bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
دارایی های رمزنگاری مانند بیت کوین از یک طبقه دارایی مبهم با تعداد کمی از کاربران به بخشی جدایی ناپذیر از انقلاب دارایی های دیجیتال تبدیل شده اند که با افزایش نگرانی های مربوط به ثبات مالی همراه است.

 گروه بازاردیجیتال بازارنیوز:مهدی دهقانی اسکوئی؛ دارایی های رمزنگاری مانند بیت کوین از یک طبقه دارایی مبهم با تعداد کمی از کاربران به بخشی جدایی ناپذیر از انقلاب دارایی های دیجیتال تبدیل شده اند که با افزایش نگرانی های مربوط به ثبات مالی همراه است. 

ارزش بازار این دارایی‌های جدید از 620 میلیارد دلار در نوامبر سال 2017 به نزدیک به 3 تریلیون دلار افزایش یافت که با وجود نوسانات بالا، تقاضا برای آن به طور یکسان در بین سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و نهادی افزایش یافت. در این هفته، مجموع ارزش بازار به حدود 2 تریلیون دلار کاهش یافت که همچنان نشان دهنده افزایش تقریباً چهار برابری نسبت به سال 2017 است.

طبق تحقیقات جدید صندوق بین‌المللی پول، در میان پذیرش بیشتر، همبستگی دارایی‌های کریپتو با دارایی‌های سنتی مانند سهام به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، که مزایای تنوع ریسک مشاهده شده در آن ها را محدود می‌کند و خطر سرایت در سراسر بازارهای مالی را افزایش می‌دهد.

بیت کوین و سهام با هم حرکت می کنند

قبل از همه‌گیری کرونا، دارایی‌های کریپتو مانند بیت‌کوین و اتر همبستگی کمی با شاخص‌های اصلی سهام نشان دادند. تصور می شد که آنها به تنوع ریسک کمک و به عنوان پوششی در برابر نوسانات در سایر طبقات دارایی عمل می کنند. اما این وضعیت پس از واکنش‌های غیرمعمول بانک مرکزی به بحران در اوایل سال 2020 تغییر کرد. قیمت‌های کریپتو و سهام ایالات متحده هر دو در بحبوحه شرایط تسهیل مالی جهانی و ریسک پذیری بیشتر سرمایه‌گذاران افزایش یافتند.

برای مثال، درآمد و بازده بیتکوین در سال 2019 – 2017 با S&P 500، یعنی شاخص سهام معیار ایالات متحده، در جهت خاصی حرکت نکرد. ضریب همبستگی حرکات روزانه آنها فقط 0.01 بود، اما این معیار برای سال‌های 2020-2021 هنگامیکه دارایی‌ها با هم افزایش یا کاهش یافتند  به 0.36 رسید.

 

قیمت‌های کریپتو بیشتر همگام با سهام حرکت می¬کنند که ریسک های جدیدی را به همراه دارد

ارتباط قوی‌تر بین کریپتو و سرمایه در اقتصادهای بازار نوظهور نیز آشکار است، که چندین مورد از آن‌ها راه را برای پذیرش دارایی‌های رمزنگاری نشان داده­اند. به عنوان مثال، همبستگی بین بازده شاخص بازارهای نوظهور MSCI و بیت‌کوین در سال‌های 21-2020، 0.34 بود که افزایشی 17 برابری نسبت به سال‌های قبل داشت.

همبستگی های قوی تر نشان می دهد که بیت کوین به عنوان یک دارایی پرخطر عمل کرده است. همبستگی آن با سهام، نسبت به سایر دارایی‌ها مانند طلا، اوراق قرضه سرمایه‌گذاری  و ارزهای اصلی بیشتر شده است که بر خلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، به مزایای محدود تنوع ریسک اشاره دارد.

اثرات موجی کریپتو

افزایش همبستگی سهام با کریپتو، احتمال سرریز تمایلات سرمایه‌گذار بین دارایی‌ها را افزایش می‌دهد. در ضمن، تجزیه و تحلیل­های ما، که سرریز قیمت‌ها و نوسانات بین بازارهای ارز دیجیتال و سهام جهانی را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که سرریزها از بازده و نوسانات بیت‌کوین به بازارهای سهام و بالعکس، در سال‌های 2021-2020 در مقایسه با سال‌های 2017-2019 افزایش چشمگیری داشته است.

نوسانات بیت کوین حدود یک ششم از نوسانات S&P 500 در طول همه گیری کرونا و حدود یک دهم تغییرات در S&P 500 را توضیح می دهد. به این ترتیب، کاهش شدید قیمت بیت کوین می تواند ریسک گریزی سرمایه گذاران را افزایش دهد و منجر به کاهش سرمایه گذاری در بازارهای سهام شود. سرریزها در جهت معکوس - یعنی از S&P 500 به بیت کوین - به طور متوسط ​​تشابه بزرگی دارند، که نشان می دهد تمایلات در یک بازار به روشی غیر پیش پا افتاده به بازار دیگر منتقل می شود.

رفتار مشابهی با استیبل کوین ها ـ نوعی از دارایی رمزنگاری که هدف آن حفظ ارزش خود نسبت به یک دارایی مشخص یا مجموعه ای از دارایی ها است ـ قابل مشاهده است. سرریزها از استیبل کوین غالب، تتر، به بازارهای سهام جهانی نیز در طول همه گیری جهانی کرونا افزایش یافت، اگرچه به طور قابل توجهی کمتر از بیت کوین باقی می ماند، که حدود 4 تا 7 درصد از تغییرات در درآمد و نوسانات سهام ایالات متحده را توضیح می دهد.

 تجزیه و تحلیل صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که سرریزها بین بازارهای ارز دیجیتال و سهام در دوره‌های نوسانات بازار مالی ـ مانند آشفتگی بازار مارس 2020 ـ یا در طول نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین، همانطور که در اوایل سال 2021 مشاهده شد، افزایش می‌یابند.

نگرانی های سیستمی

افزایش قابل توجه حرکت مشترک و سرریزهای بین بازارهای کریپتو و سهام نشان دهنده ارتباط رو به رشد بین دو طبقه دارایی است که امکان انتقال شوک هایی را فراهم می کند که می تواند بازارهای مالی را بی ثبات کند.

تجزیه و تحلیل صندوق بین المللی پول نشان می دهد که دارایی های رمزنگاری دیگر در حاشیه سیستم مالی نیستند. با توجه به نوسانات و ارزش گذاری نسبتاً بالای آن ها، افزایش حرکت مشترک آن ها می تواند به زودی خطراتی را برای ثبات مالی به ویژه در کشورهایی که پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال داشته­اند، ایجاد کند. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که یک چارچوب نظارتی جهانی هماهنگ و جامع برای هدایت مقررات و نظارت ملی و کاستن خطرات ثبات مالی که ریشه در اکوسیستم کریپتو دارند، اتخاذ کنیم.

 

Source: https://blogs.imf.org/2022/01/11/crypto-prices-move-more-in-sync-with-stocks-posing-new-risks/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1] Crypto Prices Move More in Sync With Stocks, Posing New Risks

[2] Tobias AdrianTara Iyer and Mahvash S. Qureshi

برچسب ها: کریپتو ، بیت کوین ، رمز ارز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: