bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
قرار است دلار از مبادلات ایران و روسیه و همچنین ایران و چین حذف شود اما آیا مبادله نفت با پولی جز دلار، پیش از این هم سابقه داشته است؟

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه امروز گفته بود که قرار است دلار از مبادلات ایران و روسیه حذف می‌شود.

این ادعا زمانی مطرح شده که چند هفته پیش، وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه چین هم با یک‌دیگر دیدار کردند. وزیر امور خارجه چین و ایران در آن دیدار از شروع فاز عملیاتی قرارداد ایران و چین خبر داده بودند.

 

نشریه پترولیوم اکونومیست در ۱۲ شهریور ۹۸ درباره بخش نفتی این قرارداد نوشته بود که طبق قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، چین دو سال، برای پرداخت پول نفت ایران مهلت دارد. بعد از پایان یافتن این مدت هم می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن و نه دلار انجام دهد.

حالا هم رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه خبر از جایگزینی ارز دیگری به جای دلار داده است. اما دلار آمریکا پراستفاده‌ترین ارز جهانی است. به همین دلیل هم کشورهای زیادی با آن معامله می‌کنند اما با یوآن چین تنها می‌توان با خود چین معامله کرد.

پیش از این هم با ارزهای دیگر نفت فروختیم

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: این بحث از چند سال پیش که ما تحریم نبودیم هم مطرح بود. ما از برخی مشتریان آسیایی و اروپایی خود خواسته بودیم که پول نفت ایران را با ارزی جز دلار به ما تحویل دهند.

وی یادآوری می‌کند: در زمانی دولت نهم مدتی من معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت بودم و تحریم هم نبودیم؛ اما ارزش دلار افت می‌کرد به همین دلیل ما از مشتریان خواسته بودیم به ما ارزهای معتبری جز دلار دهند و بعد از مدتی هم احساس کردیم که منتفع شدیم.

او بیان می‌کند: چند سالی است که از همسایه‌ها، دلار دریافت نمی‌کنیم. کشوری مانند چین سعی دارد تبدیل به یکی از کشورهای تاثیرگذار در حوزه اقتصادی شود. الان هم اعتبار یوآن کمتر از دلار نیست.

خطیبی ادامه می‌دهد: چند سالی است که کشورها ترجیح می دهند با ارزی جز ارز خود مبادله کنند. اگر حجم مبادلات ما با دلار از یک حجم معین بالاتر برود باید از نظر آمریکا تایید شود. کشورهایی مانند روسیه و چین هم رابطه سیاسی خوبی با آمریکا ندارند و آمریکا هم چین و روسیه را تحریم کرده است. به همین دلیل هم نیازی نیست ما با جایی مبادله کنیم که به تایید آمریکا نیاز نداشته باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: ما نیازهایی داریم و کشورهایی که از ما نفت می‌خرند هم نیازهایی دیگری دارند.ما در مواردی صادرکننده هستیم و در مواردی آنان وارد کننده هستند. چند سالی است که کشورهای دیگر هم با ارزهای معتبری غیر دلار کار می‌کنند.

خطیبی در پایان پیشنهاد می‌دهد: بهتر است سبدی از ارز انتخاب کنیم و با آن مبادلات خود را انجام دهیم تا ریسک کمتری متوجه ما شود.

/تجارت‌نیوز

برچسب ها: حذف دلار ، ایران ، روسیه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: