bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از شعب بانک‌های دولتی حاکی از این است که این بانک‌ها عزم جدی برای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن به متقاضیان دارند.

یکی از محورهای مهم رییس جمهوری در دیدار با مدیران بانک‌ها و تیم اقتصادی تسهیل پرداخت وام به افراد جامعه و حذف ضامن و وثیقه‌های سنگین بود تا افراد واجد شرایط بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

تیم اقتصادی و در راس آن وزیر اقتصاد در پیگیری این موضوع اعلام کرد که ۱۳ بانک دولتی از نهم آبان ماه طرح پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن را در شعبات خود اجرا کنند و ضرب الاجل ۲۴ ساعته نیز برای این بانک‌ها تعیین کرد تا اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به مشتریان خود انجام دهند.

از ظهر روز گذشته بسیاری از بانک‌ها بخشنامه و جزئیات این طرح را در سایت‌ها خود منتشر کردند تا اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را در اختیار متشریان قرار دهند.

در سومین روز اجرایی شدن طرح پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن به سراغ بانک‌های دولتی در محدوده خیابان ولیعصر رفتیم تا از نزدیک در جریان اجرای این طرح قرار گیریم.

بسیاری از بانک‌ها اعلام کردند که از نهم آبان ماه این طرح را در شعبات خود اجرا می‌کنند، البته در اجرای این طرح نقطه نظرات مختلفی وجود داشت. برخی از بانک‌ها اعلام می‌کردند که با اجرای این طرح قرار نیست وام جدیدی به مشمولان طرح پرداخت شود تنها افرادی که نوبت پرداخت وام آنها رسیده یا واجدان شرایط اعطای وام هستند می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

برخی از بانک‌ها نیز اعلام کردند که در بخشنامه‌ جدید به آنها اعلام شده که واجدان شرایط می‌توانند درخواست وام کنند و پرداخت وام به این افراد برحسب رتبه اعتبارسنجی آنها خواهد بود.

رئیس یکی از شعبات بانک کشاورزی در خیابان ولیعصر اعلام کرد که تا لحظه مصاحبه (ظهر روز سه‌شنبه، ۱۱ بهمن ماه) بخشنامه کتبی مبنی بر اعطای تسهیلات بدون ضامن دریافت نکردند بنابراین پرداخت تسهیلات همچون روال سابق انجام می‌شود.

رئیس شعبه بانک ملت در دوراهی یوسف آباد به خبرنگار ایرنا گفت: در سه روز گذشته جلسات متعددی برای تشریح طرح اعطای وام بدون ضامن برگزار شده است.

وی تاکید کرد: در این جلسات خواسته شده با مشتریان بانک‌ها همکاری لازم انجام شود و متقاضیان واجد شرایط بتوانند از مزایای این طرح بهره‌مند شود.

رئیس شعبه بانک ملت دوراهی یوسف آباد گفت: البته بیشتر متقاضیان تسهیلات خرد بدون ضامن کارمندان و شاغلان بخش خصوصی هستند که امکان معرفی ضامن معتبر نداشتند و با اجرایی شدن این طرح به راحتی می‌توانند وام دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در اجرای بخشنامه مذکور اعتبارسنجی اولویت نخست ماست و این امر توسط سامانه بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده انجام می‌شود.

متصدی بخش تسهیلات بانک صادرات در میدان فاطمی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از سه روز گذشته بخشنامه پرداخت وام بدون ضامن ابلاغ شده است و ما نیز به واجدان شرایط متقاضی دریافت وام، تسهیلات لازم را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: البته این وام به افرادی تعلق می گیرد که به لحاظ اعتباری مشکلی نداشته باشند و شرط معدل در نظر گرفته شده در بانک را هم داشته باشند.

رئیس شعبه بانک کشاورزی در میدان فاطمی به خبرنگار ایرنا گفت: بخشنامه پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن به معنای پرداخت وام جدید نیست وافرادی که موعد پرداخت تسهیلات آنها فراهم شده می‌توانند بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق وام خود را دریافت کنند.

متصدی پرداخت تسهیلات بانک ملی در میدان فاطمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شعبه از روز شنبه پرداخت تسهیلات بدون ضامن اجرایی می‌شود البته قرار نیست که افراد تقاضای پرداخت وام با این عنوان را داشته باشند، بلکه این طرح برای متقاضیانی که موعد پرداخت وام آنها رسیده یا متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات اعمال می‌شود.

براساس این گزارش شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران اجرایی دولتی همچون وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی، کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی، همچنین کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی مشمول این طرح می‌شوند. 

همچنین بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران، توسعه تعاون و بانک قرض الحسنه مهر ایران از جمله بانک‌هایی هستند که بخشنامه تسهیلات آسان به آنها ابلاغ شده است و افرادی که حقوقشان به شعب این بانک‌ها در سراسر کشور واریز می‌شود می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند. 

شرایط دریافت وام‌های خرد ۵۰ میلیونی

در پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی، شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران تنها باید یک نامه کسر از حقوق ارائه کنند. همچنین باید توان بازپرداخت تسهیلات توسط بانک احراز شود.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آنها به بانک مربوطه واریز می‌شود و دارای رتبه A و B هستند علاوه بر نامه کسر از حقوق باید یک برگ چک یا سفته ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که رتبه C دارند باید یک ضامن معتبر و یک برگ چک یا سفته به بانک ارائه کنند.

کارکنان شرکت‌های خصوصی که حقوق آنها نزد بانک مورد نظر است یک ضامن معتبر و یک برگ چک یا سفته ارائه کنند.

شرایط دریافت وام‌های خرد تا ۱۰۰ میلیون تومان

شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران تنها باید یک نامه کسر از حقوق به اضافه سفته یا چک ارائه کنند.

کارکنان بخش خصوصی با رتبه A و B که حقوق آنها به بانک مربوطه واریز می‌شود نیز بایک یک ضامن معتبر، سفته یا چک ارائه کنند.

کارکنان بخش خصوصی با رتبه C نیز که حقوق آنها نزد بانک مربوطه واریز می‌شود در دریافت وام‌های ۱۰۰ میلیونی باید یک ضامن معتبر و سفته یا چک به بانک ارائه کنند.

/ایرنا

برچسب ها: وام ، وام خرد ، حذف ضامن
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: