bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
رئیس انجمن برنج خوزستان در خصوص دلیل افزایش قیمت برنج تولیدی استان توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سطح زیر کشت برنج نسبت به سال‌های گذشته خیلی کم و ناچیز بوده است و در کل کشور، رغبتی که مردم نسبت به برنج محلی استان خوزستان نشان داده‌اند، بسیار زیاد است و استقبال خوبی از این محصول می‌شود و وقتی که تقاضای محصولی زیاد باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سواری ادامه داد: در کل، وقتی که تمام برنج‌های کشور گران می‌شوند، قیمت برنج استان نیز افزایش پیدا می‌کند و تنشی که در بازار به وجود می‌آید، بر همه کالا‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی درباره وضعیت قیمت برنج در بازار استان گفت: در حال حاضر برنج طارم هاشمی کیلویی حدود ۸۰ هزار تومان، برنج فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان و برنج عنبربو کیلویی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

رئیس انجمن برنج خوزستان با اشاره به اینکه برنج محلی استان به اندازه نیاز مردم در بازار وجود ندارد، گفت: در سال گذشته به دلیل تنش آبی و کم‌آبی که در استان وجود داشت، سطح زیر کشت نسبت به سال‌های گذشته یک سوم شد و از سطح ۲۰۰ هزار هکتار به ۱۵۰ هزار هکتار رسید.

سواری از دیگر عوامل کمبود برنج در بازار افزود: در اواخر سال و در زمان دانه‌بندی برنج، آب شور می‌شود و به تبع آن مشکلاتی برای محصول برنج ایجاد می‌شود. همچنین حذف ارز برنج وارداتی و وضع مالیات بر ارزش افزوده برای این محصول باعث شده که کالا‌های اساسی سفره مردم افزایش قیمت داشته باشد. ارسال محصول برنج محلی استان به استان‌های شمالی و استان فارس از عوامل دیگر کمبود برنج در بازار استان است؛ همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و باعث کمبود در بازار و در نهایت افزایش قیمت شده است.

وی به تبعات خروج شالی از استان اشاره و خاطرنشان کرد: به این دلیل، کارخانه‌های برنج استان تعطیل می‌شوند و برنجی که باید در استان مصرف شود، گران می‌شود. در این شرایط کارگر‌ها بیکار و مردم برنج را با قیمت بالا خریداری می‌کنند.

سواری با اشاره به عدم حمایت دولتی از برنجکاران استان افزود: مسئولین ملی و استانی باید قبول کنند که استان خوزستان، پتانسیل آن را دارد که صنعت برنج در آن توسعه پیدا کند و باید به جای تقابل با آن، در این زمینه تعامل و همکاری کنند. یک سمت کار، جهاد کشاورزی و سمت دیگر سازمان آب و برق است و به جای اینکه به کشاورزان هندی خدمت کنیم، باید همه دست به دست هم بدهیم و از آبی که داریم استفاده بهتری کنیم تا محصول خوبی به دست آوریم.

رئیس انجمن برنج خوزستان با تاکید بر اینکه باید برنج به اندازه نیاز مردم باشد، درباره ضرورت نظارت بر بازار برنج گفت: بر بازار برنج باید نظارت‌های دقیق و به‌روز صورت گیرد و باید هوای مصرف کننده را داشته باشیم.




/ایسنا

برچسب ها: قیمت برنج ، برنج ، خوزستان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: