bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان پیرامون روند کاهش نرخ تورم گفت: در حال حاضر روند افزایش تولید در کشور و کاهش نزولی شاخص نرخ تورم طی ماه‌های اخیر، حاکی از آن است که دولت جدید در ارتباط یا سیاست‌های اجرایی خود در حوزه اقتصاد ملی از عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده است.

تداوم کاهش یک درصدی نرخ تورم در هر ماه/ آیا دولت سیزدهم موفق به کنترل تورم شده است؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ مرکز آمار در جدیدترین آمار خود، نرخ تورم دی ماه را ۴۲.۴ درصد اعلام کرد. این امر درحالی به وقوع پیوسته است که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در نیمه مرداد سال جاری، همواره تاکید بسزایی بر کنترل نرخ تورم در ساختار اقتصاد کشور داشته است.


بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده از نرخ تورم طی ماه‌های اخیر، نشانه‌های موجود در اقتصاد کشور حاکی از آن است این شاخص که در طول عمر ۵ ماهه دولت جدید روند نزولی به خود گرفته است باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که نرخ تورم در شهریور ماه از رقم ۴۵.۸، در دی ماه به عدد ٤٢,٤ رسیده است؛ حال این سوال مطرح می‌شود که آیا روند نزولی نرخ، موفق به بهبود وضعیت معیشتی مردم شده است یا خیر؟


در همین خصوص «ساسان شاه ویسی» اقتصاددان و رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عملکرد دولت در کاهش نرخ تورم اظهار کرد: در حال حاضر دولت سیزدهم در طول ماه‌های اخیر از عملکرد قابل قبولی در انتقال نقدینگی به سمت افزایش تولید برخوردار بوده و به نظر می‌رسد که شرایط فعلی نشان دهنده آن است که این امر ناشی از تحقق فصل اول برنامه مهار تورم پایدار با استفاده از رشد تولید بدون تورم مد نظر وزیر اقتصاد است که پس از ۵ ماه به ثمر نشسته است.


وی خاطر نشان کرد:درخصوص بودجه نیز باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که پس از ارائه کلیات لایحه بودجه به مجلس، دولت خواستار اعمال اصلاحاتی در کلیات لایحه بودجه شد؛ در این اصلاحات دولت سیزدهم به مباحثی همچون بورس، نقدینگی زایی در اقتصاد، ناترازی های بانک‌ها و در نهایت نرخ بدهی تغییرات بسیار مهمی را انجام داده است.


شاه ویسی در ادامه، افزایش نرخ تولید در ماه‌های پایانی سال جاری را یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش نرخ تورم دانسته و در تشریح آن گفت: در وهله اول اقداماتی که همزمان با شروع به کار دولت از مرداد ماه آغاز و هماهنگی‌های نهایی که در شهریور ماه انجام شده است، بخش بزرگی از رویکرد‌های تورم زا را در اقتصاد کشور مهار کرده و در وهله دوم نیز پس از مهار تورم، تیم اقتصادی دولت شاخض نرخ تورم را به نحو احسن مدیریت کرده  و پیش‌بینی می‌شود با تقویت ظرفیت‌های تولیدی، دولت در قبال مهار بیشتر تورم  در ماه‌های آتی از موفقیت بیشتری برخوردار خواهد شد.


رئیس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی در خصوص کاهش یک درصدی تورم در هر ماه گفت: آنچه که ما به عنوان کاهش یک واحدی تورم در هر ماه مشاهده می‌کنیم به این معناست که ظرفیت بازار در حال حرکت  به شکل رو به جلو بوده و این را هم نباید فراموش کنیم که هنوز بخش بزرگی از جذب نقدینگی انجام نشده است؛ چه بسا برخی افراد با استفاده از شانتاژ‌های خبری به دنبال آن هستند که با استفاده از شرایط اقتصاد بین المللی همچون مذاکرات وین، اقدامات دولت جدید را بی اثر سازند.

 

وی در پاسخ به این سوال که کاهش یک درصدی نرخ تورم نشان دهنده کاهش قیمت کالا است یا توقف سرعت افزایش قیمت یک محصول ، گفت: با بررسی تغییرات پلکانی نرخ تورم از فروردین تا شهریور ماه سال جاری می‌توان به این به نتیجه رسید که شاخص نرخ تورم طی این بازه زمانی به صورت صعودی بوده است، اما از شهریور تا دی ماه و همزمان با اجرای برنامه رشد تولید بدون تورم شاخص نرخ تورم صورت پلکانی نزولی است. این امر در شرایطی به وقوع پیوسته است که کشور همچنان درگیر کسری بودجه مزمن‌ است؛


این اقتصاددان خاطر نشان کرد: در شرایطی که کسری بودجه فشار‌های عمیق تری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند، سازکار‌های رونق تولید و کارکرد‌های صادراتی در دولت سیزدهم از ظرفیت‌های بهتر و بیشتری برخوردار شده‌اند, نمی‌گویم ۱۰۰ درصد، اما حداقل بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد اقدامات دولت در زمینه کنترل نرخ تورم و افزایش ظرفیت‌های تولیدی کارآمد بوده است.

 

 شاه ویسی در پایان تاکید کرد؛ در حال حاضر این روند فزاینده افزایشی در تولید همراه با روند کاهنده نزولی شاخص نرخ تورم حاکی از تاثیر گذاری مثبت سیاست‌های اجرایی دولت در حوزه اقتصاد ملی به ویژه در بخش تورم زدایی اقتصاد کشور دارد که در نهایت این نوید را می‌دهد که اقتصاد کشور طی ماه‌های آینده از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: