bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا می‌گوید: حضور دولت در خودروسازی‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد چرا که اگر خودروسازی‌ها مستقل باشند می‌توانند در پاسخ به دخالت‌ها در قیمت گذاری، علیه دستگاه‌های مداخله کننده شکایت کنند.

به گزراش بازارنیوز، سعید مدنی می‌گوید: باید برای رشد خودروسازی ها، با آن‌ها همچون بخش خصوصی رفتار شود؛ یعنی دولت مالک باشد، اما به جای دخالت، با نظارت کار را پیش ببرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: خودروسازان با استفاده از انواع رانت‌ها تبدیل به حیاط خلوت شده اند و هیچگاه رضایت عمومی را به دنبال نداشته اند. برای اینکه وضعیت این شرکت‌ها عادی شود باید مثل بنگاه‌های خصوصی اداره شوند تا بتوان به آن‌ها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد.

به گفته عزت الله اکبری، تالار پشتی، از دلایلی که می‌گوییم دولت‌ها نباید در مدیریت خودروسازی‌ها دخالت کند این است که در این صنعت پیشرفت واقعی اتفاق بیفتد.

وزیر صمت نیز می‌گوید: سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو به صورت بلوکی واگذار می‌شود. تاکید داریم نباید دولت به عنوان سرمایه‌گذار در این شرکت‌ها باشد؛ این کار در اسرع وقت انجام می‌شود.

به گفته فاطمی‌امین، سهام شرکت ایران‌خودرو بدین ترتیب است که ۸ درصد سهام برای بانک‌های صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی، ۵ درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران است.

کاکایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حال حاضر فقط ۶ درصد سهام‌ها متعلق به ایران خودرو و ۱۸ درصد متعلق به سایپاست، اما دولتی‌ها طوری حرف می‌زنند انگار صنعت کاملا خصوصی‌سازی شده است. اگر بخواهیم طبق قانون عمل کنیم وزیر حق ندارد مدیر عامل شرکت‌های خودروسازی را عوض کند.





/yjc

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: