bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
پس از اینکه ابوظبی اعلام کرد یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصارالله یمن را، در حالی که برای نخستین بار به صورت رسمی پای اسرائیل به این کشور باز شده، رهگیری کرده است، بازار نسبت به وضعیت غرب آسیا هوشیار و باعث بالا رفتن قیمت نفت شد.

افزایش قیمت نفت در پی شلیک موشک انصارالله به ابوظبی

به گزارش بازارنیوز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین رقم ۷ سال گذشته که دیروز ثبت کرد، قرار گرفت.

نگرانی‌ها در مورد عرضه و تنش‌های ژئوپلتیکی در شرق اروپا و غرب آسیا، قیمت‌ها را در مسیر ثبت بیشترین افزایش ماهانه در تقریبا یک سال گذشته قرار داده است.

هر بشکه نفت برنت با ۱.۲۶ دلار افزایش به ۹۱.۲۹ دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز با ۱.۱۲ دلار افزایش ۸۷.۹۴ دلار معامله شد.

نفت برنت در روز جمعه، بالاترین قیمت خود از اکتبر ۲۰۱۴ برابر با ۹۱.۷۰ دلار و نفت خام آمریکا ۸۸.۸۴ دلار به ازای هر بشکه و ششمین هفته متوالی افزایشی را طی هفته گذشته ثبت کردند. این دو شاخص نفتی در مسیر ثبت افزایش ۱۷ درصدی در ماه که بالاترین رقم از فوریه ۲۰۲۱ به شمار می‌رود، قرار گرفته اند.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت Fujitomi Securities، در این رابطه گفت: «نگرانی اساسی در مورد کمبود عرضه در جهان، به همراه ادامه خطرات ژئوپلیتیکی، سبب شده است تا بازار، هفته را با قدرت شروع کند.»

این تحلیلگر گفت: «با انتظار اینکه اوپک پلاس، سیاست فعلی افزایش تدریجی تولید را حفظ کند، قیمت نفت احتمالاً در این هفته روند صعودی خود را ادامه خواهد ماند. وی پیش بینی کرد نفت برنت بالای ۹۰ دلار بماند و WTI به سوی ۹۰ دلار پیش رود.

تولیدکنندگان بزرگ سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و هم پیمانانش از جمله روسیه که اوپک پلاس نامیده می‌شوند، از آنجاییکه تصمیم گرفته اند تا رقم بی سابقه کاهش تولید خود در سال ۲۰۲۰ را کاهش دهند، توافق کردند از ماه آگوست گذشته، ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بر میزان تولید خود بیفزایند.

اما از آنجاییکه برخی از اعضا در افزایش تولید با چالش روبرو شده اند، این کشور‌ها هنوز نتوانسته اند به هدف تولیدی خود دست یابند.

این گروه در ۲ ماه فوریه نشست دارند و به گفته منابع آگاه، احتمالا به برنامه خود برای افزایش تولید نفت در ماه مارس ادامه خواهند داد.

جان کمپ، تحلیلگر رویترز با اشاره به موجودی ذخایر در حال حاضر کم است و ظرفیت مازاد جهانی برای افزایش تولید در کوتاه مدت، اندک است، گفت از آنجاییکه تاجران، پیش بینی می‌کنند، امسال با کمبود شدید محصولات نفتی روبرو شویم، قیمت نفت نشانه‌هایی از افزایش نشان می‌دهد.

تنش‌ها میان روسیه و غرب بر قیمت نفت خام تاثیر گذاشته است. روسیه، دومین تولیدکننده نفت خام در جهان و غرب بر سر اوکراین با هم اختلاف داشته اند و این امر نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه انرژی که می‌تواند اروپا را مختل کند، شدت داده است.

رئیس ناتو در روز یک شنبه گفت اروپا باید منابع انرژی خود را تنوع بخشد، زیرا انگلیس هشدار داده است که «به احتمال بسیار زیاد» روسیه به دنبال حمله به اوکراین است.

پس از اینکه امارات اعلام کرد یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصارالله یمن را در حالی که این کشور میزبان اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل است، رهگیری کرده، بازار نسبت به وضعیت غرب آسیا نیز حالت گوش بزنگ به خود گرفته است.

در عین حال، پس از اینکه ایالت‌های شمالی آمریکا در روز شنبه به شدت با طوفان‌های زمستانی مواجه شدند و این وضعیت سبب شد تا چندین ایالت حالت فوق العاده اعلام کنند، بیش از ۱۴۰۰ پرواز در روز یک شنبه در آمریکا لغو شد.





/رویترز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: