bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
تابلوخوانی مهارتی است که با استفاده از آن می توانید اطلاعاتی که در سایت www.tsetmc.ir وجود دارد را تجزیه و تحلیل کنید.

چگونه یک سهام خوب در بورس پیدا کنیم؟

یکی از دغدغه های اصلی برای افرادی که به تازگی وارد بورس شده اند، روش پیدا کردن بهترین سهم ها با پتانسیل بالای سوددهی است اما چگونه یک سهام خوب در بورس پیدا کنیم؟ چگونگی یافتن بهترین سهام برای خرید، نه فقط برای تازه کاران بلکه برای فعالان بازار بورس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

موارد بسیار مهمی وجود دارند که برای یافتن یک سهام خوب به سرمایه گذارن کمک می کنند. ما در این مقاله برآنیم تا شما را با این روش ها آشنا کنیم. روش هایی که با به کار بردن درست آن ها می توانید به موفقیت در بورس ایران دست پیدا کنید.

محاسبه ارزش سهم

ارزش یک سهم از موارد مهمی است که پیش از خرید سهام باید حتما در نظر بگیریم. اما چه طور می توانیم ارزش یک سهم را حساب کنیم و به دست آوردن این ارزش چه تاثیری در خرید و فروش ما خواهد گذاشت؟

در بازار سهام، هر سهم با قیمت خاصی معامله می شود که ممکن است با ارزش ذاتی آن سهم متفاوت باشد. قیمت بازار را میزان عرضه و تقاضا برای هر سهم تعیین می کند اما محاسبه ارزش ذاتی بر اساس جریانات نقدی یا میزان سودی که یک شرکت برای سهامدارانش به همراه دارد، صورت می گیرد.

می توان این طور نتیجه گیری کرد که هر چه قیمت بازار و ارزش ذاتی یک سهام به هم نزدیک تر باشد امکان رشد قیمتِ آن سهم در آینده بیشتر خواهد بود و هرچه این تفاوت بیشتر باشد، سهم ها ارزش کمتری برای خرید خواهند داشت. این تفاوت زیاد قیمت احتمالا به دلیل هیجانات زودگذر در بازار به وجود آمده که در نهایت منجر به کاهش قیمتِ سهم در آینده خواهد شد.

بررسی صورت های مالی و تحلیل بنیادی سهم

چگونه یک سهام خوب در بورس پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن یک سهام خوب ابتدا باید اقتصاد جهانی و نرخ محصولات و کامودیتی ها را بررسی کنیم زیرا نرخ جهانی کامودیتی ها به نرخ فروش محصولات شرکت های بورسی صادرات محور در بازار ایران مربوط است.

شرکت های بورسی صادرات محور که درآمد دلاری دارند معمولا نسبت به شرکت هایی که درآمد ریالی دارند مثل شرکت های زراعی و غذایی، از اهمیت ویژه ای میان سهامداران برخوردار هستند. برای همین بهتر است برای خرید سهام، شرکت های مهم دلاری را انتخاب کنید البته زمان هایی هم هست که شرکت های ریالی مورد توجه سهامداران در بورس قرار می گیرند.

پس از انتخاب یک محصول یا کامودیتی پرطرفدار در جهان، به دنبال شرکت های بورسی ایرانی که این محصول را تولید می کنند، می رویم و آن ها را از نظر بنیادی تحلیل کرده و با یکدیگر مقایسه می کنیم. برای این کار از صورت های مالی که شرکت های بورسی در سایت کدال منتشر می کنند، استفاده می کنیم. این صورت های مالی اطلاعات مالی مربوط به شرکت ها را به صورت خلاصه و دسته بندی شده در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند.

با بررسی جز به جز این صورت های مالی در شرکت های مختلفِ سهامی می توانیم بهترینِ آن ها را برای خرید انتخاب کنیم.

با استفاده از صورت های مالی می توانیم به اطلاعات مهمی در مورد دارایی ها، بدهی ها، میزان سود یا زیان شرکت، میزان تولید و فروش محصولات و ... دست پیدا کنیم.

بررسی چارت قیمت و تحلیل تکنیکال سهم

پس از این که یک سهم خوب را از طریق تحلیل بنیادی انتخاب کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ارزش ذاتی سهم بیشتر از قیمت جاری آن است، باید نمودار قیمتی سهم مورد نظر را از نظر تحلیل تکنیکال بررسی کنیم.

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها استفاده از حمایت و مقاومت ها و خطوط روند است. در این مرحله باید به دقت نمودار قیمت را بررسی کنید تا بتوانید نقاط ورود و خروج مناسب را پیدا کنید.

اگر فقط با تحلیل بنیادی اقدام به خرید سهم کنید و پس از آن ببینید که سهم در یک منطقه مقاومتی مهم است، چه کاری از دستِ شما ساخته است؟

باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که هر چند با تحلیل بنیادی یک سهم مناسب را پیدا کرده باشید باز هم به تحلیل تکنیکال برای خریدِ قطعی سهم نیاز خواهید داشت.

چگونه یک سهام خوب در بورس پیدا کنیم؟

بررسی حرکات سهامداران با استفاده از مهارت تابلوخوانی

یکی دیگر از نکات مهمی که برای خرید یک سهام خوب در بورس باید در نظر بگیرید، استفاده از تابلوخوانی است.

تابلوخوانی مهارتی است که با استفاده از آن می توانید اطلاعاتی که در سایت www.tsetmc.ir وجود دارد را تجزیه و تحلیل کنید.

فرض کنید برای یک سهم خاص صف فروش سنگینی از ابتدای روز تشکیل شده و پس از یک ساعت متوجه می شوید این صف به سرعت در حال جمع شدن است. با دیدن این اتفاقات تصمیم معاملاتی شما چه خواهد بود: خرید یا فروش؟

البته پیش از گرفتن تصمیم خرید یا فروش باید سهم مورد نظر را از نظر تحلیل بنیادی و تکنیکال بررسی کرده باشید. در این مرحله اطلاعاتی که با استفاده از مهارت تابلوخوانی به دست می آورید می تواند اعتبار تصمیم شما را بیشتر یا کمتر کند.

تابلوخوانی یکی از روش های تحلیل بورس در ایران است که با استفاده از آن می توانید به اطلاعاتی مثل میزان خرید و فروش سهامداران عمده، حجم معاملات، قدرت خریدار و فروشنده و ... دست یابید.

به عنوان یک معامله گر موفق شما باید سهامداران عمده سهام مورد نظر خود را بشناسید و میزان خرید و فروش آن ها را در روزهای معاملاتی بررسی کنید. این سهامداران عمده به نوعی شریک تجاری شما محسوب می شوند و اقدامِ این سهامداران برای خرید و فروش، قطعا روی تصمیم معاملاتی شما برای خرید یا فروش سهام تاثیر خواهد گذاشت.

برای پیدا کردن یک سهام خوب در بورس (در صورت انتخاب شرکت های بورسی دلاری) پس از پیدا کردن یک کامودیتی با پتانسیل رشد قیمت در آینده، شرکت های بورسی مربوط به تولید آن را در بورس ایران پیدا می کنیم و بعد از محاسبه ارزش ذاتی و تحلیل بنیادین، نمودار قیمتی آن را از نظر تحلیل تکنیکال بررسی می کنیم و اگر نقطه مناسبی برای ورود پیدا کردیم وارد معامله می شویم. در این میان با استفاده از مهارت تابلوخوانی می توانیم با اعتماد به نفس بیشتری سهام مناسب را خریداری کنیم.

منبع: ایرنا

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: