bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: کاهش قیمت ارز در بازار، نتیجه‌ای جز کمک به واردات کالا و کاهش ارزش صادرات کشور نخواهد داشت.

کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر تجارت خارجی ایران خواهد گذاشت؟

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کاهش قیمت ارز و تاثیر آن در روند تجارت خارجی کشور در دو بخش صادرات و واردات اظهار کرد: با توجه به وقایع پیش آمده کاهش قیمت دلار طی یک و یا دو روز اخیر بیشتر جنبه روانی  داشته تا و تا جنبه علمی چرا این اتفاق هیچ ربطی به عوامل واقعی اقتصاد کشور نداشته و ندارد؛ متاسفانه اقتصاد کشو دچار  مشکلات گوناگونی است و بر همین اساس  بعید می‌دانم که روند نزولی قیمت دلار در بازار تداوم داشته باشد اما در کل باید خاطر نشان کرد که کاهش قیمت ارز یک امر اجتناب ناپذیر است.


عضو اتاق بازرگانی ایران در تشریح اتفاقات اخیر  گفت: هنگامی که طرفین مذاکره با تکیه بر یک جمع بندی نهایی، اقدام به برداشتن گامی‌هایی هر چند کوچک می‌کنند، به دنبال آن نیز بازار‌های دارایی هم واکنش‌های مثبتی را ار خود نشان  می‌دهند و قاعدتا در چنین شرایطی بازار ارز نیز به عنوان یکی از این بازار‌ها واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهد؛ مطمئنا با ورود هر چه بیشتر ارز به نظام بانکی کشور قیمت آن نیز در بازار کاهشی‌تر خواهد شد؛ نکته حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که در میان نوسان بازار ارز صادرکننده تنها به دنبال ثبات قیمت است و نه نوسان قیمت دلار .


وی تاکید کرد: مطمئنا کاهش نرخ ارز در نهایت نتیجه‌ای جز کمک به واردات و کاهش میزان ارزش صادرات به همراه نخواهد داشت و این مشکل ناشی از عدم موفقیت کشور در افزایش میزان حجم صادرات کالا پدید می‌آید. علاوه بر افزایش میزان حجم صادرات، دولت برای حل این مشکل باید همزمان با مدیریت بازار ارز، ارزش پول ملی کشور را افزایش دهد. مطمئنا با حفظ و یا افزایش میزان حجم صادرات، افت ناشی از کاهش ارزشی صادراتی نیز جبران خواهد شد؛


عضو هئیت رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بعید می‌دانم که این هدف به این سادگی و با سرعت انجام شود. در حال حاضر مسائل مهمی همچون به سر انجام رسیدن توافق وین و حل مسئله FATF  در فرایند توسعه تجارت خارجی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

رشد 7 درصدی حجم صادراتی محصولات پتروشیمی در سال 1400


حسینی در ادامه پیرامون آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی گفت: متاسفانه در سال جاری ما درخصوص حجم صادراتی بسیاری از اقلام و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شاهد روند افزایشی نبوده‌ایم  و طبق اخرین برآوردها میزان حجم صادرات این قبیل محصولات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد رشد داشته است.


رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی خاطر نشان کرد: خوشبختانه به رغم کاهش حجم صادراتی محصولات پتروشیمی ما به دلیل افزایش قیمت نفت و مواد اولیه پتروشیمی شاهد افزایش ارزش صادراتی این محصولات پتروشیمی در سال جاری بوده‌ایم؛ در این میان همچنین باید خاطر نشان کرد که حجم صادراتی محصولی مانند «متانول» تغییری پیدا نکرده، اما ارزش آن دو برابر شده است. علاوه بر متانول حجم صادراتی گاز مایع و قیر هم در سال جاری کمی افزایش داشته که در این میان قیمت قیر در سال ۱۴۰۰ دو برابر سال گذشته است.

 

حسینی در ادامه رفع تحریم‌های اقتصادی را مهمترین مطالبه بخش خصوصی دانست و پیرامون آن اظهار کرد: متاسفانه تحریم‌های اقتصادی طی چند ساله اخیر موانع بسیار زیادی را برای توسعه روابط تجارتی ایران با دیگر کشور‌ها ایجاد کرده است. ممکن است بعضی از افراد نفعشان در تحریم باشد، ولی اگر فردی معقول فکر کند و نگاهی بلندمدت داشته باشد می‌داند که بزرگترین مشکل تجاری کشور ما تحریم‌ها است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم رونق تولید را در چند کلمه خلاصه کنیم می‌توان از عبارت‌هایی همچون رفع تحریم، برقراری مجدد روابط بانکی، ایجاد شفافیت فضای کسب و کار و در نهایت از رقابتی کردن اقتصاد استفاده کرد. متاسفانه نبود این موارد طی این سال‌ها به عنوان مانعی جدی برای رونق تولید و توسعه تجارت عمل کرده و امیدواریم این موانع در دولت سیزدهم هر چه زود‌تر رفع شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: