bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
هفته خوان اقتصادی بازارنیوز-۱
اقتصاد کشور در نخستین هفته از بهمن سال جاری شاهد تحولات مهم اقتصادی همچون آغاز اعطای وام بدون ضامن، واکنش مثبت بازار بورس به مصوبات جدید تیم اقتصادی دولت و اعتراف وزیر صمت در مورد اقدام غیر قانونی برخی از شرکت ها‌ی زیر مجموعه‌ای ایران‌خودرو و سایپا در خرید سهام شرکت مادر بوده است.

از اعتراف مهم وزیر صمت درباره صنعت خودرو تا خبرخوش بورسی خاندوزی/ مهمترین تحولات اقتصادی این هفته کشور چه بود؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ فضای رسانه‌ای کشور در نخستین هفته از بهمن سال ۱۴۰۰، شاهد انتشار اخبار و گزارشات مهم اقتصادی بوده که شاید بسیاری از مردم به دلیل مشغله‌های کاری و شخصی، نتوانسته‌اند فرصتی را برای بررسی و مرور آنهابدست بیاورند؛ به همین خاطر بسته خبری «هفته خوان اقتصادی بازارنیوز» در نظر دارد که در نخست گزارش، به صورت کوتاه، بهر مهمترین اخبار اقتصادی کشور داشته باشد.


اجرای نیمه کاره وعده رئیس جمهور در مورد تسهیلات بانکی بدون ضامن


شاید یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی این هفته در حوزه بورس، بانک و بیمه، متعلق به خبری مهم «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی دولت باشد که طی یک پیام توئیتری اعلام کرده بود بنا بر وعده رئیس جمهور شرایط اعطای تسیهلات ۱۰۰ میلیون تومان از ابتدای هفته برای حقوق بگیران و مستمری بگیران دولتی محیا شده است؛ خبری که شاید در ابتدا باعث به وجد آمدن بسیاری از اقشار جامعه شد، اما به نظر می‌رسد آثار مثبت این سیاست تنها شامل حال همه می‌شود جز دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه.


لازم به ذکر است که هفته پیش، رئیس جمهور کشورمان در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل بانک‌های کشور ذیل یک دستور ۵ گانه اعلام کرد که مردم می‌توانند تسهیلات بانکی زیر ۱۰۰ میلون تومان را بدون استفاده از زمان ضمانت از بانک‌های کشور دریافت‌کنند.


لبخند سبز بورس به دولت سیزدهم

علاوه بر این و همزمان با روز‌های پایانی هفته، ظهر روز چهارشنبه (۶ بهمن) وزیر اقتصاد تنها با گذشت ساعاتی از گفتگو تلویزیونی رئیس جمهور کشورمان پیرامون مسائل مهم سیاسی و اقتصادی کشور؛ خاندوزی خبر از سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت برای واحد‌های صنعتی داد می‌شود.


او در این خصوص گفت: این نرخ طی مدت اخیر به دلیل اینکه مناسبات بین‌المللی موجب شده بود تا قیمت هاب‌های جهانی تغییر پیدا کند، این نرخ برای پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌های در کشور نیز افزایشی بسیار فراتر از حد متعارف داشت. دولت برای اینکه نشان دهد مسئله سودآوری صنایع و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی از اهمیت والایی برخوردار است، سقف ۵۰۰۰ تومانی را برای نرخ خوراک و سقف ۲۰۰۰ تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق، در هیچ زمانی قیمت‌ها از سقف ۵۰۰۰ تومان برای خوراک و ۲۰۰۰ تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت.


او با بیان اینکه این تصمیم نه تنها از سال ۱۴۰۱، بلکه از ابتدای بهمن ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مصوبه حاوی پیام روشن و محکمی مبنی بر این است که سودآوری بخش‌های اقتصادی و رونق بخش‌های تولیدی و صنایع برای دولت در درجه اول اهمیت قرار دارد. بخشی از درآمد دولت به دلیل کاهش و سقف‌گذاری که در نرخ خوراک و سوخت صورت گرفته نیز کاهش می‌یابد، این موضوع بیانگر اثبات اهمیت رونق اقتصادی نسبت به ملاحظات بودجه‌ای و درآمدی دولت است.


به گفته وزیر اقتصاد، در مصوبه هیات دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این اجازه داده شده است که بخشی از سهام عدالت در شرکت‌های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار بگیرد تا به پشتوانه آن صندوق تثبیت بازار بتواند مداخله جدیتر و حمایت گسترده تری انجام دهد.


او با اشاره به ارقامی که پیشتر اعلام شده بود، خاطرنشان کرد: پیش از این، اعدادی مطرح شده بود در حد ۲۰ یا ۳۰ هزارمیلیارد تومان بود، براساس مصوبه امروز هیات دولت، صندوق تثبیت بازار از این امکان برخوردار شد تا بدون سقف بتواند از پشتوانه سهام دولت در شرکت‌های دولتی و تابعه استفاده کند.


خاندوزی افزود: همچنین ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته شود تا خود ناشر مکلف شود از سهام‌های خود حمایت کند؛ بنابراین، چشم‌انداز سودآوری بهتری را برای فعالان بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.


پیش بینی درآمد صادراتی ۴۵ میلیارد دلاری ایران تا پایان سال ۱۴۰۰


در این سوی اقتصاد کشور، یعنی در حوزه بازرگانی، «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس کل بانک مرکزی و معاون وزیر صمت در روز‌های ابتدایی هفته طی نشست خبری با حضور خبرنگاران، از عبور صادرات ایران از مرز ۴۰ میلیارد دلار خبرداد و در تکمیل این خبر وی پیش بینی کرد که تا پایان ۱۴۰۰ سال میزان صادرات ایران به رقم ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

او حتی در این جلسه عنوان کرد که میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات ایران، طی سه ماه گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته و علت وقوع این امر را ناشی از تنوع‌بخشی دانست که توسط بخش‌هایی همچون سازمان توسعه و تجارت و بانک مرکزی در خصوص مسیر‌های برگشت ارز حاصل از صادرات انجام شده بود.

جواب دندان شکن مجلس به شافعی

در پی انتشار فیلم اظهارات جنجالی و در عین حال توهین آمیز «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «علی نیکزاد» نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر «محسن زنگنه» نماینده تربت حیدریه درباره اینکه چرا هیات رئیسه واکنشی به اظهارات اخیر رئیس اتاق بازرگانی نداشته است، گفت: مجلس عکس العمل نشان داد، شأن مجلس، نماینده و رئیس اتاق بازرگانی مشخص است؛ آقای شافعی در قد و قواره‌ای نیست که بگوید از مجلس پشتیبانی می‌کند. آقای شافعی حرفی زده که گنده‌تر از دهانش است.

واکنش اتاق بازرگانی ایران به شبهات مطرح شده در مورد درآمد نجومی این نهاد

حواشی اتاق بازرگانی ایران در این هفته تنها به این امر خلاصه نمی‌شود؛ اخیرا هم «محمدرضا رمضانی» دبیر کل اتاق بازرگانی ایران با تکذیب مطالبی که درباره درآمد هزاران میلیارد تومانی از محل ۳ در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی منتشر شده است، گفت: بر اساس گزارش‌های حسابرسی شده موجود در اتاق ایران میانگین درآمد ناشی از ۳ در هزار درآمد در ۵ سال گذشته یعنی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ سالانه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.


دبیر کل اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: این منابع بر اساس قانون، طبق گزارش‌های حسابرسی شده در حمایت از اتاق‌های سراسر کشور، تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سراسر کشور، شورا‌ها و اتاق‌های مشترک، کمیسیون‌های تخصصی و سایر واحد‌های وابسته هزینه شده است و گزارش آن نیز سالانه در مجمع اتاق ارائه و تصویب شده است؛ این اظهار نظر در حالی انجام شده است که طی ماه‌های اخیر انتقادات زیادی پیرامون عدم شفافیت درآمد‌های اتاق بازرگانی در رسانه‌ها مطرح شده است.


همان مشتری‌های همیشگی


نخستین نشست خبری «علیرضا مقدسی» رئیس کل جدید کل سازمان گمرک ایران را یکی دیگر از اخبار مهم این هفته عنوان کرد؛ او در این نشست با بیان این که در ۱۰ ماهه نخست سال جاری صادرات کالا‌های ایرانی با رشد ۳۸ درصدی مواجه شده است، چین، عراق، ترکیه و افغانستان را همچنان جزو اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران دانست.
کوتاهی گمرک در رجیستری تلفن‌های همراه.


اما در پایان مهم‌ترین خبری که حول و محور سازمان گمرک وجود دارد این است که همزمان با وعده سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد برای حل شدن مشکل رجیستری تلفن‌های همراه، این موضوع طی ماه‌های اخیر با عدم همراهی گمرک مواجه شده بود و به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان گمرک به عنوان متولی این امر اقدام خاصی را در این خصوص این مسئله انجام نداده است.


وزیر صمت اعتراف کرد


یکی از مهمترین اخبار مهم این هفته، اعتراف وزیر صمت در صحن علنی مجلس پیرامون ساختار سهام ایران‌خودرو و سایپا بود؛ که در پی تصادفات زنجیره‌ای به وقوع پیوسته در هفته و آشکار شدن کیفیت ضعیف محصولات دو شرکت بزرگ خودور ساز کشور باعث شد تا پای وزیر برای پاسخ گوییی به نمایندگان مردم در مورد کیفیت پایین و قیمت بالا این خودرو‌ها به ساختمان سه گوش بهارستان باز شود.


فاطمی امین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از این مسئله، حل مشکلات ایران‌خودرو و سایپا ار در گرو حذف بنگاه‌داری دولت عنوان کرده بود و در تشریح آن، بنگاه داری توسط دولت را به یک آفت تشبیه کرده بود.


وزیر صمت در مقابل نمایندگان مجلس شورای خاطر نشان کرد که اکنون ۴۰ درصد سهام ساپیا متعلق به شرکت‌های زیر مجموعه سایپا و ۲۵ درصد از سهام ایران‌خورد متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه ایران خوردو است؛ گفته‌های وزیر صمت پیرامون سهام گروه‌های زیر مجموع در حالی مطرح شد که وی در میان اظهارات خود، اشاره‌ای به سهم غیر مستقیم وزارت تعاون و سهام ۴ بانکی بورسی را که مدیران عامل آن توسط دولت انتخاب می‌شود را نکرده بود.


کودتای بازار لوازم خانگی علیه وزارت صمت


در طول دو هفته اخیر اکثر واحد‌های تولیدی لوازم خانگی لیست جدید قیمت‌های خود را به نمایندگی‌ها ابلاغ کردند که براساس آن قیمت لوازم خانگی سه تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است؛ درحال حاضر تولیدکنندگان مدعی هستند در راستای اجرای مصوبه درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات، تغییرات قیمتی را اعمال و مجوز لازم را از سازمان حمایت دریافت کرده‌اند، ولی سازمان حمایت این موضوع را تایید نمی‌کند.


در خصصوص همین امر «محمد صادق مفتح» معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز اعلام کرده است که افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی بوده و تولیدکنندگان موظفند بر روی اقلام اعلامی مرتبط با لوازم خانگی قیمت تولیدکننده را درج کنند.


رکورد تاریخی مصرف گازخانگی در کشور


درحوزه انرژی نیز «جواد اوجی» وزیر نفت در اوایل هفته جاری در صفحه توئیتر خود نوشت: طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد؛ گرچه با لطف خداوند متعال و تلاش کارکنان صنعت نفت شبکه گاز پایدار است، ولی استمرار این شرایط مستلزم همکاری هموطنان عزیز و مدیریت مصرف است.

انتقاد رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی از چارت جدید وزارت صمت

یکی از مهم‌ترین اخبار مرتبط با حوزه انرژی، انتقاد «سید حمید حسینی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی از عدم برخورداری صنعت پتروشیمی کشور از یک جایگاه مناسب در چارت سازمانس وزارت صمت گفته: در بحث پاسخگویی ما معتقدیم همه مسئولین باید پاسخگو باشند و با تغییراتی که در وزارت صمت انجام شده است نمی‌دانیم با این ساختار جدید هیچ چارت و بخشی برای صنایع پایین دستی نفت و گاز در نظر گرفته نشده است. در بخش صنایع معدنی یک دفتر پلیمر و شیمی وجود دارد که پاسخگوی بحث ما نیست و این موضوع به شدت فعالین این صنعت را نگران کرده است. اتفاقات اخیری هم مثل آتش سوزی چرمشهر که اتفاق افتاد همه اعضا را نگران کرد که از یک سال گذشته طبق دستورالعمل‌ها عمل کردند و اجازه صادرات داده نشده است.


نامه رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد سازمان غذا و دارو


در حوزه کشاورزی نیز در هفته جاری، «هانی تحویل زاده» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در نامه‌ای به مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که حذف ارز ترجیحی باعث می‌شود قیمت مواد اولیه شیرخشک بین ۵ تا ٧ برابر افزایش یابد و قیمت محصول نهایی نیز بین ٢.۵ تا ٣ برابر شود که این مسأله منجر به کاهش مصرف شیرخشک و زاد و ولد می‌شود


او در این خصوصو به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت پیشنهاد کرده است که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ شیرخشک نیز به مانند دارو تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.


آنالیز قیمت مرغ آغاز شد

یکی دیگر از اخبار مهم حوزه کشاورزی، انتشار خبر اعلام آنالیز قیمت مرغ بود و اینکه تولیدکنندگان مرغ گوشتی اعلام کردند که ۵۵ درصد قیمت تمام شده تولید براساس ارز آزاد است. در این راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ایران در نامه‌ای به شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی نسبت به سخنان وی درباره قیمت مرغ که عنوان کرده بود قیمت مرغ وارداتی تحویل در تهران ۱.۶ دلار است و حتی اگر قیمت دلار ۳۰ هزار تومان باشد که در حال حاضر این رقم هم نیست۱.۶ ضربدر ۳۰ هزار تومان می‌شود ۴۸ هزار تومان و همچنین رقم ۱.۶ ضربدر ۴،۲۰۰ هزار تومان حدود ۷،۰۰۰ تومان می‌شود، اما هم اکنون قیمت مرغ ۳۰ هزار تومان است؟ چرا ۳۰ هزار تومان است؟ چه پاسخی برای آن وجود دارد؟؛ واکنش نشان داد و اعلام کرد: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد که تنها ۴۵ درصد قیمت مرغ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۵۵ درصد آن براساس ارز آزاد است.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: