bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بازار‌های عیدانه‌ای همچون پوشاک، درحالی کمتر از چند روز دیگر کار خود را آغاز می‌کنند که طی این مدت بسیاری از تولیدکنندگان و فعالین صنفی این حوزه معتقدند که با شروع این ایام، قاچاقچیان هم در سایه سیاست‌های انفعالی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از قافله عقب نمانده و پا به پای ایشان شروع به فروش کالا‌های قاچاق خود در سطح بازار می‌کنند.

انفعال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آستانه بازار شب عید / آیا دولت سیزدهم برنامه‌ای برای مقابله با کالای قاچاق دارد؟

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ کالای قاچاق، معضلی همیشگی برای اقتصاد ایران است که در طول چند دهه اخیر متاسفانه شلیک‌های بسیار موفقی را به قلب اقتصاد کشور یعنی بخش تولید و صنعت داشته و باعث تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولید و صنعتی و بیکاری خیل عظیمی از کارگران ایرانی طی فاصله زمانی ۳ یا ۴ ساله اخیر شده است. درحال حاضر هم تنها کمتر از چند روز دیگر به شروع بازار‌های عیدانه‌ای هستیم که هر ساله به مناسب سال نو شمسی بر پا می‌شود.


اخیرا نیز مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان تاکید بسزایی در ترسیم نقشه راهی برای بخش تولیدی و صنعت کشور داشتند، ایشان درباره چگونگی ایجاد بهبود فضای کسب و کار کشور را درگروه تحقق عوامل بسیار مهمی از جمله حذف مقرّرات غیر ضرور و مزاحم، آسان‌سازی دریافت مجوّز، ایجاد پنجره‌ی واحد برای اخذ مجوّز و یا ثبات قوانین، قابل پیش‌بینی کردن اقتصاد، امنیّت سرمایه‌گذاری، تأکید بر سیاست‌های تشویقی برای فعّالیّتهای مولّد، تأکید مکرّر بر دانش‌بنیان کردن زنجیره‌ی تولید در کشور، مبارزه با فساد، حمایت از صنایع داخلی، جلوگیری قاطع از قاچاق دانستند.


هر یک از نکات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جای خود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما ایشان در میان صحبت‌های خود در حمایت از تولید داخل تاکید ویژه‌ای بر جلوگیری قاطع از قاچاق داشتند و در خصوص آن فرمودند این یکی از کار‌های لازم برای جلوگری از این مسئله این است که مسئولین امر مبارزه با کالای قاچاق را و همواره تاکید خاصی بر این مسئله در دیدرا با مقامات دولتی داشته‌ام.


رهبر معظم انقلاب همچنین خاطر نشان کردند: مبارزه‌ی با قاچاق باید کاملاً قاطع و بی‌رحمانه باشد. ملاحظه کنید که حالا این جنس فلان است، بیاوریم استفاده کنیم؛ نه، من گفتم جنس لوکس وارد‌شده را که [به صورت]قاچاق وارد کرده، بیندازید زیر دستگاه خُردکننده، خُردش کنید! وَالّا اگر چنانچه آن را به صورت دیگری وارد بازار کردید، همان میشود؛ صنعت داخلی لطمه میخورد.


 مبارزه با قاچاق کالا در چه وضعیتی قرار داد؟


بنا بر آخرین اظهارات تاسف برانگیز «علی مویدی» رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نیمه تیر ماه سال جاری، کشورمان هر ساله شاهد ورود کالا‌های قاچاقی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است، نکته‌ای که حتی سردار «محمدرضا مقیمی» رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور نیز آن را تایید کرده و اکنون با استناد با اظهار نظر این دو شخص می‌توان آن را به منزله آژیر هشداری برای دولت سیزدهم در مواجه با بخش تولید و کارگران ایرانی باشد.


بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان بین المللی، هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق، می‌تواند یکصد هزار فرصت شغلی را در کشور مقصد این قبیل کالا‌ها از بین ببرد؛ حال با احتساب آمار مطرح شده از سوی رئیس ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز و رئیس پلیس امنیت اقتصادی در مورد میزان ارزش کالای قاچاق در سال می‌توان این نتیجه را استنباط کرد که با تداوم چنین روندی سالانه یک میلیون ۲۰۰ هزار ایرانی به دلیل ورود کالای قاچاق از داشتن شغل محروم می‌شوند، مسئله‌ای که می‌‎‌تواند دولت رئیسی را در تحقق وعده خود مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در سال را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو کند.


نکته حائز اهمیت دیگری که درخصوص کالای قاچق وجود دارد این است که به گفته «حمیدرضا دهقانی‌نیا» سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، میزان کشفیات قاچاق کالا از طریق روش ته لنجی در سال ۹۷ رقمی بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال بوده که ۱۶ درصد کل کشفیات را شامل می‌شود و این آمار در سال ٩٨ به عدد ۳۶ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با حجم کل کشفیات ۴۰ درصد را شامل می‌شود؛ در حال حاضر آنچه که از وضعیت استان‌های جنوب کشور می‌توان مشاهده می‌شود این است که طی سال‌های اخیر هیچ اقدامی از سوی دستگاه‌های دولتی در راستای ساماندهی به موضوع ته لنجی انجام نشده و آخرین صحبت‌های مطرح شده درباره این موضوع، اظهارنظراتی است که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در سفر استانی خود به بوشهر انجام داده است که البته چندان نتایج ملموسی هم نداشته است.


قاچاقچیان پوشاک آماده برای تصرف بازار شب


«بهرام شهریاری» نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین اقدامات ستاد مبارزه با کالا و ارز در مواجه با پوشاک قاچاق در آستانه بازار شب عید اظهار کرد: متاسفانه تا چندماه پیش مسئولین حاضر در ستاد مبارزه با قاچاق و ارز به منظور مقابله با ورود پوشاک قاچاق به بازار شب عید تا چند ماه پیش پیگیر بودند، ولی ما عملا نمی‌بینیم که این ستاد در سطح برخورد‌ها این پیگیری‌ها ادامه داشته باشد. درحال حاضر نحوه مقابله با پوشاک قاچاق در بازار شب عید بسیبار نگران کننده است و تداوم این مسئله می‌تواند بازار را به خطر بیاندازد.


نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در تشریح بیشتر ارزیابی عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا طی ماه‌های اخیر گفت: طی ماه‌های اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز اقدامات خوبی را انجام داده، ولی متاسفانه این اقدامات مثبت ادامه دار نبوده است.


وی تاکید کرد: تاکید تولیدکنندگان در امر مبارزه با قاچاق پوشاک این است که انتظار داریم پیگیری و برخورد‌های انجام شده از سوی این ستاد، مستمر و ادامه‌دار باشد؛ متاسفانه اقدامات ستاد مبارزه با کالا و ارز مقطعی بوده و استمرار ندارد.


شهریاری خاطر نشان کرد: هنگامی که ستاد مبارزه قاچاق کالا کاری را در یک مقطع زمانی انجام دهد و پس از مدتی رها کند، طبیعتا بازار باری دیگر به شرایطی بازمی‌گردد که در ابتدای امر وجود داشته است؛ درحال حاضر از زمان رهایی بازار پوشاک توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ۷۰ درصد برند‌های خارجی مجددا به بازار بازگشته‌اند؛ این نکته من نیست بلکه مسئله‌ای است که خود مقامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن را مطرح کرده‌اند.


این تولیدکننده پوشاک با بیان این که خواسته اصلی تولیدکنندگان پوشاک این است که برخورد‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای بازار شب عید پوشاک همچنان استمرار داشته باشد، گفت: در حال حاضر ما که خودمان تولید کننده پوشاک هستیم برای تامین بازار شب عید (که یکبار در سال اتفاق میوفتد) برنامه منسجم و جامعی داشته باشیم، طبیعتا آن کسی هم که پوشاک قاچاق وارد می‌کند هم مانند ما که تولیدکنندگان برای این بازار برنامه ریزی می‌کنند.


شهریاری در پایان متذکر شد: هرچند که با وضعیت فعلی اقتصاد کشور ممکن است که در بازار شب عید، برای بازار پوشاک اتفاقاتی رخ دهد، اما کسانی که در حوزه فعالیت می‌کنند مطمئنا حساب ویژه‌ای را روی بازار شب عید بازکرده‌اند، ورود پوشاک قاچاق به بازا ردرنهایت می‌تواند برای بخش تولید این کالا بسیارخطرآفرین است.


آیا رئیسی اهمیتی برای بحث کالا قاچاق قائل است؟


در امتداد مباحث مذکور، در نهایت این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت سیزدهم هدف و یا برنامه مشخصی برای مقابله با کالا‌های قاچاق دارد یا خیر.


درحال حاضر آنچه که از ظواهر امر پیداست، رئیس جمهور کشورمان تاکید ویژه‌ای بر امر مبارزه با قاچاق کالا دارند و حتی وی در نخستین حضور خود به عنوان رئیس قوه مجریه در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای قاچاق را ضد اقتصاد ملی و خنجری از پشت بر تولید عنوان کرده بود.


با وجود چنین اظهار نظری اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا با گذشت قریب به ۷ ماه از عمر دولت جدید، رئیس جمهور هنوز تصمیمی را در مورد آینده ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا اتخاذ نکرده و علت تعلل وی در این مورد چیست.


مضاف بر این امر، بسیاری از تولیدکنندگان و فعالین صنفی کشور معتقدند که عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی این سال‌ها تا حدودی انفعالی بوده و همین امر باعث کاهش شدت این ستاد در مبارزه با ورود کالا‌های غیر قانونی به کشور شده است؛ علاوه بر این نکته حائز اهمیت دیگری که پیرامون این مسئله وجود دارد این است که حکم ریاست مویدی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درحال اتمام بوده و همین امر باعث بلاتکلیفی این ستاد در مقابله با ورود کالا قاچاق به کشور در آستانه بازار شب عید شده است، حال باید دید که سید ابراهیم رئیسی چه اقدامی را در خصوص این ستاد انجام خواهد داد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: