bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
بررسی شاخص‌های صنعت آب و برق در طول ۴۳ سال پیروزی انقلاب اسلامی نشان‌دهنده رشد قابل توجه در احداث سدهای ملی، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، برق‌رسانی به روستاها، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها و آبرسانی سالم و پایدار به روستاهاست.

بررسی عملکرد و فعالیت وزارت نیرو در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تنها ۱۹ سد در کشور وجود داشت که این تعداد تا سال ۱۳۸۸ به ۱۰۵ سد و تا سال ۱۳۹۷ به ۱۷۸ سد رسید. اکنون ۱۹۵ سد ملی در کشور وجود دارد.
همچنین تا سال ۱۳۵۷ تنها ۵۵۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور احداث شده بود که این رقم تا اوایل دولت سیزدهم در دی‌ماه به دو هزار و ۳۸۸ هکتار رسیده است.
تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تنها ۴ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۲۷ تصفیه‌خانه آب شهری در کشور احداث شده بود که میزان احداث تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب در کشور تا انتهای چهارمین ماه فعالیت دولت سیزدهم به ۲۵۶ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۱۶۶ تصفیه‌خانه آب شهری رسید.
در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۲ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش آبرسانی بهداشتی و پایدار بودند که تا ابتدای بهمن‌ماه در دولت سیزدهم این رقم به ۸۲.۹ درصد افزایش یافته است.
عملکرد مقایسه‌ای در برق‌رسانی به روستاها نیز نشان می‌دهد تا اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، چهار هزار و ۳۶۷ روستا در کشور از نعمت برق بهره‌مند بودند که این رقم تا سال ۹۷ به ۵۷ هزار و ۲۸۰ روستا و تا چهارمین ماه فعالیت دولت سیزدهم، تعداد روستاهای برق‌دار کشور به ۵۷ هزار و ۹۲۵ روستا رسیده است.
از آغاز فعالیت نظام جمهوری اسلامی، کشور دارای هفت هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها بوده که در سال ۱۳۸۸ این ظرفیت به ۵۲ هزار و ۹۴۴ مگاوات و تا انتهای دی‌ماه ۱۴۰۰ به ۸۶ هزار و ۳۷۵ مگاوات افزایش یافته است.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: