bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
وزیر نیرو گفت: برنامه‌ای که در چارچوب تحولی دولت سیزدهم در نظر گرفته‌ایم، راه اندازی 35 هزار مگاوات نیروگاه طی چهار سال است که ظرفیت منصوبه کشور را از 85 هزار مگاوات به 120 هزار مگاوات افزایش می‌دهد و در 4 سال اندازه 13 سال گذشته ظرفیت اضافه ایجاد می‌شود.

علی اکبر محرابیان، صبح امروز در آیین افتتاح طرح‌های وزارت نیرو با اشاره به مقایسه وضعیت شبکه برق کشور در حال حاضر با شرایط پیش از انقلاب اسلامی اظهار داشت: در حوزه برق اگر بخواهیم شرایط سال 57 را با وضع موجود مقایسه کنیم، شاهد رشد قابل توجه در همه حوزه‌ها هستیم برای مثال ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور با رشد 12 برابری مواجه شده، در حالی که جمعیت فقط 2 برابر رشد را تجربه کرده است.

وزیر نیرو در بیان آمار پوشش جمعیت تحت پوشش شبکه برق در کل کشور گفت: در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری کشور و 99.7 درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه برق کشور هستند در حالی که متوسط دسترسی جمعیت شهری جهان به برق برابر 96 درصد و در روستاها معادل 79 درصد عنوان شده است.‌

محرابیان تک رقمی شدم تلفات برق را از دیگر دستاوردهای این صنعت برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر شبکه برق جمهوری اسلامی ایران جایگاه 14 ظرفیت منصوبه نیروگاهی جهان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: تقریبا هر 10 سال یکبار خاموشی سراسری در شبکه‌های برق کشورهای جهان اتفاق می‌اقتد اما به لطف تلاش تلاشگران صنعت برق در ایران 18 سال است که با خاموشی مواجه نشدیم.

*چالش‌های دولت سیزدهم در بخش برق

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به چالش‌های صنعت برق در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم گفت: در شروع دولت، زمانی کار خود را شروع کردیم با چالش های جدی در صنعت برق مواجه بودیم که دلیل آن محدودیت رشد صنعت برق در سال‌های قبل بود.

محرابیان در بیان ناترازی 15 هزار مگاواتی برق در تابستان سال 1400 گفت: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم، در زمان اوج بار نتوانستیم 20 درصد تقاضای کشور را پاسخگوباشیم.

*چهار رویکرد دولت سیزدهم در حوزه برق

وزیر نیرو با اشاره به چالش بعدی صنعت برق گفت: مشکل بعدی کمبود سوخت نیروگاهی در فصل زمستان بود، از سوی دیگر فرسودگی و عدم سرمایه گذاری کافی در کنار افزایش بی رویه مصرف و موضوع رمز ارزها از چالش های مهمی بود که صنعت برق با آن مواجه بود.

وی افزود: برای مقابله با چالش‌ها، چهار رویکرد را در برنامه پیشبنی کردیم که توسعه و ارتقای نیروگاه و خطوط و پست‌ها، مدیریت تقاضا و بهنیه سازی مصرف در کنار اصلاح اقتصاد صنعت برق از جمله آن‌ها است.

*توسعه صنعت برق در چهار سال پیش رو معادل 13 سال گذشته

محرابیان در تشریح برنامه توسعه نیروگاه‌ها در چهار سال آینده گفت: برنامه‌ای که در چارچوب تحولی دولت سیزدهم در نظر گرفتیم، راه اندازی 35 هزار مگاوات نیروگاه طی چهار سال است که ظرفیت منصوبه کشور را از 85 هزار مگاوات به 120 هزار مگاوات افزایش می‌دهد و در 4 سال اندازه 13 سال گذشته ظرفیت اضافه ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: توسعه 15 هزار مگاوت در بخش حرارتی 10 هزار مگاوات صنایع بزرگ در نظر گرفته شده که تا امروز عملیات اجرایی 5600 نیروگاه شروع شده است.

محرابیان در بیان افزایش 10 برابری ظرفیت ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر کشور گفت: 10 هزار مگاوات هم نیروگاه تجدید پذیر نیز تا پایان دولت به ظرفیت اضافه می‌شود در حالی که که کل ظرفیت تجدیدپذیر کشور در حال حاضر 800 مگاوات بوده است.

*افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت شبکه برق تا تابستان 1401

وزیر نیرو در تشریح برنامه این وزارتخانه برای چالش‌های پیشِ رو گفت: مهمترین چالش های ما زمستان سال جاری و تابستان سال آینده است که زمستان را با همکاری درون دولت به خصوص وزارت نفت گذراندیم و برای پیک 1401 راه اندازی 6062 مگاوات ظرفیت جدید را در دستور کار داریم.

وی مسئله مدیریت تقاضا را از اقدامات جهادی وزارت نیرو برشمرد و افزود: مهمترین موضوع ما مدیریت تقاضا است که در این راستا نصب کنتورهای هوشمند برای پرمصرف‌ها را در پی گرفتیم تا مصارف قابل هدایت شود.

محرابیان به مسئله اقتصاد برق و اصلاح تعرفه‌گذاری اشاره کرده و عنوان نمود: در حوزه اقتصاد برق هم متاسفانه شاهد افت شدید بودیم، برای مثال در سال 1390 تقریبا 1 کیلووات برق قیمت 3 سنت داشت اما در حال حاضر این قیمت به 0.3 سنت رسیده و یکی از دلایل بدمصرفی همین مسئله است.

/فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: