bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
سهیل نیکزاد، کارشناس رمز ارز و ارز‌های دیجیتال در گفت‌و‌گویی درباره راه‌اندازی رمز ارز ریال و مزایای آن برای ارتقای مناسبات تجاری بین‌المللی اظهار داشت: رمز ارز ریال می‌تواند تا اندازه‌ای جای دلار را در تبادلات مالی با کشور‌های همسایه و منطقه بگیرد. تجار ایرانی می‌توانند با رمز ارز ریال در صورت جلب اعتماد شرکای خارجی با هر کشوری مناسبات مالی و تجاری برقرار نمایند.

به گزارش بازارنیوز؛ دنیای پیچیده رمز ارز‌ها دنیایی است که بخش زیادی از مردم با خصوصیات آن آشنایی ندارند، سرمایه گذاری در این بازار گرچه می‌تواند جذاب باشد، اما چون پیچیدگی‌های خاص خود را دارد هنوز در کشور آنگونه که باید و شاید جا نیفتاده است از این رو مسئولین بانک مرکزی مترصد ساختن رمز ارز ریال هستند تا این رمز ارز داخلی در مسائل مختلف اقتصادی و تجاری به کار گرفته شود. کارشناس رمز ارز‌ها و ارز‌های دیجیتال در خصوص ویژگی‌های رمز ارز ریال با ما گفتگو کرده است.


سهیل نیکزاد کارشناس رمز ارز و ارز‌های دیجیتال درخصوص رمز ارز ریال و هر آنچه درباره آن باید بدانیم گفت: مسئولین برای بار سوم است که از ساخته شدن رمز ارز ریال صحبت می‌کنند، اما تا کنون رمز ارز ریال وارد بازار نشده که بتوان درباره خصوصیات آن سخنی گفت. به این دلیل در حال حاضر نمی‌توان درباره ویژگی‌های رمز ارز ریال حرف زد، چرا که سازنده رمز ارز خصوصیات آن را انتخاب می‌کند. وی در ادامه خاطر نشان کرد:، اما در پاسخ به این سوال که رمز ارز ریال چگونه رمز ارزی است، رمز ارزی است که با پشتوانه ریال منتشر می‌شود. ضمن اینکه براساس آنچه مسئولین امر بیان کرده اند قرار است رمز ارز ریال شبکه تراکنش بلاکچینی خود مختاری داشته باشد. یعنی چنین ویژگی از اسم رمز ارز بر می‌آید. ولی اینکه جزئیات بیشتر چیست، چون اطلاعاتی در دسترس نیست و هنوز ساخته نشده، قابل ذکر نیست؛ لذا در حال حاضر نمی‌توان درباره رمز ارز ریال قضاوت کرد. اما این که رمز ارز ریال چگونه می‌تواند باشند را می‌توان به صورت کارشناسی مورد تحلیل قرار داد.


سهیل نیکزاد کارشناس رمز ارز دراین باره توضیح داد: اگر رمز ارز ریال روی بلاک چین منتشر می‌شود که منطقا باید این اتفاق بیفتد، بلاک‌چین هر چه کم هزینه تر، قابل مقیاس پذیر‌تر و خودمختار طرح باشد، بهتر است. رعایت این سه مولفه در ساختن رمز ارز ریال بسیار مهم است، چرا که هزینه اقتصادی آن را کم می‌کند. به عبارت دیگر بلاک چین باید چنان خود مختار باشد که ما و دیگران نتوانیم آن را تغییر دهیم. یعنی هر طرفی که بتواند آن را تغییر دهد قطعا از کیفیتی که تولید می‌کند کاسته است.


نیکزاد در این باره خاطر نشان کرد: مثلاً فرض کنید بلاکچینی درست کنید که بانک مرکزی ایران بتواند هر زمان مایل بود دیتای آن را تغییر دهد، اگربقیه موفق به انجام چنین کاری نشوند چرا همچین بلاکچینی ایجاد شود؟ به عبارت دیگر از همان سرور‌های بانک مرکزی که در حال حاضر وجود دارد بدون درست کردن رمز ارز می‌توان استفاده کرد، چرا که سرور‌های بانک مرکزی مشکلی ندارد. پس خنده دار است که هزینه شود تا رمز ارزی درست شود، یعنی کریپتو ریال درست شود بعد از آن کریپتو ریال را روی یک پلاک چینی منتشر کنند که بلاک چین‌ها و همه آدم ها، تحت فرمان بانک مرکزی باشند. به جای این کار می‌توانید از تکنولوژی سرور استفاده کنید که هزینه کمتری دارد.


کارشناس دنیای فناوری بلاک چین‌ها گفت: در حال حاضر هم از تکنولوژی سرور استفاده می‌شود و همه پول‌های بانکی ایران در سرور جابجا می‌شود. پس اگر از بلاک چین استفاده می‌کنید، و بلاک چینی طراحی شود که مانند قبلی کنترل آن دست بانک مرکزی باشد عملا جذابیت جدیدی به رمز ارز ریال اضافه نکرده است. به عبارت دیگر این رمز ارز جدید شبیه یک موبایل بانک دیگر در گوشی ما شده است که فرقی با بانک‌های قبلی ندارد.

سهیل نیکزاد درخصوص اینکه چه بلاکچینی باید ساخته شود گفت: همچنین از بلاکچینی باید استفاده کنند که قابلیت تعداد بالای تراکنش را داشته باشد یعنی افراد بتوانند روی آن تراکنش‌های پرتعداد بزنند. بلاکچینی مثل بیت کوین نباشد که در هر بلاک ۱ مگابایت نمی‌توان تراکنش در ده دقیقه داشت، یعنی باید متناسب با کاری که انتخاب می‌کند باشد. مثلاً می‌توانند از بیت کوین استفاده کنند از سایت چین‌های بیت کوین، اما اگر می‌خواهند از بیت کوین استفاده کنند، حتماً باید از بلاکچینی استفاده کنند که هزینه کمتری داشته باشد، تعداد تراکنش‌های بالا را بتواند پشتیبانی کند و اینکه خودمختار باشد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا رمز ارز ریال می‌تواند جای دلار را در تبادلات مالی با کشور‌های همسایه و منطقه بگیرد، گفت: نمی‌توان گفت رمز ارز ریال جای دلار را می‌گیرد یا اصلاً نمی‌گیرد یعنی صفر و یک نیست که در جواب به صورت قطعی بگوییم بله یا خیر جای دلار را می‌گیرد. بلکه می‌تواند جایگزین بخشی از مبادلات ما با دنیا باشد. با رمز ارز ریال با هر کشوری می‌توان تجارت کرد. وقتی یک تاجر خارجی به یک تاجر ایرانی اعتماد می‌کند با او وارد تبادلات تجاری می‌شود. یعنی به چیز‌هایی اعتماد کرده که تجارت با ایران را در شرایط تحریمی قبول کرده است. با این فرض تجارت کرده که می‌داند شما از حداقل‌هایی برخوردار هستید و برای شما اعتبار باز کرده که با شما تجارت کند. در تجارت اعتبار مهم است، یعنی تجار ایرانی با اعتبار کار می‌کنند، چرا که لزوما تضمین کار نمی‌کند. تاجری که در شرایط تحریم اقتصاد ایران ریسک مبادله را پذیرفته، یعنی ریسک پول ایرانی را پذیرفته است به شرط اینکه کشور شما به وی اجازه کار دهد که متاسفانه در ایران این اجازه از سوی بانک مرکزی مسدود شده است.


سهیل نیکزاد درخصوص خود تحریمی که بانک مرکزی سالهاست ایجاد کرده گفت: تمام تحریم‌هایی که علیه ایران شده به این معناست که ایران نمی‌تواند از دلار آمریکا استفاده کند، در حالی که درداخل قانونی داریم که بانک مرکزی مانع باز کردن حساب توسط یک خارجی در ایران شده است. این قانون به اندازه تمام تحریم‌ها کمر اقتصاد ما را خم کرده است. می‌توان گفت یک ایراد تعمدی است که هیچ مسئولی تا کنون دلیل آن را توضیح نداده و به راحتی از کنار این ماجرا رد می‌شوند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد پشت این موضوع مافیای قدرتمندی قرار دارد. چگونه یک خارجی به عنوان گردشگر می‌تواند وارد ایران شود، اما نمی‌تواند با پاسپورت خود یک حساب بانکی داشته باشد آن هم به ریال. با این قانون بانک مرکزی، این اجازه از مردم دنیا گرفته شده که حساب ریالی داشته باشند.


سهیل نیکزاد در پایان خاطر نشان کرد: وقتی اجازه باز کردن حساب به یک خارجی نمی‌دهیم نمی‌تواند با ما تعامل ریالی داشته باشد. به همین سادگی می‌توان به این پرسش پاسخ داد و روشن کرد که برخی خود تحریمی‌ها اثرات بدتری از تحریم‌های خارجی روی اقتصاد ایران و تبادلات تجاری دارد. در حالی که در شرایط تحریمی هم یک ایرانی با کمی دردسر در خارج با پاسپورت خود می‌تواند حساب بانکی داشته باشد.

/راهبرد معاصر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: