bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن اشاره به کاهش نرخ تورم و پایه پولی کشور طی ۶ ماهه اخیر گفت: در صورت تداوم کاهش بدون برنامه این شاخص‌های اقتصادی، در دولت سیزدهم رکودی را شاهد خواهیم بود که در زمان احمدی نژاد با آن مواجه بوده‌ایم.

دولت سیزدهم در مسیر احمدی نژاد/ احتمال تشدید رکود در اقتصاد کشور چقدر زیاد است؟

گروه اقتصادکلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند ماهی از عمر دولت جدید می‌گذرد و بنا بر ادعای اعضای تیم اقتصادی مرکز آمار و دیگر نهاد‌های دولتی، شاخص‌های مهمی همچون تورم، رشد پایه پولی، بیکاری دیگر عوامل مهم اقتصاد طی ۶ ماهه اخیر کاهشی بوده است؛ این امر در حالی به وقوع پیوسته که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کاهش شاخص نتوانسته است خود را در معیشت مردم نشان دهد.


در همین راستا، «مرتضی افقه» اقتصاددان و استاد دانشگاه اهواز در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهار کرد: اشتباهی که اکنون در خصوص شاخص‌های اقتصادی مهمی همچون تورم و وجود دارد این است که ریشه افزایش تورم کشور طی سالیان اخیر در بخش افزایش عرضه بوده و علت اصلی آن هم ناشی از افزایش موج نقدینگی در ساختار اقتصاد به ویژه در حوزه تولید کشور استوار است.


این اقتصاددان با بیان این که تا کنون سیاست‌گذاران اقتصادی کشورمان درخصوص تورم با اشتباهات متعددی رو به رو بوده اند، گفت: متاسفانه طی چند دهه اخیر به دلیل موانع متعدد در رشد و تقویت بخش تولید و وجود تحریم‌های بین المللی علیه کشور باعث بروز مشکلات مختلفی در بخش عرضه شده که نتیجه آن خود را به صورت کمبود در اقتصاد کشور نشان می‌دهد.


وی تاکید کرد: در صورت تداوم کمبود عرضه و صخت به ادعای اعضای تیم اقتصادی دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم و کاهش رشد پایه پولی، باید هشدار داد که در چنین شرایطی ما شاهد دامن زدن دولت به رکود بیشتر در اقتصاد کشور هستیم؛ به عبارت دیگر با جمع آوری بی رویه پول از سطح اقتصاد بخش تولیدی کشور در آینده‌ای نه چندان دور به جای تورم با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند.


افقه خاطر نشان کرد: شرایطی که اکنون دولت سیزدهم به صورت ناخواسته در حال رقم زدن آن است، تشابه بسیار زیادی با وضعیت اقتصادی دولت دهم یعنی همزمان با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دارد؛ چرا که با ادامه دار شدن این شرایط به جای رونق اقتصادی ما نظاره گر رکود در کشور خواهیم بود.


این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، اولویت نخست دولت باید حفظ رفاه و معیشت مردم با استفاده از یکسان سازی میزان تولید و یا عرضه کالا در بازار بر اساس تقاضای مردم باشد؛ در شرایطی که مردم به دلیل تورم شدید قادر به تهیه بسیاری از کالا‌های مصرفی خود نیستند، کمبود کالا تا حد قابل توجهی می‌تواند معیشت دهک‌های پایین و کم در آمد جامعه را با خطر رو به رو سازد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: