bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی با توجیه گرانی سیب زمینی در این روز‌ها گفت: تولید صیفی‌جات فصلی، اما تقاضا برای خرید آن‌ها در طول سال موجود است بنابراین زمانی که عرضه نسبت به تقاضا پیشی می‌گیرد قیمت‌ها بالا می‌رود.

به گزارش بازارنیوز، ابراهیم زارع، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره دلایل افزایش قیمت سیب زمینی در بازار اظهار داشت:صیفی جات از جمله سیب زمینی محصولات فصلی هستند و در زمستان عرضه این محصولات بیشتر و در نتیجه قیمت آن ارزان‌تر است، اما در زمستان تنها در مناطق خاصی از کشور امکان کشت این محصولات را داریم.

وی افزود: سیب زمینی در فصل زمستان در جنوب کرمان، هرمزگان و فارس کشت می‌شود که تولید سیب زمینی امسال در جنوب کرمان هزار هکتار بیشتر هم بوده است.

دلایل افزایش قیمت سیب زمینی

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری نیز بیشتر از سال‌های گذشته نبوده است، اما سیل‌هایی که در ماه‌های گذشته در جنوب کشور آمد به برخی از مزارع آسیب زد و برداشت را به تاخیر انداخت.

وی تصریح کرد: کاهش برداشت سیب زمینی باعث شد که برخی نیز قیمت این محصولات را در بازار بالاببرند، اما اکنون دوباره شرایط برداشت این محصول در کشور محیا شده است از طرفی نیز در انبار‌ها سیب زمینی وجود دارد که در بازار عرضه می‌شود.

زارع اظهار داشت: قیمت ۲۰ هزار تومانی سیب زمینی که برای هرکیلوگرم در یک فروشگاه دیده شده قابل تعمیم نیست بلکه قیمت این محصول در بازار ۱۰ هزار تومان تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

برخورد با گران فروشی سیب زمینی

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی نیز در صورتی که سیب زمینی با قیمت‌های بالا مشاهده کند، برخورد می‌کند.

وی اظهار داشت: در بندرعباس و فارس سیب زمینی بهاره داریم که از اوایل اسفند به بازار عرضه می‌شود و بازار را با فراوانی مواجه می‌کند؛ از طرفی نیز به دنبال واردات سیب زمینی برای مصارف صنعتی هستیم تا بازار این محصول در زمان کوتاه تری تنظیم شود.

زارع گفت: کالا‌های کشاورزی فصلی است، اما تقاضا برای خرید این محصولات در جامعه وجود دارد؛ بنابراین زمانی که عرضه نسبت به تقاضا پیشی می‌گیرد قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ به همین منظور با واردات و افزایش تعرفه‌های صادراتی عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کنیم.

وی اظهار داشت: انتظار ثبات قیمتی که از محصولات صنعتی وجود دارد را نمی‌توان از محصولات کشاورزی داشت، به دلیل فصلی بودن تولید محصولات کشاورزی ثبات قیمتی ندارند.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است که سیب زمینی برای مصارف کارخانجات صنایع تبدیلی مانند چیپس واردات شود.



/تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: