bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: در بودجه سال آینده ۴ برابر اعتبار سال گذشته در لایحه بودجه اعتبار پیش بینی شده است.

به گزارش بازارنیوز، جزی گفت: در بودجه سال آینده ۴ برابر اعتبار سال گذشته در لایحه بودجه اعتبار پیش بینی شده است که با احتساب تورم و افزایش هزینه‌ها نسبت به ابتدای سال این میزان جوابگو نیست.

به گفته او، علی رغم آنکه امسال ۱۳ تا ۱۴ درصد اعتبار از یک‌ردیف تخصیص پیدا کرده است، اما پیش بینی عملیات انجام و در برخی حوزه‌ها عملیات اجرایی آغاز شده است.

جزی گفت: تخصیص بودجه به شکل غیرنقدی ضربه مهلکی به عملیات آبخیزداری وارد می‌کند، در حالیک ه امسال هم اعتبارات اسناد خزانه گذاشتند.

امسال از صندوق توسعه ملی اعتباری برای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری پیش بینی نشد که در سال آینده مسئولان و دست اندرکاران حوزه انتظار دارند که مسیر صندوق توسعه ملی برای فعالیت عمرانی در بخش کشاورزی باز شود.

در سال ۹۸ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده شد، درحالی که طبق برنامه ششم توسعه پیش بینی شده هر سال ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود که با این وجود سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بنابر آمار هم اکنون در حدود ۳۵ میلیون هکتار از اراضی کشور، مطالعات آبخیز داریم که برای اجرا سالانه ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در صورت تخصیص اسناد خزانه، کمتر از ۵۰ درصد امکان کار کردن وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که با وجود آنکه اعتبارات اسناد خزانه غیرنقدی است و پیمانکار ۳ سال دیگر می‌تواند پول خود را دریافت کند، لذا پیمانکاران رغبتی به اجرای این پروژه‌ها ندارند و از طرفی پول بیشتری می‌خواهند، در حالی که با اعتبار نقدی، پیمانکاران هم پول کمتری پیشنهاد می‌دهند.

کارشناسان حوزه آبخیز بر این باورند که با توجه به اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری سازمان برنامه و بودجه باید بر اعتبارات نقدی توجه بیشتری داشته باشد تا پوشش آبخیزداری به سرعت در کشور داشته باشیم، در غیراین صورت به واسطه تغییر اقلیم دچار مشکل می‌شویم.





/yjc

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: