، معاون اقتصادی دولت دوازدهم نیز سابقه حضور در بخش خصوصی را نداشت، اما در نهایت با استفاده از رانت وارد اتاق می‌شود. در حال حاضر مسئله‌ای که باید در کمال تاسف به آن اشاره کرد این است که اتاق اصلا متعلق به بخش خصوصی نیست و بالعکس در انحصار مافیای خاصی است که ساختار آن متشکل از برخی از مقامات دولت سابق و یا برخی افراد به ظاهر بخش خصوصی هستند.


گردش مالی اتاق‌ها سالیانه رقمی بالغ بر ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان است


جهان بیگلری در ادامه به بودجه کلان اتاق بازرگانی اشاره و در خصوص عدم شفافیت و پاسخگویی اتاق در مورد نحوه مدیدریت و خرج کرد آن گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر هیچ نظارتی از سوی دولت درخصوص بودجه نجومی‌های اتاق بازرگانی اعمال نمی‌شد. در خصوص این مسئله باید این نکته را هم یادآور شد که اتاق‌های بازرگانی سالانه بودجه کلان و هنگفتی را از محل دریافت حق عضویت از تجار و یا پرداخت درصدی اندک از میزان درآمد وارداتی فعالان اقتصادی را برای خود محیا می‌سازند.


این فعال اقتصادی در تشریح میزان گردش مالی اتاق بازرگانی ایران گفت: میزان گردش مالی اتاق‌های بازرگانی سالیانه رقمی بالغ بر ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد که این رقم طی سالیان اخیر رشد قابل توجه‌ای داشته است چرا که خود من به دلیل مسائل مافیایی و فضای مسموم اتاق بازرگانی از اتاق بازرگانی ایران خارج شده‌ام. اتاق بازرگانی در واقع یک نهاد عمومی است و برای این که از نظارت‌های نهاد‌های دولتی مصون باشد خود را به بخش خصوصی چسبانده است.


وی افزود: در چنین شرایطی نهادی همچون دیوان محاسبات کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازوان نظارتی دولت موظف است که بودجه سالانه اتاق‌های بازرگانی و هزینه کردشان رو کاملا موذد بررسی و رصد قرار دهد، ولی تاکنون برای انجام این امر اقدامی مهمی انجام نشده است و حتی آقای شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز چنین دستوری برای تحقق شفایفت صادر نکرده است.


میز و صندلی برخی افراد هنوز پا برجاست


جهان بیگلری در مورد برخی دیگر از نمونه‌های فساد‌های مالی اتاق‌های بازرگانی استان‌ها گفت: متاسفانه اطلاع موثق دارم که در برخی از استان‌ها بودجه‌های صرف مسائلی غیر از امور اتاق، مانند ساخت مدرسه صرف شده است آن در فرایند هزینه کرد برای ساخت آن مبلغ نهایی ۵۰۰ میلیون تومان بوده، اما اعضای هئیت رئیسه اتاق بازرگانی استان رقمی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان را فاکتور کردند و کسی نمی‌داند که‌ای ۳۰۰ میلیون کجا رفته است.


این فعال اقتصادی ابقاء برخی افراد در اتاق بازرگانی و صرف هزینه‎‌های هنگفت برای دفاتر اداری این افراد را نمونه‌ای دیگر از اتلاف بودجه اتاق دانست و پیرامون آن گفت: در این میان افرادی همجون «پدرام سلطانی» که در انتخابات اتاق بازرگانی رای نیاورده است همچنان منشی و دفتر مخصوصی در اتاق بازرگانی را دارد؛ در حال حاضر نحوه انتخاب هیئت رئیسه اتاق بازرگانی کاملا رانتی است و حتی حضور آقای شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در اتاق یک امر اشتباه و رانتی است و دلیلی ندارد که ایشان در اتاق باشد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: