bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود آب هیرمند از خاک افغانستان به ایران نباید منجر به فراموشی طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان شود.

به گزارش بازارنیوز، حبیب‌اله دهمرده، در مورد حقابه رودخانه هیرمند گفت: معاهده حق‌آبه رودخانه هیرمند به سال ۱۳۵۱ باز می‌گردد؛ بر مبنای جزییات این قرار داد حق آبه ایران از رودخانه هیرمند در سال نرمال آبی به طور متوسط ۸۲۰ میلیون متر مکعب برای یک سال در نظر گرفته شده و این آب به تالاب هامون سرازیر می‌شد؛ که متاسفانه در اکثر مواقع دولت افغانستان به این معاهده پایبند نبوده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی افزود: در طی سال‌های اخیر با احداث بند کمال خان، افغانستان اجازه ورود هیچ آبی به خاک کشور ما را نداد؛ در حال حاضر به دلیل بارندگی‌های متعدد و تغییر دولت افغانستان قرار شده مقداری آب وارد خاک ایران شود، اما هنوز خبری نیست، طبق اخبار رسیده چند دریچه از سد کمال خان را گشوده‌اند تا شاهد جاری شدن آب رودخانه هیرمند و ورود آن به کشور ایران باشیم.

دهمرده با اشاره به انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با بحران بی آبی مواجه است و طی چند روز اخیر با تصویب انتقال آب دریای عمان قرار شد این تشنگی برای همیشه رفع شود؛ اگر امروز خبر‌هایی از ورود آب هیرمند به خاک کشور می‌شنویم؛ نباید دلیلی بر بی‌توجهی استفاده از آب دریای عمان و غفلت از آب‌های ژرف باشد.

وی یادآور شد: پیوسته ماجرای ورود آب هیرمند به خاک کشور ما با حاشیه‌هایی همراه بوده و همیشگی و مداوم نبوده است؛ امیدواریم این انتقال آب پیوسته‌وار باشد، اما نباید این اتفاق منجر به فراموشی اصل ماجرا یعنی انتقال آب پایدار از دریای عمان به استان سیستان وبلوچستان باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید در نظر داشته باشیم، وارد شدن آب رودخانه هیرمند به خاک کشور با برنامه‌ریزی مشخص و اولویت‌های مورد نیاز مردم همان آب شرب باشد؛ این مهم باید با برگزاری جلسات فرمانداران و استانداران مشخص شود.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: ورود آب هیرمند از خاک افغانستان به ایران نباید منجر به فراموشی طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان وبلوچستان باشد؛ حقابه رودخانه هیرمند مطالبه جدی ما است که تاکنون موفق به دریافت آن نبوده‌ایم؛ در ضمن فراموش نشود آبی که وارد می‌شود به درستی استفاده شود.



/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: